سرانجام تکنوکراتی که جاده مخصوص را از سیاسی‌ها رهاند اما برچسب سیاسی بر روی نامش باقی ماند، مجبور به خداحافظی شد تا بار دیگر مشخص شود هر کس در صنعت خودرو ایران سیاسی قلمداد شود باید پیاده شود.

  شاخص آنلاین اعلام کرد که لحظاتی پیش ارتباطات شرکت سایپا نیز خبر استعفا پوستین‌دوز را تایید کرده است. بر همین اساس این سایت گزارشی را در خصوص تحولات اخیر مدیریتی در سایپا نوشته است که می خوانید:

نعمت‌الله پوستین‌دوز که پس از حضور در سایپا انبوهی از مردان سیاسی (اصولگرایان جوان وابسته به دولت و اصول‌گرایان میان سال وابسته به وزارتخانه وقت صنایع و معادن) را از جاده مخصوص راند و بار دیگر تکنوکرات‌ها را در کلیدی‌ترین شرکت‌های این گروه (سازه گستر، زامیاد، پارس خودرو، سایپادیزل، مگاموتور و...) به قدرت رساند خود از صنعت خودرو خداحافظی کرد.

او از روز اول متهم شد به رابطه با «اسفندیار رحیم مشایی» و امروز نیز اگر می‌رود این رابطه بدرقه راهش است. در یک اصل کلی تکنوکرات‌های جاده مخصوص به یک واژه حساسیت دارند: «سیاسی». اینجا می‌توان در بالاترین سطح با دولتی‌ها و سیاسی‌ها چرخید اما هیچگاه نباید سیاسی شد.

آیا پوستین‌دوز سیاسی شده بود؟ سخت بتوان پاسخ این سوال را داد. در واقع کارنامه او نشان می‌دهد تکنوکرات‌ها برایش مهم‌تر بودند با اینحال هیچگاه نتوانست رابطه سیاسی که به آن متهم بود را از خود دور کند. او حتی در جریان واگذاری سهم 20 درصدی ایدرو در خصوصی سازی متهم شد سایپا را برای جریانی که گفته می‌شود انحرافی است خواهد خرید. شاید برای قضاوت او باید کمی دست نگاه داشت.

مدیرعامل جدید

در رابطه با مدیرعامل جدید سایپا اخبار تایید شده‌ای وجود ندارد اما همه نگاه‌ها به مدیرعامل پارس خودرو است، شخصی که از سوی همه شفاهی تایید شده. سعید مدنی مدیرعامل پارس خودرو تکنوکراتی بسیار قدیمی است. او مدیرعامل اسبق سازه گستر نیز بود. شرکت تامین قطعات سایپا که در آنجا علاوه بر افزایش درآمد، تیراژ و داخلی سازی، در کاهش فساد و بهبود روابط قطعه‌ساز- خودروساز موثر عمل کرد.

در دوره بذرپاش و با حجوم مدیران جوان و سیاسی کنار گذاشته شد و در پارس خودرو مشاور بود. مدنی پس از حضور پوستین‌دوز و کنارگذاشته شدن بذرپاش ابتدا به قائم‌مقامی پارس خودرو و در نهایت پس از خداحافظی آخرین مدیر سیاسی از گروه سایپا (علی ملک) به مدیرعاملی پارس خودرو رسید. وی در میان رسانه‌ها محبوب است و انتخاب او بعید است حاشیه زیادی داشته باشد. هرچه باشد مدنی برای خودرویی‌ها یک «خودی» تمام‌ عیار است.

دو شب قبل نام او به عنوان جایگزین شنیده شد و گفته می‌شود شب گذشته پس از افطار در جلسه هیات مدیره حکم خورده است. حضور او بعید است باعث تغییرات جدی در زیرمجموعه‌های گروه شود چون هم‌اینک بسیاری از دوستانش بر مصدر کار هستند. از مصدقی که به عنوان قائم مقام اجرایی وی در پارس خودرو فعالیت می‌کند به عنوان محتمل‌ترین گزینه مدیرعاملی پارس خودرو نام برده می‌شود گرچه سخن در این باره کمی زود است. فعلا باید صبر کرد تا نام مدیرعامل جدید گروه سایپا رسما اعلام شود.

در ایران خودرو

 همچون گروه سایپا، در ایران خودرو نیز با شروع افطاری‌ها سخن از رفتن مدیرعامل شد. گمانه‌زنی‌هایی که دیروز به اوج رسید اما تایید نشد. روز گذشته در هر دو گروه جلسه هیات مدیره برگزار شد و همین شایعات بسیاری بوجود آورد. با اتمام شب بسیاری گفتند صحبت در مورد ایران خودرو از ابتدا اشباه بود و صرفا به دلیل مطرح شدن موضوع سایپا داغ شد، برخی نیز گفتند به خیر گذشت. در هر صورت نباید فراموش کرد تغییر مدیرعامل یک شرکت خودروساز یک بحث است و جایگزین او یک مساله.

پوستین‌دوز به کجا می رود؟

عصر روز گذشته و قبل از جلسه هیات مدیره سایپا مقصد جدید پوستین‌دوز اعلام شد: صنایع ملی مس. این موضوع تایید نشده است و باید تا فردا صبر کرد اما بعید نیست ابتدا معارفه وی برگزار شده و سپس تودیع سایپایی‌ها انجام شود. آنچه این گمانه زنی را پررنگ می‌کند برکناری اردشیر سعدمحمدی از مدیرعاملی شرکت صنایع ملی مس ایران است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    18 9
    این کجاش سیاسی بود ؟ بذرپاش سیاسی بود نه این بیچاره
  • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    14 4
    عوض این همه تغییر در مدیریت بروند کیفیت ماشین هاشون ببرن بالا ...
  • مصطفي ردايي IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    3 4
    آقاي پوستين دوز طي سالهاي متمادي پله هاي ترقي را در شركت سايپا طي نمود ، از ابتداي حضور ايشان در سايپا آقاي مشايي اصلا سمتي نداشتند اتفاقاً حضور ايشان در پست مدير عاملي گوياي سيستم ارتقاي شغلي بسيار مدرن در شركت سايپا بوده است كه متاسفانه در هيچ نهاد دولتي ديده نمي شود . اتهام ايشان به سياسي بودن و بركناري مديراني از اين دست جزء فرصت سوزي و نخبه سوزي جاري و دائمي در كشور است.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    1 1
    اینها سیاسی نیستند بندگان خدا ، فقط به سیاسیها مجبور می شوند که امتیاز بدهند ....