وزارت بهداشت رسما اعلام کرد 8 میلیون جوان ایرانی در انتظار ازدواج هستند.

به گزارش خبرآنلاین، امروز محمد اسماعیل مطلق، رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش سن ازدواج در کشور گفت: 8 میلیون جوان در کشور آماده ازدواجند. دولت باید مسئله مسکن و اشتغال آنها را حل کند و خانواده‌ها نیز باید از نظر فرهنگی و عاطفی کمک کنند تا این جوانان ازدواج کنند. خیرین نیز از نظر مالی کمک کنند تا جوانان برای ازدواج مشکل نداشته باشند.

به گفته او پیش از این میانگین سن ازدواج 21 سال بود که اکنون به 27 سال رسیده است: "نظرمان آن است که خانواده‌ها باید به ازدواج تشویق شوند و سن ازدواج از 27 سال به پایین آید تا به این صورت مادر به راحتی نقش خود را انجام دهد."

مطلق با هشدار نسبت به اختلالات رفتاری در خانواده‌های تک‌فرزندی، گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که اختلالات رفتاری در فرزندان خانواده‌های تک‌فرزندی بیشتر است. یکی از مشکلات کنونی آن است که تک‌فرزندی در خانواده‌ها زیاد شده است. سنین باروری کشور نیز 8 تا 10 سال افزایش یافته است. همچنین فاصله فرزند‌آوری پس از ازدواج بسیار طولانی شده است. با توجه به نگرانی‌هایی که در زمینه تک‌فرزندی و همچنین بیماری‌های رفتاری و اجتماعی ناشی از آن داریم، بررسی جدی در حال انجام است که در آینده نزدیک نتایج آن را اعلام می‌کنیم."

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از مخالفت با تک فرزندی حرف زد و گفت: "از بعد سلامتی با تک‌فرزندی موافق نیستیم. وزارت بهداشت متولی سلامت خانواده و جامعه است. کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که تک‌فرزندی خوب نیست و بهترین سن باروری را 25 سالگی اعلام کرده‌اند."

 

90 درصد دانش آموزان فقط روزهای تعطیل صبحانه می خورند

مطلق از بررسی رفتارهای غذایی حدود 6هزار دانش آموز 6 تا 18 ساله خبر داد و درباره نتایج آن گفت: "بررسی رفتارهای غذایی این دانش‌آموزان نشان داد که روغن هیدروژنه، فراوان‌ترین نوع روغن مصرفی در تهیه انواع غذای این دانش‌آموزان بوده است. همچنین بیشترین نوع نان مصرفی این دانش‌آموزان با آرد سفید بوده است. بیشتر دانش‌آموزان هنگام صرف غذا از نمک‌های اضافی استفاده می‌کنند. 90 درصد دانش‌آموزان در روزهای جمعه و تعطیلات صبحانه می‌خورند و تنها 42 درصد آنها در روزهای عادی به خوردن صبحانه اقدام می‌کنند. تنها 14 درصد دانش‌آموزان هر روز به مدت نیم ساعت ورزش می‌کنند."

به گفته او 25 درصد دانش‌آموزان روزانه 4 ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند که این میزان در مدارس شهری و در دختران بیشتر است: "همچنین 45 درصد نوجوانان و جوانان ساعتی از روز را از رایانه استفاده می‌کنند که این موضوع در روزهای تعطیل و جمعه‌ها به حدود 60 درصد افزایش می‌یابد. میانگین خواب نوجوانان و جوانان حدود 9 ساعت است."

مطلق همچنین گفت: "حدود 8 درصد دانش‌آموزان هیچ‌گاه مسواک نمی‌زنند."

آنطور که رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت می گوید، پژوهش انجام شده در این شش هزار دانش‌آموز بیانگر فعالیت جسمی ناکافی، نامطلوب بودن بسیاری از عادات غذایی، فراوانی هشداردهنده مصرف غیر فعال و فعال دخانیات در آینده‌سازان کشور و لزوم مداخلات بنیادی و برقراری نظام مراقبت پایش رفتارهای مخاطره‌آمیز سلامت و عوامل خطرزای مرتبط با بیماری‌های مزمن است و باید با برنامه‌ریزی، سطح آگاهی و همچنین سطح سلامت جسمی، روحی و روانی خانواده را بالا برد.

او به غربالگری‌های صورت گرفته در دانش‌آموزان و مقاطع مختلف تحصیلی، اشاره کرد و گفت: حدود 11 تا 13 درصد افرادی که مورد این معاینات قرار گرفتند، به نوعی به مداخلات دیگر نیاز داشته‌اند؛ مداخلات جسمی و روحی روانی. در مجموع 89 درصد دانش‌‌آموزان مشکلی نداشته‌اند.

 

بسته خدمتی برای جوانان و نوجوانان خارج از مدرسه

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اما درباره برنامه های وزارت بهداشت برای نوجوانان و جوانانی که در مدرسه نیستند هم گفت: علاوه بر جوانان و نوجوانانی که در مدرسه فعال هستند و سلامت آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، عده‌ای نیز در خارج از مدرسه حضور دارند. برای این افراد بسته خدمتی ارتقای سلامت تدوین شده و در استان‌هایی مانند خوزستان، لرستان و ... به اجرا گذاشته می‌شود.

به گفته او با همکاری حوزه علمیه قم، تمام طلابی که در حوزه‌های علمیه وارد می‌شوند، از نظر جسمی، روحی و روانی مورد معاینات قرار می‌گیرند و شناسنامه سلامت آنها ارائه خواهد شد. اجرای آزمایشی این برنامه از حوزه علمیه قم، اصفهان، شیراز و مشهد آغاز می‌شود و در سال آینده به تمام حوزه‌های علمیه گسترش می‌یابد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    با این تورم و گرانی اصلا ازدواجی صورت نمی گیره که بخواد 27 باشه یا 47!
    • بدون نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      34 21
      والا !
    • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      85 1
      زمانی که ما متولدین دهه 60 اگر همین عکس عنوان خبری شما(همین عکس ساده) تو بساطمون بود آقایون ما رو به چشم مفسد فی الارض نگاه می کردن باید فکر اینجور جاها رو می کردین
    • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      7 91
      سلام منم مثل شما دهه شصتي، دانشجو بودم و گروني و مشكلاتي كه مي گيد. اما در دوران تحصيلم توي يكي از بهترين دانشگاه هاي دولتي كار مي كردم شاگرد اول هم بودم برنامه هاي شنا و ورزش هم داشتم خرجي هم از خانواده فقط سال اول كارشناسي گرفتم فوق ليسانس هم تقريبا همينطور بعدش هم يه ازدواج ساده يه ناهار و شام حدود 100 نفري كلا شايد 200هزارت نشد. سرويس طلا هم خانمم چون شرايطم رو درك مي كرد حدود 600هزارت. الانم دكترا مي خونم چون هم خوب ممتاز بودم هم مقاله زياد دارم بورس شدم يه بچه هم دارم سعي مي كردم بيشتر از اينكه غر بزنم به مسئولين گير بدم و هزارتا آه و ناله كنم كار كنم و زحمت بكشم خدا را شكر الان هم همه چيز خوبه خدا به همه ما توفيق و همت بده. كار كن بردارم،‌ انتظاراتتون رو كم كنيد ياعلي
    • واقعیت IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      47 4
      از آنجایی که خود من خرجي از خانواده فقط سال اول كارشناسي گرفتم، و در دوران تحصيلم كار مي كردم می‌دونم تقریباً محاله که آدم هم در دوران تحصيل كار كند و هم شاگرد اول باشد و هم برنامه هاي شنا و ورزش داشته باشد!؟ یعنی تقریباً میشه گفت عمراً دوست عزیزم. فکر کنم دیگران نیز با من موافق باشند. من خودم ترم اول و دوم جز شاگرد اول‌های دانشگاه بودم از ترم ۳ که رفتم سر یک کار که حقوق هم داشته باشد افتادن هایم شروع شد تا جایی که از خیلی هم ورودی‌هایم عقب افتادم. البته کار را ول نکردم و از این لحاظ الآن خوشحالم.
    • بدون نام MY ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      13 6
      آقایی که همه کار کرده اید.. اول باید بگم آفرین! من هم سعی کردم مثل شما عمل کنم آخه من هم دهه 60تی ام ولی... یک سوال (مانع) برام موند : سربازیتون رو چه کار کردید؟
    • amin EU ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      15 1
      من خودم الان دانشجو هستم.دقیقا به خاطر همین کاری که شما میگید یک ترم عقب افتادم
  • سید مجتبی ن IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    96 21
    ازدواج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما جوانها باید بریم بمیریم با این همه گرونی و بی کاری و ..... !!! من 37 سالمه و فوق لیسانس دارم حقوقم 750000 تومان است.اجاره خونم 450 بود صاحبخانه گفته باید 700 بکنم. پس با این شرایط تا عمر دارم نمی تونم زن بگیرم و بمیرم بهتره.تازه به گرونی های شیر و نان و گوشت و کوفت و زهرمار کاری ندارم و به مسئولان محترم اعلام می کنم که فساد و ... در جامعه بیشتر خواهد شد....!!! پس خوشحال باشند و کلاهشان را بالا بندازند....!
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    84 1
    با این تورم و گرانی امار تکاندهنده تری هم در اینده پیش رومونه ...زمان نشون میده که چه آسیبی دیده جامعه .
    • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      61 1
      اقا در مملكت اقايان تنها كاري كه بلدند اين است كه بگن نگرانيم يا خوشحاليم يا فكر خواهيم كرد واقعا خسته نباشن مسولين عزيز
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    57 14
    اینقدر فشارهای روحی و روانی و استرس بر نوجوانان و جوانان ما در این مملکت وراد میشود که آنهایی هم که ازدواج میکنن به مشکل بر میخورند. واقعا تاسف بار و فاجعه انگیز است. خدا عاقبت همه مارو بخیر کند.
  • سعید IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    68 1
    تازه این نظر این آقا است و گرنه میانگین فعلی بین 30تا40سال است. با این وضعیت گرانی و اجاره ها و بیکاری در شش هفت سال اخیر حتما بهتر هم میشه!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    65 1
    توی این کشور 60 تا نهاد مسئول رسیدگی به امور جوانان هستند آخرش هم هیچ کاری انجام نمیشه. برای خونه و کار و وام و ... که مطمئن شدیم و شدید که کاری نمی تونید بکنید حداقل بیایید 4 تا دونه از سالن های این وزارت خونه ها و بانک ها رو مجانی در اختیار جوونها بزارید تا یه کاری کرده باشید. اینو که دیگه میتونید؟ یا نه می خواید هنوز هم آمار بگیرید و همایش برگزار کنید در مورد علت بالا رفتن سن ازدواج فرصت ها و چالش ها!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    29 17
    قابل توجه مسئولین محترم!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    84 1
    لازم نیست کسی به فکر ازدواج جوانان یا پیران باشد هرکس خواست ازدواج می کند خواست نمی کند. یا بچه دار بشود یا نشود مسئولین به فکر خود و تفریحات خود باشند و و چگونگی افزایش فشار روحی و مالی و گرانی بر مردم.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    62 1
    کار و مسکن برای پدران و مادران فراهم شود خودشان می دانند چگونه و چند بچه به دنیا بیاورند.....
  • توسیوند IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    29 1
    امان از گرانی از یه طرف و رسیدن به مورد خوب هم از طرف دیگه من برا احتیاط با غریبه ازدواج کردم والان رضایت کامل ندارم اما بازم راضیم به رضای خدا و جوانان دوومتاهلین دودسته اند ن ومتاهلین ومتاهلین هم دو دسته اند راضی وناراضی از ازدواج
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    80 1
    پدران ما نسل دهه ی شصت را به خاطر کوپن بیشتر به دنیا آوردند و حال همان نسل که امروز نسل جوان است دچار فاجعه ی بیکاری , کمبود دانشگاه خوب و فقر مطلق و ... هستند. چرا چون والدین ما را به خاطر کوپن به دنیا آوردند و مسولین نیز از ترس جنگ و نبود نیروی جوان کوپن می دادند پدر تو را نمی بخشم و مسئول محترم تو هم گناهت از پدرم کمتر نبود.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      17 35
      من دهه پنجاهي هستم وهمين مشكلات را به اضافه سن بيشتر دارم.. اما افزايش جمعيت از قبل ازانقلاب كليد خوردو بعد ازانقلاب به دليل بي برنامگي چند سالي ادامه داشت. در ضمن زماني كه والدين ما بچه مي آوردند خودشان در سنين 20 سي سالگي ازامكانات مطلوب برخوردار بودن ونميدونستن چنين مشكلاتي رخ ميده هيچوقت مادر پدري براي ازدواج واشتغال فرزندش اينقد نذر ونياز نميكرد چون معتقد بودن اينها مسايل عادي زندگيه كه انجام ميشه ..بدبختانه امروز در روزگارما همه چيز تبديل به بحران شده... والدينمان گناهي ندارن...
    • رامین IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      8 25
      عزیز من که میگی افزایش جمعیت بعد از انقلاب بود. شما google.com رو که میدونی چیه؟ برو و توی اون به فارسی هم میتونی سرچ کنی . آمار جمعیت ایران رو سالانه دربیار و بعد بیا اظهار نظر کن .
    • بیشترین تولد سالهای DE ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
      10 1
      http://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset0/AmarHayati/V38-80.html سایت ولادت ثبت شده كل كشور: اوج جمعیت حول و حوش سالهای 63,64,65 کمترین جمعیت دور و بر سالهای 77,78,79
  • یاسر IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    35 25
    یکی از موارد اصلی افزایش سن ازدواج سربازی است، تازه زیادش هم کرده اند، آخرش نفهمیدم به چه دلیل باید برم سربازی؟ وقتی برای همه چیز پول می دهیم، دینی نداریم، اگه حقوق درست وحسابی می دادند یه چیزی. کاش درست وحسابی به سربازی نگاه می کردند تا می دیدند جوانان چه ضربه روحی شدیدی می خورند.
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    45 2
    پدر و مادر حق ندارند در مورد تعداد بچه های خود تصمیم بگیرند؟ از فردا والدین را هم ملزم می کنند که باید 4 تا بچه داشته باشند.
  • مصطفی US ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    30 26
    وقتی سربازی شش ماه بیشتر شد یعنی سن ازدواج شش ماه رفت بالا.مسئولین مملکت ما فقط به سود کمی خودشون فکر می کنند
    • بدون نام MY ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      12 4
      حداقل شش ماه... چه فرصت هایی که تنها تو این 6 ماه می تونه به وجود بیاد.
  • ایرانی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    67 1
    واقعا خجالت داره، وزارت بهداشت جزئی از دولت نیست که می گید دولت برای جوانان کاری کند؟ خودتان چه گلی به سر جوانان زدید که از بقیه همکارای عزیزتون این توقع رو دارید. اگه به دل جوونا نگاه کنید می بینید دیگه جوونی نمونده که شما بخواید براش کار کنی. جوون 25 ساله اندازه یه آدم 60 ساله پیر و شکسته شده.
  • مقیمی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    30 12
    خود تیتر جواب مسئله را داده : 8 میلیون جوان ایرانی در (انتظار) ازدواج.
  • بدون نام JO ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    54 1
    مسئولان که همش میگن همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم! پس این آمارها چی میگن؟!
  • توسی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    48 1
    ازدواج هم اگه باشه احتمال رضایت از انتخاب همسر بعداز ازدواج 50 درصده وبیشتر زوجها دچار مشکلات مالی یا روحی روانی و... هستند
  • مجتبی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    39 18
    با این گرونی و بی ثباتی کی زن میگیره؟
  • تنها IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    41 10
    من 25 سالمه.از سربازی معافم.تو کنکور رتبه ی یک رقمی آوردم و الان دانشجوی ارشد بهترین دانشگاه ایرانم.ولی از آینده می ترسم!من وظیفمو انجام دادم.ولی انگار هیچ چیز سر جای خودش نیست.حالا هم اصلا به ازدواج فکر نمی کنم.
  • popo IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    52 1
    ای بابا یعنی ماهم روزی ازدواج میکنیم الان 26 سالمه فکر نکنم تا 30 البته خوشبینانه ازدواج کنم اون زمانم دیگه فکر نکنم شوری بمونه خدایا مددی کن
  • بدون نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    42 7
    چه وضعی شد شاید یه معجزه از طرف خدا بتونه کمک مون کنه هر روز داره به سن ما اضافه میشه و اعصاب همه خراب خدایا کمک کن
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    33 21
    ای بابا ابنا چی دارن میگن؟ تو این گرونی کی میره ازدواج کنه؟ کرایه خونه و پول بنزین و لباس و خورد و خوراک و ...... نمیزاره جوونا نفس بکشن.قابل توجه عزیزان مسوول که آمار بیماری هایی مثل ایدز هم رابطه مستقیم با بحث ازدواج داره.خدا به داد کشورمون برسه...
  • بیکار لیسانسه مجرد IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    32 1
    یکیش خود من اما این حرفها بعد یک مدت فراموش میشه میره پی کارش با این حال ما که ناراحت نیستیم شما هم ناراحت نباشین
  • بدون نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    51 1
    8میلیــــــــــــــــــــــــون؟ خوش بحالم تا حالا فکر میکردم خیلی تنهام الان میبینم که 999/7 نفر دیگه هم شرایط من و دارن فکر کنم بعد اعتیاد رکورد اولین کشوری که جوانهای در شرف ازدواج هستن رو هم بزنیم البته با همت مسئولین
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    29 1
    این بنده خدا ها حتی نمی تونن توی این بازار کلاهبرداری خونه شون را پیش خرید کنند چطوری ازدواج کنند
  • بدون نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    11 27
    تسهیل ازدواج = اجرا شدن قانون پیش فروش آپارتمان 10 میلیون وام خرید خودرو به زوج ها
  • یه جوون ایرانی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    32 1
    نظرمان آن است که خانواده‌ها باید به ازدواج تشویق شوند!!----> جناب مطلق، با این گرونی و تورم چطوری آخه؟؟ من 26 سالمه، خیلی هم دوست دارم ازدواج کنم بخدا، ولی آخه چطوری با این اوضاع!؟؟ پدرم کارگره به زور خرج 3 تا بچه دیگه رو میده! من که هیچ توقعی ازش ندارم! خودم هم که دانشچوی فوق و بی پول! ررسی‌ها حاکی از آن است که اختلالات رفتاری در فرزندان خانواده‌های تک‌فرزندی بیشتر است. یکی از مشکلات کنونی آن است که تک‌فرزندی در خانواده‌ها زیاد شده است!---> آقای مطلق عزیز واقعا شما نمی دونی چرا اینقدر گرایش به تک فرزندی زیاد شده!!؟؟؟ مسئول عزیز و محترم، اگه نمی دونی واقعا(!) من بهت میگم! دلیلش اینه که بیشتر جوونایی هم که موفق به ازدواج میشن، با ترس و لرز صاحب همون یه بچه هم میشن، به خاطر هزینه ها و گرونی!
  • علی CH ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    46 1
    نتایج سیاستهای غلط و من درآوردی و بی اعتنایی به تجربیات بشری سالهای پیش همینه که داره به تدریج نمایان میشه.برای هر چاره ای هم دیگه دیر شده.
  • جواد IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    47 1
    با این وضع اسف بار زندگی کدوم آدم عاقلی پیدا میشه که بخواد ازدواج کنه؟؟؟فعلا دختران ما دارن میرن با عربهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ازدواج میکنن .ببینید کارمون به کجا رسیده؟؟؟؟
  • بدون نام EU ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    55 1
    فعلاً مذارکرات 5 1 برای جوانان از ازدواج مهمتره
  • حمیدرضا .ل IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    28 23
    پسرهای بدبخت تا بیان به خودشون بجنبن بعد از دانشگاه 2 سال سربازی منتظرشونه بعدشم که باید یه کاری داشته باشن چون کی به پسر بیکار زن میده ...نهایتآ میشه حداقل 27 سال اونم اگه واقعآ سرش به سنگ خورده باشه وگرنه کدوم عاقلی میاد اینکار بکنه سن معقول برای ازدواج 30 تا 32 ساله برای پسرها ...
  • بدون نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    23 27
    ما اینقدر مشکلات فرهنگی داریم که تورم و گرانی درمقابلش کم اهمیت تر جلوه میکند! مهریه های سنگین ، چشم و هم چشمی ها ، توقع های خیلی زیاد خانواده ها ، و ....وبسیاری مشکلات روحی و روانی ناشی از این بی فرهنگی ها چه بسا که اگر این مشکلات فرهنگی نبود تورم و گرانی به این اندازه ها نبود..
    • امیر IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      28 4
      شما هنوز این اصل ساده رو که اقتصاد زیر بنا و فرهنگ تا حد زیادی روبنا هستند رو درک نکردید؟ فکر کردید فرهنگ سازی مثلا با یک کار تلویزونی انجام می شه؟ یک کم مطالعه برادرم. هر شب فقط 10 دقیقه مطالعه باعث میشه که بعد 1 سال تفاوت رو در درون خودت احساس کنی
  • بدون نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    43 19
    چه ازدواجی ؟ جوونی که تو 24 سالگی درسشو تموم میکنه با دو سال سربازی و مشکل بیکاری روبه رو هست. هزینه ی آشغال ترین سرویس طلا 7-8 میلیون هست هزینه ی یک عروسی در حد خانواده ی دو طرف و بدون تالار چقدره؟ اگه شانس بیاره و 27 سالگی کار گیرش بیاد چند سال باید کار کنه تا خرج دو شب عروسیش جمع کنه؟ مگه بابای همه پولدارن ؟ هزینه ی اجاره خونه تو تهران و کلان شهر ها چقدره؟ به نظرم 27 سال رو بکنن 47 سال بهتره آماره واقعی تره
    • آفتابگردون IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      2 5
      هزینه ی آشغال ترین سرویس طلا چنده؟! من تازه ازدواج کردم و تو گرونی سرویس طلا خریدم. کلاس خانوادگیمم کم نیست. سرویسم شد حدود 3 میلیون تومان (البته مراعات خانواده ی همسرم رو کردم) اما سرویس های 2 میلیونی و کم تر هم بود. تازه مگه حتما باید سرویس باشه؟ مگه حتما باید طلا باشه؟ گرونی و مشکلات اقتصادی رو قبول دارم و دارم طعمشو به وضوح میچشم ولی لطفا اغراق نکنید!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    11 27
    کیه که بدش بیاد!!!!!!!!!!!!!!!! ولی من28سالمه و با برنامه ریزی دقیق شاید تا 2سال دیگه در موقعیتش قرار بگیرم
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    46 0
