در حال حاضر به دلیل عدم هماهنگی میان دو شرکت تابعه وزارت نفت، روزانه معادل 76 میلیون تومان گاز در فلرهای یک مخزن گازی کشور سوخته می شود.

آذرجزایری: براساس این گزارش از مرداد سال 89 تا کنون روزانه حدود200 هزار مترمکعب گاز به دلیل عدم آماده بودن توربوکمپرسورها جهت تزریق گاز به میدان سراجه قم، ناچارا در فلرها می سوزد که با احتساب گذشت 493 روز از این اتفاق و تعیین رقم 380 تومان برای هر متر مکعب گاز صادراتی ایران(در حال حاضر هر هزار متر مکعب گاز ایران به ترکیه 350 دلار بفروش میرسد که با احتساب دلار 1091 تومانی هر مترمکعب گاز ایران 380 تومان به این کشور فروخته می شود) ، عدم النفع سوزاندن گاز در این فلرها نزدیک به 38 میلیارد تومان بوده است.
این درحالی است که طرح ذخیره سازی گاز سراجه در مدت زمان دو سال با صرف هزینه 350 میلیارد تومان انجام شده است.
درحال حاضر به دلیل عدم پایبندی شرکت نفت مناطق مرکزی به تحویل 9 چاه برای تزریق گاز به این مخزن،گاز از میدان پارس جنوبی از طریق خط لوله چهارم و ششم سراسری به خط پنجم انتقال می یابد.یک انشعاب از خط لوله پنجم سراسری به این مخزن کشیده شده و روزانه 3 میلیون و 600مترمکعب گاز به این مخزن انتقال می دهد.دراین بین براساس نظرات کارشناسان روزانه بیش از 5 درصد از این میزان گاز انتقال داده شده در فلرها سوزانده می شود که از مرداد سال 89 که این طرح در جهت ارائه راهکاری برای تزریق گاز به مخزن سراجه قم در برنامه قرار گرفت، چیزی معادل 200 هزار مترمکعب در روز تخمین زده شده است.
اما ماجرا از کجا شروع شد
اینکه ادعا ی شود،  عدم هماهنگی میان دو شرکت ملی نفت و ملی گاز این ضرر را برای کشور به بار آورده است دلیل دارد و شاید بازنگری وقایع اتفاق افتاده از روزهای اولیه اجرای طرح ذخیره سازی گاز مخزن سراجه قم بتواند گویای این عدم هماهنگی باشد.
از سال 86 مخزن سراجه قم به دلیل برداشت بی رویه و البته برداشت غیر صیانتی آنچنان افت کرد که در شرایطی که برنامه از برداشت 2 میلیون مترمکعبی گاز در هر روز حکایت داشت این میزان به 2 دهم میلیون مترمکعب کاهش یافت.همین امر باعث تغییر رفتار مخزن و مایع شدن تمام گازهای موجود در آن شد.به نحویکه برمبنای نظرات مهندسان مخزن هم اینک بالغ بر 14 میلیون بشکه گاز مایع در مخزن وجود دارد.البته همین میعانات گازی می توانند ارزش اقتصادی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشند به شرط آنکه از 14 میلیون بشکه میعانات گازی موجود در مخزن حداقل روزانه 25 هزار بشکه میعانات استخراج شود.
در اینصورت از این میزان میعانات گازی می توان یک میلیارد و 400 میلیون دلار از محل صادرات آن درآمد نصیب کشورکرد.به دلیل برداشت های غیرصیانتی تا سال 86 قرار بر این بود که 9 حلقه چاه از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی در حهت تزریق گاز به این میدان آماده شوند.از آنزمان تا کنون 4 حلقه چاه آماده تزریق شده که تنها یک ردیف از توربوکمپرسورها تزریق روزانه حدود 3 میلیون و 600 هزار مترمکعب گاز را از مرداد 89 آغاز کرده اند.
دراین بین در مجموع تا کنون بالغ بر 140 تا 150 میلیون مترمکعب گاز در این مخزن ذخیره شده است اما به علت مشکلات موجود در چاه امکان برداشت همین میزان نیز فراهم نیست.
اما علت اصلی را باید در محاسبات ناقص شرکت نفت مناطق مرکزی جستجو کرد.چراکه درحال حاضر به دلیل عدم مطالعات و برنامه ریزی های دقیق این شرکت توان تفکیک مایع از گاز را در این مخزن ندارد بنابراین امکان برداشت گاز مایع شده وجود ندارد.در این شرایط مخزن با افت فشار مواجه شده است در حالیکه طبق برنامه قرار بر این بوده است که در ماه های گرم سال 7 میلیون و 300 هزار مترمکعب گاز به این میدان تزریق شود و در ماه های سرد سال 9 میلیون و 800 مترمکعب گاز برداشت شود.
دراین بین عدم هماهنگی لازم میان شرکت های زیر مجموعه نفت و گاز این روزها باعث شده تا میلیاردها تومان از سرمایه ملی در فلرها بسوزد و این خود علاوه بر مسایل زیست محیطی مشکلات دیگری نیز به همراه دارد.
دراین بین هنوز مشخص نیست 5 چاه دیگر چه زمانی برای تزریق آماده خواهند شد اما این نکته مشهود است که وقتی از سال 86 تا کنون 4 چاه به اتمام رسیده است قطعا برای اتمام 5 حلقه چاه دیگر به یک و نیم برابر این زمان نیاز خواهیم داشت و این به معنی هدر رفتن سرمایه ملی در فلرها و مرگ مخزن است.مخزنی که می تواند بیش از یک میلیارد دلار فایده برای کشور به همراه داشته باشد.
براین اساس در حال حاضر روزانه حدود 10 میلیارد و 800 میلیون تومان درآمد کشور در هوا دود می شود که البته آلودگی ناشی از این امر نیز باعث شکایت برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس نیز شده است .
نباید فراموش کرد که در حال حاضر آمارها نشان می دهد که روزانه 36 میلیون مترمکعب گاز کشور به دلیل ناکامی های موجود در فلرها می سوزند و این یعنی بر باد دادن 4 تریلیون تومان سرمایه کشور!

