به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حجت الاسلام و المسلمین حسین پژوهنده در گفت وگو با حوزه در ساری اظهار داشت: یکی از ضرورت هایی که بدون تردید باید بدان پرداخت، رسالت های حوزه های علمیه در دوران انقلاب و پس از استقرار حکومت اسلامی و به ویژه در گام دوم انقلاب است.
وی افزود: رسالت های هر محفل علمی به فراخور ظرف زمان و مکان آن متفاوت خواهد بود و نه تنها تفاوت روش انبیای الهی در میان هر قوم و در هر نقطه عالم گواه این مدعا است، بلکه تفاوت رویکرد هر یک از ائمه اطهار (ع) و حتی یک امام معصوم (ع) در مواجهه با شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی را می توان دلیلی دیگر بر آن به شمار آورد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: صرف تورّق سیره و سنت معصومین (ع) برای اثبات مطلوب کافی بوده و گویای این مهم است که همه آن بزرگواران «ساسة العباد» بوده اند و جدایی سیاست از دین در سیره معصوم (ع) جایی نداشته و ندارد و به همین علت تمام دوران عصر ایشان (ع) به انحاء مختلف، مبارزه و جهاد در راه خدا گذشته است و غرض ایشان از این مبارزه اقامه دین خدا بوده است، نه چیز دیگری، «و جاهدتم فی الله حق جهاده حتی اعلنتم دعوته و بینتم فرائضه و اقمتم حدوده و نشرتم شرایع احکامه...»
وی اضافه کرد: از نگاه اهل بیت (ع) حکومت، موضوعیت ندارد؛ بلکه محور احیا و اجرای دین است و این در کلمات معصومین (ع) فراوان و به وضوح به چشم می خورد و همانطور که نخستین اقدام پیامبر(ص) پس از هجرت با وجود بستر اولیه پیاده سازی احکام دین، تشکیل حکومت در مدینه و سامان دهی به اوضاع اجتماعی آن دیار و تسرّی آن به سایر جوامع بود، استمرار دین خدا نیز در عصرهای متمادی بی نیاز از حاکمیت و قدرت نخواهد بود و این مطلب، همان حلقه مفقوده ای بود که علمای اعلام در همه عصور به دنبال آن بوده اند و مرحوم امام خمینی (ره) در وانفسایی که دین در حال به محاق رفتن و افیون توده ها انگاشته شدن بود، آن را نمود عینی و عملی بخشیدند.
استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: با این نگاه رسالت حوزه های علمیه به عنوان نهاد مرجع در ساحت دین، هویدا تر از پیش خواهد بود و غبار مقایسه های غلط ژورنالیستی و پروپاگاندا محور نخواهد توانست رسالت حوزه های علمیه را محدود به حجره ها و دیوار های حوزه های علمیه نماید و هر نگاهی که مروج چنین تفکری باشد نگاهی کوته بینانه با افقی در گستره فهمی ناقص از دین است.
حجت الاسلام و المسلمین پژوهنده خاطرنشان کرد: اگر با استنباطی خُرد و تک مسأله محور بنگریم و بدون لحاظ روح آیات و روایات و مجموعه ادلّه، شعارهای با رنگ لعاب لائیسم و سکولار محور دهیم و به نام استقلال حوزه، عافیت اندیشی و عافیت نشینی را در پیش گیریم، این همان هدفی است که از صدر اسلام مشرکین و منافقین و امروزه هر داعی الی غیر الله، حوزه های علمیه را بدان فرا می خواند و این یعنی منحصر کردن دین به عرصه فردی و تعطیل ابعاد گسترده اجتماعی آن!
وی تأکید کرد: آنچه در این میان جالب تر است، شدت اهتمام شارع مقدس به ابعاد اجتماعی دین است و روایات و بیانات اهل بیت(ع) در جای جای تراث شیعه شاهد بر این ادعاست.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: متاسفانه امروزه شاهد آنیم که برخی با نگاه هایی غیر دقیق و سطحی و خلط ایده آل های شخصی خود با شرایط موجود و نادیده گرفتن وضعیت دین در گذشته و شرایط امروز آن، دم از شعارهایی می زنند که مآل آنها ذبح حقیقت دین و خون دل خوردن های ائمه معصومین (ع) و فقهای عظام است، اینکه حوزه های علمیه پس از استقرار حکومت دینی سیره ای مشابه با دوران عدم استقرار حکومت دینی داشته باشد، نخستین و بزرگترین اشتباه است و ضروری است شعارهای مشکّکی چون «استقلال حوزه» یک بار برای همیشه بازتعریف گردد تا بیش از این اذهان حوزویان و سایرین را به شک نیاندازد و عرصه برای ماهی گیری عده ای که به هر بهانه به دنبال فراخواندن به خودند، گل آلود باقی نماند.
وی تصریح کرد: این دست شعارها به مثابه «لا حکم الا لله» ی است که وجود مبارک امیرمومنان علی(ع) در خطبه ۴۰ نهج البلاغه به تبیین آن پرداختند و امروزه یکی از عرصه های جدی که نیازمند «جهاد تبیین» است، عرصه تبیین مفاهیمی از این دست است.
نظر شما