کارگردان پیشکسوت سینمای ایران می‌گوید در جشنواره فیلم فجر داوری‌ها باید عادلانه باشد و داوران باید با وجدان پاک به قضاوت بنشینند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

داریوش مهرجویی در گفت‌و‌گو با روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرگفت: «فکر می‌کنم بهتر است بهترین فیلم‌های جشنواره‌های مختلف را انتخاب کنیم و در بخش بین‌الملل جشنواره خودمان به نمایش بگذاریم، کاری که حتی در جشنواره‌های لندن و آنتالیا هم انجام می‌شود. این کار باعث رونق جشنواره می‌شود.»

کارگردان فیلم «اجاره نشین‌ها» با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر سینمای ایران را به سایر کشورهای دیگر به خوبی معرفی کرده است، افزود: «جشنواره فیلم فجر یکی از وقایع بسیار مهم فرهنگی کشور محسوب می‌شود زیرا تنها به فیلم اختصاص ندارد بلکه شامل تئا‌تر، موسیقی، نقاشی و... هم می‌شود.»

او ادامه داد: «این جشنواره بسیار تاثیرگذار است، چرا که نه تنها باعث رونق سینما و فیلمسازان می‌شود بلکه مخاطب زیادی را هم جذب می‌کند. البته به شرط آنکه فیلم‌هایی که در جشنواره به نمایش درمی آید اجازه داده شود تا بعد‌ها در سینما‌ها هم اکران شود نه اینکه جلوی آن‌ها گرفته شود.»

کارگردان فیلم سینمایی «گاو» با اشاره به اختلافات سینمایی که در یک ساله اخیر مشکلات زیادی برای سینمای ایران به وجود آورده است، گفت: «همه اهالی سینما یک خانواده محسوب می‌شوند، بنابراین با همدلی باید این اختلافات را کنار گذاشت تا شاهد برگزاری جشنواره‌ای منظم و باشکوه باشیم، زیرا در غیر این صورت این امر باعث دلسردی فیلمسازان می‌شود. باید توجه داشت زمانی که فیلمی ساخته می‌شود برای آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌‌گذاری شده، اگر قرار بر این باشد تا سلیقه‌ای عمل کنیم و فیلم‌ها به نمایش درنیاید، این سرمایه هدر می‌رود و تهیه کنندگان ما رو به نابودی می‌روند و خسارت‌های مالی، روانی و حسی به دنبال دارد.»

مهرجویی اکران فیلم‌ها به صورت دیجیتال را بسیار مفید دانست و گفت: «فیلم «نارنجی پوش» را به صورت دیجیتال ساختم و در چند جشنواره مختلف به نمایش درآوردم. شاهد بودم که چه کیفیت خوبی در صدا و تصویر دارد، حتی از 35 میلی متری هم عالی‌تر است. از نظر حمل و نقلش هم بهتر است. نمایش دیجیتال به صرفه است و امروزه در تمام دنیا از این تکنولوژی استفاده می‌شود بنابراین ما نیز ناگزیریم از این امر تبعیت کنیم، البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که نحوه استفاده از آن را هم بلد باشیم.»

حضور جمعیت دفاع از ملت فلسطین در بخش تجلی اراده ملی
جمعیت دفاع از ملت فلسطین ضمن اعلام آمادگی برای حضور در بخش تجلی اراده ملی این دور جشنواره هیات داوری خود را به این ترتیب معرفی کرد: «سیاوش سرمدی، حسن رویوران، محمد شاهدی و علیرضا سلطان‌شاهی.
 
این هیئت پنج نفره قرار است فیلم‌های برگزیده جمعیت دفاع از ملت فلسطین را معرفی کنند.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فجر، به منظور توسعه تعامل سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهاد‌های دولتی و بخش خصوصی با هنر- صنعت سینما و هنرمندان فعال در این حوزه، هر ساله بخش «تجلی اراده ملی» را با مشارکت دستگاه‌های مربوطه و از طریق اهدای جوایز نقدی و غیر نقدی به سینماگران و فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره برگزار می‌کند.

آتیلا حجازی: جشنواره فجر فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی می‌کند

آتیلا حجازی فرزند ناصر حجازی اسطوره فوتبال ایران در گفت‌و‌‌گو با روابط عمومی سی ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: «پدرم دوستدار سینما بود و همیشه برای جشنواره و رویدادهای بین المللی ارزش زیادی قائل بود.»
 

او ادامه داد: «جشنواره فیلم فجر محل مناسبی برای شناخته شدن و ارائه کارهای فاخر است و بهترین مکان برای معرفی چهره‌های جوان است‌.»

او در ادامه گفت: «امروزه نقش سینما در مطرح شدن چهره یک فرد بسیار با اهمیت است، زیرا یکی از مکان‌هایی است که بسیاری از مردم اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانند؛ اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که سینما اگر چه شاید بتواند یک شخص را تا چند سال مطرح کند اما از آن به بعد استعداد یک فرد و مورد قبول واقع شدن از طرف مردم است که فردی را در مرتبه بالا نگه می‌دارد، بنابراین بهتر است از ایده‌های مردم و نظر آن‌ها نیز در جشنواره استفاده شود، به طور مثال خود من در چند سال گذشته پیشنهادهای کاری زیادی داشته‌ام اما می‌دانم حرفه من چیز دیگری است بنابر این این پیشنهاد‌ها را قبول نکرده‌ام.»