 

 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    8 0
    خدارو شکر که ما هم قطر هم امارات رو ثرتمد کردیم. الان هم که عربستان و ترکیه و عراق. نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/بریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    3 0
    شرکت سفره گاز و پزوهشکاه صنعت نفت که بعنوان همکار خارجی در این میدان جه مطالعه میکردند؟ از مدیریت در حال تدریس پزوهشگاه شاغل در دانشگاه امیرکبیر سوال نمائید؟
  • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    8 0
    اینکه مشکلی نیست پولشان را از مردم خواهند گرفت ببینید کسی میگوید چرا اینهمه سرمایه ملی در اثر ندانم کاری های مدیرانی که حقوقهای آنچنانی میگیرند اصراف میشود والله حرام است ....
  • بدون نام IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    9 0
    به نظرشما اتفاق عجیبیه تواین مملکت .گوشمون پره ازاین خبرها
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    6 0
    آفرین بر هوشیاران
  • کردی نژاد IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    3 0
    گزارش سطحی, نادرست و پر از ادعاهای غیر کارشناسی است. در گزارش ابتدا آماده نبودن کمپرسورها و سپس آماده نبودن چاهها مطرح شده است که گزارش دقیق نمیباشد چرا که از 3 دستگاه کمپرسور نصب شده هیچکدام راه اندازی کامل نشده است و در حال حاضر تنها و تنها کمپرسور ردیف دوم با تست و راه اندازی ناقص کار میکند و توان کمپرس نمودن تا حد اسمی را ندارد و ابتدا با دبی 2.5 میلیون متر مکعب گاز جهت تزریق کار میکرد و الان توان کمپرس نمودن بیش از 0.8 میلیون متر مکعب را ندارد و فشار خروجی از 270 به 230 کاهش یافته است. تمام 9 حلقه چاه نفت مرکزی 2 سال قبل آماده شده و اتصال چاهها در چندراهه در اردیبهشت برای 4 حلقه انجام شده و برای 5 حلقه باقیمانده نیز اجرا شده است.
  • طاهری IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    3 0
    کمپرسورهای خریداری شده بر اساس سفارش با مشخصات مخزن سراجه قم به دلایل زیر انجام نشده است. 1- طبق طراحی اولیه قرار بود الکترو کمپرسور خریداری شود که خط انتقال برق فشار قوی 63 کیلوولت به طول 50 کیلومتر اجرا گردید و سپس کمپرسور از نوع توربینی خریداری شد. 2- از 3 دستگاه کمپرسور نصب شده در سایت سراجه ردیف اول برای حداقل شرایط عملیاتی ره اندازی نشده است و توان کمپرس نمودن بیش از 150 بار فشار خروجی را ندارد در صورتیکه فشار مخزن بیش از 250 بار میباشد. و ردیف دوم نیز با فشار 270 بار از 31 شهریور راه اندازی شده و دبی گاز خروجی آن بیش از 2.5 میلیون متر مکعب در روز نبوده و با گذشت 1 ماه از عملکرد دستگاه مزکور فشار و دبی خروجی به شدت کاهش یافته است.
  • شریعتی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    2 0
    طرح ذخیره سازی گاز در شرکت ذخیره سازی گاز از بی تدبیری رنج میبرد. برای شروع اجرای پروژه ابتدا واحد فرآورش اول را در سال 1387ساخته که بیش از 3 سال است که دچار استهلاک شده است پس از آن واحد فرآورش دوم در حال ساخت بود که کمپرسورها در سال 1389 وارد سایت شده و نصب آن اجرایی شده و حالا هم 1 دستگاه آن به طور کامل راه اندازی نشده است. پروژه در مساحتی کمتر از 5 هکتار اجرا شده برای هر 2 واحد فرآورش, اتاق کنترل و مشعل مجزا ساخته شده در صورتیکه فاصله اتاق کنترلها به اندازه عرض خیابان میباشد و برای کمپرسورها نیز اتاق کنترل و مشعل دیگری ساخته شده است. با وجود برق 20 کیلوولتی شبکه, برق 63 کیلوولت از قم تا محل اجرا شده که حالا با خریداری کمپرسور با درایور گازی بلا استفاده است.
  • آقاجانی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    2 0
    تمام 9 حلقه چاه نفت مناطق مرکزی حفاری شده و تسهیلات جدید متناسب فشار تزریق اجرا شده است. چندراهه برای اتصال 9 حلقه چاه به خط لوله 16ً برای 4 حلقه چاه در ابتدای اردیبهشت ماه آماده شده بود و برای 5 حلقه چاه دیگر نیز آماده شده است. 4 حلقه چاه آماده شده قبل از راه اندازی تنها کمپرسور شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی برای تزریق 6.2 میلیون متر مکعب گاز در روز فراهم بوده است. حداکثر توان تنها کمپرسور در روزهای ابتدایی(31 شهریور) کارکرد بیش از 2.5 میلیون متر مکعب در روز نبوده و حالا به کمتر از 1 میلیون افت کرده است.
  • حسینی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    3 0
    کمپرسورهای خریداری شده انباری و از اوکراین میباشد. قطعاً کار نخواهد کرد.