۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱

تحقیقی جدید نشان می‌دهد میان‏‎سالانی که مقادیر قابل توجه چیزبرگر مصرف می‌‏کنند، نسبت به کسانی که به رژیم کم پروتئین علاقمندند، به احتمال بیشتری دچار سرطان می‏‎شوند.

مجید جویا: آیا شما هم جزو آن دسته از میان‌سالان هستید که هنوز به چیزبرگر علاقه‌مندند؟ اگر این چنین است، شاید خواندن این خبر چندان خوشایند شما نباشد: بر اساس نتایج تحقیقی جدید که در نشریه متابولیسم سلولی منتشر شده، افراد میان‌سالی که به خوردن چیزبرگر علاقمندند، نسبت به کسانی که به رژیم کم پروتئین علاقه دارند، با احتمال بیشتری به سرطان مبتلا می‌‏شوند.

‌البته هنوز کورسوی امید وجود دارد، چون همه محققان با یافته‌های این تحقیق موافق نیستند.

مورگان لوین از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس و همکارانش نتایج یک پیمایش رژیمی در مورد بیش از 3600 نفر با سن بیش از 50 سال را بررسی کردند. افرادی که در موقع تحقیق 50 تا 65 سال داشتند و رژیم غذایی پر پروتئینی را دنبال می‌کردند (در چنینی رژیمی، بیشتر از 25 درصد کل کالری بدن‌ از پروتئین تامین می‌شود) نسبت به کسانی که تنها 10 درصد کالری‌ آنها از پروتئین تامین می‌شود، 75 درصد بیشتر احتمال دارد که در 18 سال آینده بمیرند.

این بدان معنی است که کسانی که از رژیم‌های پر پروتئین پیروی می‌کنند، 4 برابر بیشتر از افرادی که رژیم غذایی کم پروتئین دارند به سرطان دچار می‌شوند. تحلیل های آماری نشان داده‌اند که این یافته‌ها تنها برای رژیم‌های پروتئینی حیوانی صادق هستند. به عبارت دیگر، این نتایج خطرناک مربوط به پروتئین گوشتی و لبنیات است و نه حبوبات.

در پژوهش دیگری که پس از این تحقیق روی موش‌ها انجام شد، اعضای گروه دریافتند میزان ابتلا به سرطان در حیواناتی که رژیم کم پروتئین داشتند، کمتر از موش‌هایی بود که رژیم پر پروتئین داشتند. و موش‌هایی که رژیم کم پروتئین داشتند و مبتلا به سرطان شده بودند، رشد تومور در آنها کمتر از گروه دیگر بود.

تحقیقی پر از عیب و ایراد!
تیم کی، همه‌گیر شناس سرطان از دانشگاه آکسفورد می‌گوید این پیمایش رژیمی آن قدر کوچک است که نمی‌توان هیچ نتیجه‌ای را از آن استخراج کرد.

کاترین کولین، متخصص تغذیه‌ای در بیمارستان سنت جورج لندن، نتایج تحقیق در موش‌ها را زیر سوال نمی‌برد اما می‌گوید که وقتی محققین خواستند این یافته‌ها را برای انسان‌ها به کار ببرند، خیلی از چیزها را نادیده گرفته‏‎اند. علاوه بر آن، این نتایج تنها از یک تحقیق استنتاج شده‌ که در آن افراد به طور داوطلبانه چیزهایی را که در 24 ساعت گذشته خورده‌اند، گزارش می‌کنند. او می‌گوید که « به عنوان یک متخصص تغذیه این نگران کننده است. اشکالات زیادی در این جمع آوری داده‌ها دیده می‌شود. پیش فرض تحقیق این است که رژیم غذایی افراد در طول 18 سال تغییر نمی‌کند».

والتر لونگو نویسنده دیگر مقاله این تحقیق، که او نیز در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی کار می‌کند چنین پاسخ می‌دهد که شرکت کنندگان گفتند که دوره 24 ساعته معرف رژیم غذایی آنها است. او می‌افزاید: «بسیاری از افراد رژیم غذایی خود را چندان تغییر نمی‌دهند».

سازمان‌های بهداشتی مختلف مصرف مقادیر متفاوتی از پروتئین را توصیه می‌کنند. به گفته لونگو، افراد میانسال باید کمترین حد مقادیر سفارش شده توسط این سازمان ها را مصرف کنند.

چنین پاسخی اما برای کولین قانع کننده نیست. او می‌گوید: «لازم نیست هیچ کار متفاوتی انجام دهیم، و لازم هم نیست نگران باشیم».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طرفداران چیزبرگر IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    95 8
    ای بابا تو این شهری که آلودگی هوا از یه طرف پارازیت ها از یه طرف ریزگردها از یه طرف دارند ما را نابود می کنند. لذت خوردن چیز برگر رو از خودمون دریغ نمی کنیم
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    36 4
    مرگ با چیزبرگر شرف داره به مرگ با بنزین آلوده
    • سعید A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
      10 3
      ختی اگه ثابت بشه که سرطان زاست ... من بازم میخورم
    • من IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      4 1
      البته كه شرف داره. حداقل در مورد اول شما لذت بردي!
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    20 8
    همش دروغه . پدر بزرگ من همیشه سیگار گوشه لبش بود قلیان و منقلش هم تو خونه همیشه روشن بود صد سال عمر کرد . خدابیامرز عاشق پیتزا بود از ما جونا بیشتر می خورد .یه دونه قرص هم نمی خورد . خبر تایید کن
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      14 1
      بی نام اول . اینکه پدربزرگ شما اینطوری زندگی کرد و سالم بود که دلیل نمی شه این شیوه زندگی برای همه انسانها خوب باشه. اول باید شرایط دیگه رو هم دید بعد باید روی افراد یک جمعیت کار کرد نه یک فرد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    6 0
    این اخبار مشخصات تائید شده فنی ندارند و توافقی اعلام نظر شده اند. اگر خوردید و نمردید مسلما" مطرح میشود بی ضرر و مفید است. اگر خوردید و مردید هم مطرح میشود نقش آلودگی هوا و آب و پارازیت و قضا و قدر و عامل ژنتیکی است و چیزبرگر تاثیری نداشته است. در کل شرایط هرج و مرج منفعتش در همین چیزها است.
  • هاشم IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    15 0
    توو این مملکت مگه چن وقت زنده ایم. حالا با چیزبرگر بمیریم یا با استرس و گرونی؟ فرقی داره؟
  • شهریار A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    به هم‌میهنان گرامی پیشنهاد می‌کنم خوراکی‌ها را با حرارت کم سرخ کنند. روغن‌ها در اثر داغی زیاد، به مواد زیان‌آوری تبدیل می‌شوند. همچنین پروتئین‌ها (گوشت) در دمای بالا، به ترکیبی به نام نیتروزآمید تبدیل می‌شوند که سرطان‌زا است. البته پروتئین‌ها ممکن است در محیط اسیدی (مانند معده) هم به نیتروزآمید تبدیل شوند. بنابراین به خوانندگان خوش‌خوراک سفارش می‌کنم همراه چنین خوراکی‌هایی، از سبزیجات تازه غافل نشوند. چراکه انواع سبزیجات (مانند گشنیز) علاوه بر دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها (ترکیبات ضد سرطان‌زاها) از شدت اثر اسید معده می‌کاهند. شاد و تندرست باشید.