۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۴

قیمت نفت در پی وفادار بودن اعضای اوپک به کاهش توافق شده تولید نفت افزایش یافت.

رهام وزیری: قیمت نفت در آخرین روز کاری بورس های نفت جهان افزایش پیدا کرد. سرانجام کاهش های متوالی اوپک تاثیر خود را در بازار نفت نشان داد و طلای سیاه روند افزایش قیمت را در پیش گرفت.قیمت نفت ظرف یک هفته بیش از 12 دلار در هر بشکه گران تر شده و در آخرین روز کاری بورس نیویورک هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت به قیمت 45.90 دلار داد وستد شد.همچنین نفت برنت دریای شمال در آخرین قراردادها با افزایش 2.98 دلاری به قیمت 48.37 دلار در هر بشکه رسید.
این جهش قیمت پس از آن رخ داد که گزارش ها نشان دادند که اوپک توانسته از ابتدای ماه ژانویه تا کنون یک میلیون و 550 هزار بشکه از تولید روزانه خود را کاهش دهد. این کاهش تولید بخشی از مصوبه 2.2 میلیون بشکه ای کاهش تولید اوپک است که در ما نوامبر به تصویب رسید.در آن زمان نفت با سقوطی سریع بیش از یکصد دلار از روزهای اوج خود فاصله گرفته بود. به این ترتیب از تابستان گذشته تا کنون اوپک 4 میلیون و 200 هزار بشکه از تولید خود کاسته است.
تیم اوانز تحلیلگر بازار انرژی به خبرگزاری بلومبرگ گفت : این کاهش نشان می دهد که اوپک در تصمیم خود برای کنترل بازار نفت جدی است. وی افزایش بیشتر قیمت ها را به ادامه حرکات اوپک در بازار نفت مربوط دانست و گفت : باید منتظر بمانیم و مشاهده کنیم آیا اوپک قصد دارد کاهش تولید را ادامه دهد یا به همین میزان بسنده می کند.در صورت کاهش بیشتر سقف تولید کشورهای صادر کننده نفت باید در انتظار افزایش بیشتر قیمت ها باشیم.
در این میان شکیب خلیل وزیر انرژی الجزایر با تایید این کاهش به خبرگزاری رویترز گفت : تا تحقق مصوبه نوامبر روند کاهش تولید ادامه پیدا می کند و در صورتی که نیاز باشد باز هم تصمیماتی در این زمینه گرفته خواهد شد.خلیل با اشاره به اجلاس ماه مارس گفت بررسی بازار نفت مهمترین دستور این اجلاس است. ونزوئلا نیز از ادامه کاهش تولید استقبال کرده است.
اما ادامه کاهش تولید نظر همه اعضای اوپک نیست. اکوادور از اعضای کوچک اوپک با تولید روزانه 500 هزار بشکه اعلام کرده که اگر قیمت نفت افزایش پیدا نکند اقتصاد این کشور از کاهش بیشتر سقف تولید زیان خواهد دید.
در همین حال نشریه اقتصادی بیزنس مانیتور طی گزارشی از چشم انداز بازار نفت اعلام کرد چنانچه اوپک عرضه نفت خود را به طور بهینه مدیریت کند ، متوسط قیمت نفت این سازمان در سال 2009 به حدود 52 دلار در هر بشکه خواهد رسید .
روند افزایش قیمت نفت در حالی دوباره آغاز شده است که بحران و رکود در اقتصاد جهانی که بیشترین تاثیر را بر کاهش تقاضای نفت خام داشته اند همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش های اقتصادی در سال 2009 کشورهای بیشتری را درگیر خواهد کرد.در صورت تعمیق این بحران اقتصادی ، اوپک ناگزیر خواهد شد بازهم تولید خود را کاهش دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =