۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۰

سال 2009 برای گوگل مملو از موفقیت، شکست، دردسرهای حقوقی و قطعی خبرساز خدمات بود. اما این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت فناوری جهان لقب گرفته، خود را در با دشمنی قدرتمند به نام دولت ایالات متحده روبرو شده است

محمود حاج‌زمان: بازرسی‌های ماموران فدرال تقریبا در تمام مواردی که گوگل را امسال درگیر خود کرد، از سلطه گوگل بر دنیای جستجو و جستجوی بازارهای تبلیغاتی، تا نبرد شرکت با نویسندگان و ناشران در خصوص جستجوی کتاب گوگل، و مدیریت هم‌زمان اریک اشمیت بر گوگل و اپل به ایفای نقش پرداختند. در پایان سال هیچ اقدام مهمی از سوی دولت فدرال بر علیه شرکت انجام نشد و گوگل نیز هیچ نشانه‌ای از کاهش فعالیت مهندسان خلاق خود در حرکت به سوی بازار سیستم‌های عامل و احتمالاً محصولات الکترونیکی تجاری از خود نشان نداد.

به گزارش سی.نت، توافق گوگل با گروه نمایندگان ناشران و نویسندگان در سال 2008 اتفاق افتاد، اما نبرد در خصوص قواعد بازی تمام سال 2009 طول کشید. نهایتاً نیز معلوم نشد گوگل چطور می‌تواند بخش‌هایی از کتاب‌های چاپ شده تحت قانون مالکیت معنوی را که اسکن کرده‌است در معرض دید عموم قرار دهد. به هرحال پیش‌نویس یک توافق‌نامه مقدماتی که با مشورت دستگاه قضایی در نوامبر تهیه شده بود، مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

مخالفان گوگل را به تلاش برای به حاشیه راندن بازار کتاب‌های الکترونیکی متهم می‌کنند، اما شرکت اصرار دارد با بهبود دسترسی به کتاب، لطف بزرگی در حق مردم سراسر دنیا انجام می‌دهد. دادرسی نهایی در فوریه 2010 / بهمن 1388 برای تصویب موافقت‌نامه اصلاح شده برنامه‌ریزی شده و این، بدان معناست که داستان هنوز تمام نشده است.

گوگل سال را با بررسی سهم خود در بازار جستجوی اینترنتی به پایان خواهد برد. بر اساس آمار ComScore گوگل در حدود 65 درصد بازار ایالات متحده را در اختیار دارد. مایکروسافت امسال استفاده از جستجوگر بینگ را که نسخه تجدیدنظر شده Live Search است آغاز کرد. این کار مطمئناً مورد توجه صدر‌نشین قرار گرفته‌است اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان، بینگ بیشتر سهم یاهو را از بازار -در مقایسه با سهم گوگل- تصاحب کند.

اما امسال همه چیز نیز برای گوگل خوب پیش نرفت: این شرکت به دلیل رکود اقتصادی طولانی‌مدت بازار تبلیغات مجبور شد برای اولین بار دست به تعدیل نیرو بزند. با این وجود به نظر می‌رسد که گوگل بسیار بهتر از رقبایش در برابر شرایط سخت مقاومت کرده باشد. هنگامی‌که گرد و غبار فرو نشیند گوگل خریدهای راهبردی خود مانند خرید On2 Technologies و AdMob را انجام خواهد داد.

سال 2009، سال مهمی برای یکی از مهم‌ترین پروژه‌های گوگل بود: آندروید. سیستم عامل گوگل برای تلفن همراه علاقه‌مندانی را بین موبایل‌سازان دنیا پیدا کرد. این امر منجر به ثبت یک نقطه عطف تاریخی با انجام معامله بین گوگل و Verizon، برای تولید خانواده‌ای از تجهیزات بر مبنای آندروید شد.

در اواخر سال نیز گوگل اعلام کرد قصد دارد تلفن همراه تولیدی خودش را که گوشی 199 دلاری Nexus One نام دارد، به مشتریان بفروشد. این خبر در مهمانی سال نو به اطلاع کارکنان شرکت گوگل رسید. هنوز معلوم نیست که تلفن همراه یاد شده نخستین محصول الکترونیکی و تجاری گوگل است یا تنها تلفن همراه توسعه یافته‌ دیگری است که به افراد محدودی فروخته خواهد شد.

آندروید معرفی خود به عنوان رقیب اصلی آی‌فون اپل را آغاز کرده است. احتمالا نارضایتی دولت‌مردان از نقش هم‌زمان اشمیت به عنوان مدیر گوگل و عضویت در هیات‌مدیره اپل ناشی از همین مساله است. اشمیت ابتدا در مقابل این مساله مقاومت کرد، اما درنهایت با تایید اینکه هم‌پوشانی بین دو شرکت خیلی زیاد شده‌است، از عضویت در هیات‌مدیره اپل کنار کشید.

تصمیم اشمیت بعد از آن اتخاذ شد که گوگل با اعلام تصمیم خود مبنی بر ارائه سیستم عامل اختصاصی -سیستم عامل کروم که بر مبنای جستجوگر کروم است- بازار رایانه تکان داد. انتظار نمی‌رود که سیستم عامل کروم برای نت‌بوک‌ها تا اواخر سال آینده میلادی آماده شود، اما گوگل با اعلام رویکرد جدید خود برای توسعه سیستم‌های عامل خودنمایی بزرگی انجام داد. سیستم عامل کروم گوگل به صورت یک سیستم عامل سبک و سریع طراحی شده که تنها برنامه‌های کاربردی وب را اجرا می‌کند. این امر می‌تواند برای برخی جذاب باشد، اما هنوز معلوم نیست که عموم برای چنین محصولی آماده باشند.

در حالی‌که ابهام‌ها در خصوص محصولاتی مانند سیستم عامل کروم با گذشت زمان رفع خواهد شد، وضعیت مبهم حال حاظر ممکن است لحظه به لحظه بدتر شود. گوگل از یک قطعی برق طولانی‌مدت در ماه می / اردیبهشت که تقریبا همه سرویس‌های آن را از کار انداخت، لطمه دید؛ هم‌چنین قطع گاه و بی‌گاه جی‌میل نیز کاربران را برای دفعات متعدد ناامید کرده‌است.

مهمترین خبرهای گوگل را که در سال 2009 بر صفحه دانش و فناوری خبرآنلاین قرار گرفته است، میتوانید در بخش مطالب مرتبط ملاحظه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =