در حالی که در جهت شایسته گزینی در آزمون نیمه متمرکز دکتری تصمیم بر تخصصی تر شدن منابع آزمون است از طرف دیگر خبر های دیگری می رسد که با هم در یک راستا یا یک هدف واحد قرار نمی گیرند.

آن چیز که در یک نظام دانشگاهی دولتی حرف اول را می زند هماهنگی با اهداف بلندمدت است .حال این اهداف داخل سازمانی اند یا ملی و یا حتی فرا ملی .اما بروز ناهماهنگی در تدوین اهداف گاه نتایج نا خواسته ای رابه بار می آورد.

چند روزقبل قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور از تخصصی تر شدن منابع آزمون دکتری نیمه متمرکز خبر داد و گفت: منابع آزمون نیمه متمرکز دکتری تخصصی برای پذیرش در سال 91 به زودی اعلام می شود.

دکتر ابراهیم خدایی افزود: کمیته های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در زمینه دکتری تخصصی فعالیت می کنند به همراه کمیته های تخصصی سازمان سنجش، مسئولیت تخصصی تر کردن منابع آزمون دکتری را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: منابع امتحانی به زودی نهایی شده و برای اطلاع داوطلبان آزمون اعلام می شود و پس از آن فرآیند اجرایی از جمله طراحی سئوال و سایر بخشها آغاز می شود.

خدایی اظهار داشت: پس از پایان فرآیند طراحی سئوال و نهایی شدن منابع آزمون، زمان ثبت نام و آزمون دکتری تخصصی برای پذیرش در سال 91 اعلام می شود.

بر اساس تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد منابع آزمون دکتری تخصصی نسبت به آزمون اول تخصصی تر شود.این تخصصی تر شدن در نهایت چه هدفی را دنبال می کند؟

آیا غیر ازاین است که تنگ تر کردن فیلتر ورودی در جهت ورود محدود شایسته تر ها به مرحله دکتری است؟اگر چنین است با افزایش ظرفیت دکتری و پذیرش این آزمون تکلیفمان چیست؟

سیاست های انقباظی در عین انبساط

پیرو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری و تصمیم جلسه اخیر شورای عالی مبنی بر "بررسی چگونگی برگزاری آزمون دوره دکتری و افزایش دانشجو در این مقطع" جلسه‌ای با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان برخی دانشگاه‌های کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه صاحب‌نظران و نمایندگان دانشگاه‌های کشور بر افزایش ظرفیت دانشجوی دکتری تاکید و اتفاق نظر داشتند و درخصوص نحوه عملیاتی شدن، نقاط ضعف و قوت، چالش‌ها و راهکارهای آن پیشنهاداتی را ارائه کردند.

دکتر مخبر دزفولی ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در این جلسه با بیان اینکه تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت دانشجویان مقطع دکتر یک تصمیم بدون بررسی و پشتوانه کارشناسی نبوده است و با برنامه‌ریزی و طراحی‌های صورت گرفته از قبل برای این موضوع بوده است، گفت: این بررسی‌ها نشان از آن دارد که پتانسیل‌های لازم در بین اعضای هیئت علمی و دانشگاه‌های ما برای تحقق این مهم وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه دولت از این طرح حمایت کرده است، گفت: با پی‌گیری و برنامه‌ریزی صحیح اعتبارات مورد نیاز برای این امر قابل وصول است دانشگاه‌های کشور می‌توانند امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود برای دستیابی این هدف مهم تامین کنند.
دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروز در دانشگاه‌های کشور 40 هزار عضو هیات علمی با مرتبه استادیار و بالاتر وجود دارد، گفت: اگر هر دو نفر از این این اعضای هیئت علمی یک دانشجوی دکتری را راهنمایی کنند باید بتوانیم 20 هزار دانشجوی دکتری داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر 130 هزار متقاضی برای مقطع دکتری در کشور وجود دارد و اگر ما به آنها پاسخگو نباشیم، تعداد زیادی از این افراد به دانشگاه‌هایی در دیگر کشورها برای تحصیل خواهند رفت و علاوه بر معضلات فرهنگی که برای آنها ممکن است به‌وجود آید سطح علمی قابل قبولی نیز نخواهند داشت چرا که دانشگاه‌های ما از بسیاری از این دانشگاه‌ها به لحاظ علمی بالاتر و مقبول‌تر هستند.

دانشجو در این جلسه پیشنهاد کرد که "دانشگاه‌های مادر" کشور با کاهش ظرفیت‌های خود در دوره کارشناسی ظرفیت‌های خود را برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی افزایش دهند.

البته در این چنین جلساتی مشخص می شود که اهداف افزایش ظرفیت دکتری کاملا کمی وبرای برآورده شدن اهدافی چون کمتر خارج رفتن فارغ التحصیلان است بنابر این طبیعی است که علام تخصصی تر شدن منابع آزمون دکتری به نظر کاری بیهوده می رسد که عملا با افزایش ظرفیت پذیرش خنثی خواهد شد چون در هر صورت قرار است عدهای دو برابر شایستگانی قبلا مد نظر نظام دانشگاهی بوده اند وارد شده و دکتر شوند.

در حقیقت مشخص نیست که بالاخره قرار است خروجی دکتری در نظام دانشگاهی کیفی تر شود یا بنابر شرایط غیر آکادمیک از لحاظ کمی مقدار زیادی دانشجو و فارغ التحصیل دکتری داشته باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =