۴۰ نفر
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

زلزله تهران را ببینید ؟ 

فریبرز ناطقی الهی
زلزله تهران را ببینید ؟ 

سالهاست متخصصین زلزله کشور و تمامی زلزله شناسان دنیا درباره زلزله وحشتناک تهران هشدار می دهند اما از سوی دیگر می بینیم دائما تهران در حال توسعه و گسترش است ؟

بارها درباره تبعات غیر قابل تصور آن به مسئولان و مردم هشدار داده حتی تهدید هم شده ایم اما چگونه می توان، ایرانی بود، اهل فن هم بود، سالها مطالعه روی زلزله و عواقب آن روی تهران هم داشت و ان شاءالله دلسوز کشور هم بود اما به هر دلیلی سکوت کرد ! و یا از هر فرصتی برای یادآوری و توجه دادن اهالی و بخصوص شهرداران و مسئولان شهری استفاده نکرد !؟

زمانیکه ویدیو (تصاویر) زیر را دیدم فکر کردم شاید یک تصویر هزار بار برای شهروندان مفیدتر باشد تا مقالات گوناگون، بله شاید مقالات برای برخی مهم باشد ولیکن عموم مردم ترجیح می دهند که به عینه آنچه نوشته می شود را ببینند. حال این کلیپ (عکسها) را پس مشاهده بفرمایید که نشانگر بلایی است که یک زلزله بر سر یک شهر در ترکیه آورده است. گول اینکه شهر این مقدار تاب آوری (اصطلاع غلط) در برابر زلزله دارد یا چنین ... را هیچ وقت نخورید. روی تصاویر کمی تامل بفرمایید، این تصاویر و کلیپ واقعیت هشدارهای ما هستند، و از سوی دیگر زمان در حال سپری شدن !

زلزله تهران را ببینید ؟ 

زلزله تهران را ببینید ؟ 

https://www.instagram.com/reel/C0gQa-SsRFM/?igshid=NjZiM2M3MzIxNA==

یادآور میشوم به نظر نگارنده شرایط تهران و زلزله تهران به مراتب بدتر از تصاویر فوق خواهد بود. توسعه تهران خطرناکترین کاری است که می شود برای تهران انجام داد،

زلزله تهران را ببینید ؟ 

در میان هیاهوی زندگی در تهران و غفلت ما، زلزله خیلی آرام زیر شهر بصورت خزنده در حال جمع آوری نیروی خود و آماده شدن است. براساس مطالعات قاعدتا باید از مدتی پیش به قدرت نهایی خود رسیده باشد فقط کی !
شهرداری و مسئولان شهر توجه و هشدار جدی !

زلزله تهران را ببینید ؟ 

* استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1846458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    چی شده همه اساتید روی زلزله تهران تمرکز کردند. لابد طعم چای دبش خیلی دلچسب بوده....
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    سروکله اساتید زلزله در این نشریه بعد از مدتی غیبت دوباره پیدا شده ، خیلی عجیبه ، شاید زلزله بهشون خبر داده !! یا ...
  • قاسم قادری IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    اقای دکتر چیزی را می بینند که مسولین شهری ما نمی بینند یا نمیخواهند ببینند. سناریویی را تصور کنید که یک زلزله 7 ریشتر در استان تهران امده و 3 میلیون نفر کشته و اواره شدن 1- ناامنی و دزدی در کل استان ایجاد شده 2-یک میلیارد سوسک و هزاران موش لاشه مردم را میخورند 3-اقتصاد و جامعه کارگری صقوط کرده 4- صد میلیارد دلار هزینه بازسازی شهره 5-قحطی و ترافیک و کمبود پول نقد بیداد میکند 6- مردم پیاده به سمت استان های همجوار راهی شدند برای اب و نان شبکه برق و تلفن و موبایل و گاز قطع شده 7- سرباز برای ایجاد امنیت کم داریم 8- یک همسایه هوس حمله به کشورمون را داره