    این صحبتها جوک محسوب میشه اقای محترم همه جوانان دوست دارند ازدواج کنند وقتی پول و کار و مسکن نیست چطوری میشه ازدواج کرد؟مساله مسکن و اشتغال باید بیست تا سی سال پیش که سیاست افزایش جمعیت در پیش گرفته شد بهش فکر می شد نه الان .شماها الان دیگه چه کاری می توانید بکنید؟کشور که تحریم شده صنایع هم دارن هر روز با مشکل مواجه میشن به نظر من شما همین افرادی رو هم که ازدواج کردن از طلاقشون جلوگیری کنید خیلی هنر کردین تشویق به ازدواج دیگه چه عبارتیه؟من متوجه نمیشم مگه ازدواج کردن هم با تشویق صورت می گیره؟ ضمنا میزان جوانانی که ازدواج نکردن بیش از این عدده لابد شما دیگه 31 ساله ها رو جزو ادم حساب نمی کنید نه؟چون از 30 رفتن بالا دیگه جزود امار حساب نمیشن؟عجبا
  • 27 IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    51 0
    ازدواج چي هست
    • یاسر IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
      12 7
      ازدواج همانست که حدود هشت ملیون جوان بیچاره دهه شصت حصرت آن را می کشند وبرای فرار وپوشاندن عقده های ناشی از آن به سمت فساد و... می روند یک سوال؟ اگر به دنبال این هستند که بحران حجاب وجلوگیری از ترویج فساد و بی بند وباری را حل کنند چرا این مشکل را حل نمی کنند آیا پلیس باید با زور باتوم چادر را به سر من بچه مسلمان بکند؟
  • ارسلان IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    28 20
    بنده با 25 سال سن تحصیل کردم سربازی هم رفتم اتفاقا مشکل مسکن هم ندارم(این هم کمک خانواده) فقط مشکل اصلی بنده و بسیاری امثال من مشکل اشتغال هستش . متاسفانه نبودن شغل باعث شده خیلی ها نتونن به تشکیل زندگی فکر بکنن
    • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      30 16
      به بابا جون که خونه برات خریده بگو یه حقوق ثابت ماهیانه هم برات در نظر بگیره دیگه...همه چیز حله...تو این وانفسا کسی که از پس خرید یه خونه اضافی برای بچش بر میاد دادن یه حقوق که دیگه براش چیزی نیست!!
  • سید مهدی IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    25 16
    من الان درسم تموم شده و سربازی هم رفتم تنها مشکلم فقط کار و سرمایه و خونه واسه ازدواج و اگه همینا جور بود فردا میرفتم خواستگاری
  • بدون نام GB ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    23 0
    فرزند کمتر زندگی بهتر ! اینو که دیگه خودتون همیشه می گفتین!!!!
  • توسیوند IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    37 0
    ایا همه ازدواجها موفقند؟ پس ازدواج زورکی پولکی و... ملاک نباید باشد ومجردی از ازدواج تلخ و طلاق عاطفی خیلی بهتره
  • بدون نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    39 1
    با اين وضع كار و مسكن از جوانها بخواي ازدواج كنند. واقعاً كه! فعلا كه خيلي از شاغلين توي شركت ها هم وضعشون تق و لقه - ممكنه اخراج بشن
  • بهار IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    42 1
    خوبه ديگه مردم همياري كنيد تا جوونا زن بگيريند يكي خونه بده يكي پولش بده -بيائيم دست گدائي جلوي اين و اون دراز كنيم تا شايد تونستيم از عهده زندگي با حقوق 390 تومان بر بيائيم-بعد يه عمر آبروداري بيائيم گدائي كنيم كه ازدواج كنيم عمرا"
  • محسن IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    41 7
    1- تورم و مسکن مشکل اصلی هستند اما: چند نفر از شماها در کودکی و نوجوانی کار کردین و همیشه توکلت بر خدا بوده؟چند نفر مثل من ازدواج کردین و هر روز تا رودهن میرین و برمیگردین؟ چند نفر حاضرین سختی تحمل کنید؟ 2- اشتغال یکی از مشکلات ما جوانهاست و شکی در اون نیست اما: من خودم مدیر منابع انسانی یک شرکت هستم. وقتی دانشجوی فوق لیسانس حسابداری برنامه کاربردی مثل اکسل بلد نیست چکار باید کرد؟ چند نفر از دانشجو های ما طی دوران دانشجویی دنبال کار می رن؟ سطح دانش زبان انگلیسی بین جوانهای ما چقدره؟ من تمامی و تمامی مشکلات بالا رو قبول دارم. اما خود جونهای ما هم تنبل شدن و از تحمل سختی می ترسند. ایمان به خدا یه قسمت بزرگ گمشده پازل زندگی جوانهای ماست.
    • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      25 4
      دوست عزیز ،من با شما کاملا موافقم انصافا ، تو دانشگاه که فقط هدفمون پاس کردن درسها با جزوه استادها بود ..و متاسفانه تبدیل شدیم به فارغ تحصیلان بی سوادی که فقط آشنایی کمی با واحدهای پاس شده داریم ..اگر هر واحد درسی رو به گونه ای مطالعه و تحقیق میکردیم که با آن درس و ابزار مطرح در آن درس ، مسلط بودیم و لااقل یک پروژه خوب برای هر درسی طراحی و پیاده سازی میکردیم به این گرفتاریها دچار نمیشدیم ...البته داستان همچنان ادامه دارد و به دنبال جزوه ای میگردیم که در آن فرمولی ارائه شود تا با این مهارتهای کسب شده!!!! !! کار خوب ، زندگی خوب و... اما گذشته ها گذشته ... تنها راه حل ، تغییر دیدگاهمان و تلاش تلاش تلاش...و فقط همین .هیچ راه دیگه ای نداره..
    • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      39 0
      مشكل ازكيه كه جوون ما درس كاربردي نميخونه .دوواحد كامپيوتر داريم كدوم استاد يه فتوشاپ يا پاورپوند ياد ميده همه تاريخچه كامپيوتر.شبكه .. كي بايد زبان انگليسي ياد بده همه ما 15 16 سال مدرسه ودانشگاه رفتيم اما يك ضمير ساده را بلد نيستيم..چرا مگه ما مدرسه ودانشگاه نداريم.. به اصلاح علوم انساني فكر ميكنيم اما فقط با تئوري پردازي ونشست..چيزي به دانش آموز ياد بدين كه بتونه نون خودش رو در بياره..چند تا از فارغ التحصيلا با همان آموخته ها ورشته مرتبط با خود كار ميكنن... دانشگاههاي ما ظالمند...
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    42 2
    ازدواج؟؟؟!!!!!! دیگه برای من به یک آرزوی بزرگ تبدیل شده . یک جوان 32 ساله (البته اگه بشه اسمشو جوان گذاشت من که فکر نمیکنم)
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    35 19
    به خدامشكل فقط ازدواج نيست. ما كه خير سرمون ازدواج كرديم چه ج.ري داريم زندگي ميكنم حالا بياييم بقيه هم تشويق كنيم اولا كه زن و شوهر تا دير وقت سركاريم بابت خرج و كرايه خونه و هزار درد و.... خونه هم كه ميايم يكي از يكي ديگه خسته تر... حالا اگه طول روزخسته نباشيم يك ساعت كمتر يا بيشتر وقت كنيم با هم صبحت كنيم اونم حول محور قرض و بدهي و گروني و..........مسافرات و تفريحات كه هيچي كلا تعطيل.... بچه هم كه نگو اون از مرخصي ازيمان كه هيچكي هيچ كار براش نميكنه اونم از خرج بچه كه قوز بالاي قوزه.. خدا وكيلي چه انگيزه اي براي جوونها وجو داره ازدواج كنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سحر IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    58 1
    بدبخت ما دهه شصتی ها اومدیم برا درس خوندن درست حسابی چند سال موندیم پشت کوه کنکور ما که کنکورو رد کردیم امتحان کنکور شد عین اب خوردن همه قبول میشن الان.اومدیم کار پیدا کنیم ما دویدیم کار دوید مگه پیدا میشه؟بعدش هم کوه توروم و گرونی و بدبختیهای بی پولی این هم مقوله ازدواج ما بدبختهای دهه شصتیها نسل سوخته مائیم بخدا
    • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      28 1
      تازه مونده بازنشستگی و مکافات اون موقع
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    35 5
    همه نظرها رو خوندم درد همه یکیه خبر آنلاین تو رو به خدا یه برنامه ای ترتیب بده مسئولین نظر مردم و ببینن اجرت با خدا شاید سر مسئولین به سنگ بخوره و به فکر مملکت باشن که داره از درون به خاطر مشکلات اقتصادی داغون میشه
    • بدون نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      34 1
      شما فکر می کنی مسئولین نمی دونن ما چه اوضاعی داریم؟!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    47 1
    دهه 60 نسل سوخته. ما که از جوونیمون خیر زیادی ندیدیم خدا برای بقیه به خیر کنه.
  • جواد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    38 1
    می خوام بدونن مسوولان این نظراتو می خونن؟ واقعا شرم نمی کنند که روحیه جوانان ایرانی این شکلی شده؟ شما نظراتو بالا تا پایین بخونین. من به عنوان کسی که دو تا بچه جوون دارم از فرزندانم شرم دارم. شما چی؟
  • بدون نام GB ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    17 16
    من ایران زندگی نمی کنم ولی این دلیل نمی شه که از مشکلاتش دور باشم!من هم تا همین چند سال پیش همه این مشکلات رو داشتم کیه که از زندگی تو کشور خودش بین هم زبونای خودش بدش بیاد!!اگر این مشکلات نبود من یکی که همین فردا ایران بودم....همه درد من اینه که ما یک کشور ثروتمند هستیم اگر یک کم از این همه پول نفت رو اختصاص بدن به رفع مشکلات جوانها مثل مسکن و بیمه بیکاری و ....هم خدا راضی میشه هم بندش!!! فقط بجنبین که دیگه فردا خیلی دیره!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    17 23
    بی پولی بهانه است کسی نمی خواهد زیر بار مسئولیت زن و بچه برود منم اگر چاره داشتم فرار می کردم
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
      8 13
      تهران زندگی نمی کنی
    • بدون نام EU ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      2 0
      عزیز من مگه گرونی فقط تو تهرانه؟ قبول دارم شاید تهران از برخی شهرها گرون تر باشه ولی شهرهای ارزون تر به مراتب سطح درآمدهای پایین تری دارند، تو تهران درآمد 500 تا 700 هزار تومن حداقل درآمد محسوب میشه ولی بعضی جاها کف درآمد زیر 500 هزار تومنه. منظورم اینه که فکر نکنید مشکلات اقتصادی تو تهران بیشتر از بقیه شهرهاست، گرونی شاید تو تهران بیشتر موج بزنه اما سطح درآمدها هم یه کمی بالاتر از شهرهای دور از پایتخت هست.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    4 22
    تحصیلات بخوای نخوای سن ازدواج را می بره بالا . برای اینکه اول از همه خودش چند سال طول می کشه تا تحصیل کنی بعد کار درست و حسابی پیدا کنی که خیلی سخته ( یه مدت مجبوری برای این و اون مفت کارکنی تا کار یاد بگیری و کار خودت را راه بندازی) و بعد هم وقتی تحصیل کرده ایی در هر دهاتی که نمی تونی زندگی کنی باید کنار جایی که کار می کنی خونه پیداکند که خودش وا مصیبتا ( توی این وضعی که حتی جرات نمی کنی یه خونه پیش خریدکنی که پولت را نخورن و گرفتار نشی و... ) و یعنی چشم باز کنی شده 50 سال ت
  • بدون نام IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    20 0
    آخه توی مملکتی که حتی یه شیر خشک بچه تولید نمی شه و باید برای خارجی ش کلی پول بدی و یه پوشک ایرانی هم بخری بچه ت عرق سوز می شه (چون مثل پوشک خارجی قدرت جذب نداره و سطح پوشک هم مثل خارجی ش خشک نیست) و مجبوری خارجی بخری خیلی گرون ، آخه این حرفها و آمار یعنی چی ؟! برید وضع لااقل تولید پوشک و شیر خشک مملکت را اول درست کنید بعد از این چیزها بگید.
  • سوال NL ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    21 4
    به نظرم ازدواج بعد از ۳۰ سالگی اشتباه است، یا باید ۲۵ یا ۲۶ سالگی نهایتاً ازدواج کرد، ولی اگر شما الآن دیگر یک آدم کامل میانسال بالای ۳۰ سال هستید دیگه چه لزومی داره ازدواج کنید؟ ازدواج چه چیزی به یک مرد ۳۰ ساله اضافه می‌کنه؟ ازدواج می‌تونه یک جوون ۲۲ یا ۲۳ ساله را پخته کند اما یک مرد یا زن ۳۰ ساله به اندازه کافی پخته شده و کاملاً بالغ است ، بنابراین ازدواج چیزی به او نمی‌افزاید. یلکه شایدم خدای ناکرده چیزی از کیفیت زندگی‌اش هم تازه کم کند. مثلاً اگر هیچ مشکل اقتصادی ندارد و می‌تواند ساعت‌های زیادی از روزش را به کار اختصاص دهد اما بعد از ازدواج احتمال دارد امکان اضافه‌کاری از او گرفته می‌شود...
  • زن نگیرین US ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
    20 2
    راست میگه..., آدم تا ۴۰ سالگی کار کنه و بعدش فقط بره جهانگردی،
  • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    18 1
    من خودم متولد 64 هستم یاذم نمیره کلاسای 70 نفری سیستان و بلوچستان رو یادم نمیره روزی 3 ساعت تو صف نونوایی بودن زمانی که 20 تا افغانی جلوی من بودن یادم نمیره دفترم کاغذ کاهی بود یادم نمیره مدرسه ما فقط اب شور گرم داشت تو تابستون یادم نمیره نیمکتها 4 نفره بود یادم نمیره چقدر کنکور خوندم تا سال 82 رفتم دانشگاه دولتی حالا با این همه مشکلات همیشه گفتم کشور ما هم یه روزی درست میشه الان فقط با کارگری خرج خودمو درمیارم و بس کاش امثال رجایی دوباره میومدن کاش ....
  • بی نامی IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    2 1
    هی هی هی هی هیییییییییییییییییییییییی هیییییییییییییییییییییییییییییییی بیخیال اخرش فوقش صد سال میخوایم زندگی کنیم دیگه بالاخره تموم میشه اره دوستان تموم میشهههههههههههههههههههههههههههههه
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    5 0
    من هم 32 ساله هستم با این وضعیت چطور میشه ازدواج کرد