او پیشنهاد خود را برای بالا رفتن سطح کمی و کیفی جشنواره چنین بیان کرد: «به نظر من بهتر است سعی شود از بازیگران مطرح جهان برای داوری جشنواره دعوت شود زیرا هم سطح کیفی جشنواره بالا‌تر خواهد رفت و هم از این طریق جشنواره فیلم فجر به شکل مشهودتری در جهان مطرح خواهد شد و فرهنگ غنی ما از طریق این رویداد بین المللی در سطح جهان هر چه بیشتر معرفی خواهد شد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که پرده نقره‌ای نقش بسزایی در معرفی یک فرهنگ، یک شخصیت و یا حتی یک سیاست دارد.»

او در پایان گفت: «اگر ما بتوانیم جشنواره‌های این چنینی را به خوبی برگزار کنیم و از ورود فیلم‌های سطح پایین به این مجموعه جلوگیری کنیم، در پایان با یک خروجی بسیار خوبی روبرو خواهیم شد. همانطور که در سال گذشته خروجی جشنواره، جایزه اسکار را گرفت، من امیدوارم چنین اتفاقی در جشنواره سی و یکم نیز تکرار شود.»
 

طهماسب صلح‌جو: تغییر نام جلسات جشنواره؛ نقد، مقوله نوشتاری است نه گفتاری
طهماسب صلح‌جو منتقد و نویسنده سینمایی یکی از دلایل مهم عدم بازخورد لازم برای جلسات نقد و بررسی را عنوان آن دانست و گفت: «همین نام «نقد و بررسی» که برای جلسات انتخاب شده لطمه می‌زند؛ به دلیل اینکه ارزش و جایگاه نقد را تنزل داده و پایین می‌آورد. نقد یک مقوله نوشتاری است و بخشی از ادبیات سینمایی محسوب می‌شود.»

او ادامه داد: «اگر نام این جلسات به جای نقد، مثلاً نشستی با عنوان «گفت‌وگو درباره فیلم‌ها» باشد، بهتر است؛ عنوان پرسش و پاسخ هم به نقد فیلم تلقی نمی‌شود و بیشتر مضمون نشست مطبوعاتی یا گفت‌وگوی خبری را می‌رساند.»

صلح‌جو گفت: «این جلسات با ارزش است اما واژه نقد و بررسی را باید از روی آن برداشت؛ منتقد برای نوشتن یک نقد یک صفحه‌ای وقت صرف می‌کند، چند بار فیلم را می‌بیند، بقیه مگر معجزه می‌کنند که فیلم را نصفه نیمه هم می‌بینند و بعد در مورد آن اظهار نظر می‌کنند. اینکه عده‌ای بنشینند و گاهاً ضد و نقیض هم در مورد فیلم صحبت کنند، نامش نقد نیست. برای نقد باید سر فرصت فیلم را دید و آن را نوشت و در رسانه‌ها منتشر کرد.»

او با اشاره به پیشینه، ارزش و جایگاه نقد فیلم افزود: «مقدور نیست در فضای فشرده و پرحجم جشنواره که در روز چند فیلم به نمایش گذاشته می‌شود در مورد همه آن‌ها حرف‌های نقادانه زد! این شدنی نیست و به نظر من منتقدی که برای نقد، ارزش قائل باشد حتماً بیش از یک بار فیلم را می‌بیند، حتماً در یک فضای آرام، متین و متمرکز فیلم را دیده و فرصتی برای فکر کردن درباره فیلم نیاز دارد؛ این نمی‌شود که بلافاصله بعد از تماشای فیلم در مورد آن نقد و تحلیل تخصصی ارائه داد؛ البته حرف زدن در مورد فیلم‌ها خوب است اما اسم این را نقد نگذاریم تا تکلیف حاضرین در جلسات هم مشخص باشد.»

او با بیان اینکه فیلمسازان، منتقدگریز نشده‌اند بلکه از این نوع جلسات گریزان هستند و به نظر من حق دارند چون دراینگونه جلسات عده‌ای نشسته و همه چیز می‌گویند بجز اینکه در مورد ارزش‌های هنری و فرهنگی فیلم صحبت کنند. گفت: «اینگونه جلسات و حتی گاهاً جلساتی که در تلویزیون برگزار می‌شود ارزش و جایگاه نقد را به شدت متزلزل و بی‌اعتبار کرده است.»

این منتقد با اشاره به اهمیت خط مشی و هدایت جلسات گفت: «اگر ما بدانیم که قرار است در این نشست‌ها چه اتفاقی و با چه حد و مرزی بیفتد، خیلی از مشکلات حل می‌شود. این جلسات تبدیل شده به بحث‌هایی که در واقع باید در نقد فیلم مطرح شوند ولی خیلی دست و پاشکسته و بی‌ضابطه مطرح می‌شوند. اینکه هرکسی هر حرفی را در این جلسات می‌گوید و معلوم نیست که از روی فکر و منطق است یا تصادفاً بر سر زبانش آمده، به دلیل نداشتن چارچوب و حدود جلسات است و طبیعی است که اعتبار جلسات زیر سؤال رفته، بی‌ارزش شده و فیلمسازی که آنجا می‌نشیند احساس می‌کند که به او توهین می‌کنند و ناراحت می‌شود.»

صلح‌جو در خصوص انضباط جلسات نقد و بررسی ادامه داد: «این موضوع دو جانبه است و فقط به اهالی رسانه مربوط نشده و به فیلمسازان هم مربوط می‌شود. گاهی فیلمسازی برای اینکه قافیه را نبازد عباراتی به کار می‌برد و حرف‌های می‌زند که توهین آمیز است.»

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =