ویجر1 (Voyager1) که با فاصله 18میلیارد کیلومتر از زمین، دورترین جسم ساخته دست بشر لقب گرفته، نشانه‌هایی از نزدیک‌شدن به نقطه صفر مرزی منظومه شمسی و فضای میان‌ستاره‌ای را ثبت کرده است.

ویجر1، فضاپیمایی که 35 سال پیش به قصد دیدار سیارات مشتری و زحل و فرار از منظومه شمسی پرتاب شد، چند سالی است که در منطقه مرزی منظومه شمسی به سر می‌برد، اما افزایش ناگهانی تعداد ذرات کیهانی آشکارشده توسط فضاپیمای ویجر1 بدان معنی است که این فضاپیما فاصله چندانی با نقطه صفر مرزی ندارد.
به گزارش ناسا، ویجر1 چند سالی است که در محدوده هلیوپاز (Heliopause) به سر می‌برد، اینجا جایی است که میدان مغناطیسی خورشید با میدان مغناطیسی میان‌ستاره‌ای برخورد می‌کند و موج ضربه‌ای بادهای خورشیدی در آنجا شکل می‌گیرد. این‌جا سپر دفاعی مغناطیسی خورشید برای حفاظت سیارات و دیگر اجرام منظومه شمسی از پرتوهای کیهانی پرانرژی است. پرتوهای کیهانی، ذرات بسیار پرانرژی هستند که طی فرآیندهایی مانند انفجارهای ابرنواختری یا جت‌های خروجی از سیاه‌چاله‌ها تا نزدیکی سرعت نور شتاب گرفته‌اند و از همه‌جای آسمان به ما می‌رسند. برخورد این پرتوهای پرانرژی با موجودات زنده به تغییر ژنتیکی و مرگ سریع آنها منجر می‌شود.


طی چند هفته اخیر که ویجر به فاصله 18میلیارد کیلومتری از زمین رسیده، آشکارسازهای ویجر1، افزایش ناگهانی تعداد ذرات کیهانی را ثبت کرده‌اند. این بدان معنی است که ویجر1 به خط مقدم هلیوپاز رسیده و به زودی وارد فضای میان‌ستاره‌ای خواهد شد. وقتی ویجر وارد این منطقه شود، جهت میدان مغناطیسی ناگهان تغییر خواهد کرد و هم‌چنین، تعداد ذرات پرانرژی که از خورشید گسیل می‌شوند، به شدت کم خواهد شد. فیزیک‌دانان بی‌صبرانه منتظر مشاهده چنین علایمی در اطلاعات ارسالی ویجر هستند. خوشبختانه هر دو فضاپیمای ویجر1 و 2 در سلامت کامل به سر می‌برند و فیزیک‌دانان و مهندسان ناسا امیدوارند منبع انرژی این دو فضاپیما آن‌قدر دوام بیاورد که بتوانند اطلاعات کافی از فضای میان‌ستاره‌ای را دریافت کنند.


5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا.و IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    28 9
    خوشبختانه هر دو فضاپیمای ویجر1 و 2 در سلامت کامل به سر می‌برند.... خوشبختانه شو خوب اومدی!!
    • مهدی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      51 1
      اگه به پیشرفت علم و اهمیت پیشرفت علم پی برده باشی، اونوقت میفهمی که موفقیت در یک پروژه علمی خوشحالی و خوشبختی به ارمغان میاره... اما متأسفانه...
    • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      23 3
      35 سال با سرعت سرسام آور حرکت کرده اند و هنوز از گردونه خورشیدی خارج نشده اند. خورشید یکی از 200 میلیارد ستاره کهکشهان است و کهکشان ما یکی از 300 میلیارد کهکشان کل عالم است. آنوقت یک کاوشگر 35 سال وقت میگذراند تا از خط صفر منظومه خورشیدی بیرون رود. یعنی بشر ناچیز است و تمامی ادعا و دانش آنها در هر زمینه ای ناچیز است و نباید مدعی سرنوشت انسان بود.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      17 0
      احمق ترین آدم ها آنها هستند که بزرگی جهان را می بینند و به مدعیان سرنوشت انسان اعتقاد دارند.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    2 35
    سرعت ویجر 1 ، یک میلیون مایل در روزه که این سرعت برای یک وسیله ای که به دست انسان ساخته شده سرسام آوره.. به هیچ عنوان هیچ شیء ای نمیتونه با این سرعت این هم به مدت 30 سال دوام بیاره وبه حرکتفوق سریعش ادامه بده و بی شک متلاشی میشه ...تنها شهاب سنگ ها و اجرام آسمانی قادر به چنین مسافت هایی هستند
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      16 3
      کاربر محترم، یکی از ادهاف مهندسی سازه‌های فضایی، طراحی و ساخت بدنه و پوشش‌های مقاوم برای فضاپیماهاست تا بتوانند شرایط سخت فضا را برای زمان مناسب تحمل کنند. یکی از دلایل هزینه‌های سنگین ساخت فضاپیماهایی مانند ویجر نیز همین است. البته قطعا بدنه ویجر بر اثر برخورد با ریزشهاب‌واره‌ها و ذرات گردوغبار دچار فرسایش و خرابی‌های موضعی شده و ابزارهایی مانند دوربین عکسبرداری از کار افتاده‌اند؛ اما هنوز برخی ابزارهای علمی این فضاپیما فعالند و اطلاعات ارسالی ویجر پس از 16.5 ساعت به زمین می‌رسد.
    • رامین IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      9 2
      جناب سردبیر ...تو همه ی خبرگزاری ها درج کردن که هر داده ووییجر پس از ارسال 16 ساعت طول میکشه تا به زمین برسه ... لطفا چاپ کنین
  • بدون نام AE ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    2 3
    سپر دفاعی مغناطیسی خورشید برای حفاظت سیارات. اينه من نمي دونستم و قبلا هم هيج جاي به اين اشاره نشده بيد جرااا؟!
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      12 1
      کاربر محترم، این مطلب که میدان مغناطیسی خورشید مانند سپری دفاعی برای کاهش اثرگذاری پرتوهای کیهانی بر سیارات منظومه شمسی و از همه مهم‌تر حیات روی زمین عمل می‌کند، سالهاست که شناخته شده و در کتاب‌های اخترفیزیک ذکر شده است.
  • رضا IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    2 0
    سلام.لطفا لينك دانلود ويدوها را هم بگذاريد.خيلي ممنون.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      4 0
      کاربر عزیز، فیلم فوق را می‌توانید از این لینک دانلود کنید http://news.khabaronline.ir/Images/News/Editor/flash/Voyager 1.flv
  • رامین IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    5 0
    اخبار علمیتون ماله 2 روز پیشه . دیسکاوری نیوز دیروز انو واسه من میل کرد . بی بی سی هم پریروز گذاشته بود .
    • یه خواننده پای ثابت IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      4 6
      من رفتم لینک منبعشون رو دیدم مال امروز بود 22 June
    • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      5 1
      جناب پای ثابت میشه لینک اون منبع رو هم به ما بدین؟ من دیروز 21 june رو سایت بی بی سی نیوز دیدم . میتوننین به سایت دیسکاوری نیوز هم مراجعه کنین
    • بدون نام US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      2 6
      ای بابا... شماها هم بیکارین سر چه چیزایی بحث میکنین اول مطلب نوشته به گزارش ناسا http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2012/21jun_finalfrontier/ بعدش هم شما میگی خبر بی بی سی و اون یکی کاملتر از خبر خود ناسا هست؟
    • رامین IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
      6 7
      جناب بدون نام از آمریکا اگه بی بی سی 19 june منتشر کرده یعنی ناسا همون روز یا قبلش منتشر کرده شما هم میتونین یه سر بزینین بی بی سی اگه باورتون نمیشه دقیقا تاریخش نوشته سه شنبه 19 june سی ام خرداد 91 . در ضمن اگه شما صحت و به روز بودن خبر براتون اهمیت نداره برای ما داره پس بیکار نیستیم
  • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
    16 2
    تا نزدیکترین ستاره به خورشید 37 هزار میلیارد کیلومتر راه هست که ایشون بعد 35 سال 18 میلیاردش رو طی کرده ! خسته نباشه :)
    • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      2 0
      ای ول! به نکته خیلی خوبی اشاره کردید
    • بدون نام DE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      5 1
      یکم دیگه منتظر باشیم میرسه ، 100 سال اولش سخته :)
  • بدون نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    7 0
    آقا این دبیر سرویش دانشتون اجب آدم متعهدی همه نظرات رو جواب می ده رسما ازش تشکر می کنم ...
    • بدون نام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      5 10
      اما گاهی اوقات ... زیر آبی میره . میدونم چاپ نمیکنی
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    19 1
    واقعا نظرات رو که خوندم افسوس خوردم...مقاله رو که میخوندم از عظمت و بزرگی کاری که توسط دانشمندان انجام شده بود به وجد اومده بودم و اینکه انسان داره موفق میشه مرز منظومه شمسی رو پشت سر بزاره و عملا وارد فضای بین ستاره ای بشه و خیلی چیزها رو که تا حالا به چشم ندیده بود ببینه و بتونه یه گوشه ناچیز و کوچکی از این دنیا رو دوباره کشف کنه ولی وقتی نظرات رو خوندم دیدم ما ایرانیها حتی از درک عظمت اتفاقی که داره میفته هم غافلیم و داریم دعوا میکنیم که این خبر مال دیروزه یا پریروز!!دانشمندان 35 سال لحظه به لحظه حرکت این فضاپیما رو رصد کردند و اطلاعات ارسالیش رو به دقت چک و بررسی کردند تا رسیدیم به جایی که امروز هستیم اونوقت ما هم بحثمون سر اینه که کی خبر رو دیروز خونده کی پریروز!!
    • بدون نام IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
      5 1
      افسوس نخور فایده نداره.تا وقتی دقدقه ما اینه ... وضعمون همینه!!!!