در حاشیه گفتگوی تولیت مسجد جمکران در باره عریضه نویسی و انداختن آن در چاه مسجد

سالهاست شاهد آن هستیم که چاهی در قسمتی از حیاط مسجد جمکران کنده شده و مردم عریضه ‌های خود را که عبارت از بیان نیازمندی ودعایشان است روی کاغذی نوشته در آن می‌اندازند، چاهی که سابقه آن روشن و واضح بوده و هیچ استناد و نقطه اتکایی ندارد.

مصاحبه متولی مسجد جمکران با خبرگزاری مهر و اظهارات شگفت او در توجیه و توسعه آن و واگذاری کاغذ های ده تومانی و پانزده تومانی برای نوشتن عریضه تازه‌ترین نکته ای بود که در این باره مطرح شد.

جدای از ماجرای این چاه، دو سه سال پیش، داستان محراب و شیشه‌ای که کنار آن در همین مسجد نصب شد پیش آمد که چون جدید بود و هنوز رنگ کهنگی به خود نگرفته بود، وقتی با اعتراض آیت الله مکارم روبرو شد، جمع آوری گردید. ایشان در صحبت خود فرمودند:

اخیرا در محراب مسجد جمکران یک تشکیلات شیشه‌اى سبزرنگ و چراغ درست کرده‌اند که کم‌کم به صورت امامزاده‌اى درآمده است. مردم براى بوسیدن این شیشه صف می‌کشند،کسانی هم هنگام دور شدن عقب عقب می‌روند مثل کارى که در حرم امامان و امامزاده‌ها می‌کنند. بعضی‌ها هم فاتحه می‌خوانند، عده‌اى تعظیم می‌کنند، بعضی از عوام هم می‌گویند اینجا قبر حضرت ولی عصر(عج) است! حتما چند سال دیگر هم فردى پیدا می‌شود وکتابی می‌نویسد که 70 نفر از اوتاد در اینجا دفن شده‌اند. هرکس مرتکب این کار شده، اشتباه کرده است، این ضربه‌اى به مسجد جمکران است.

اما این روزها اظهار نظر متولی رسمی جمکران در باره «عریضه نویسی» آن هم در چاهی که در این مسجد کنده شده، هرچند ممکن است به ظاهر بی اهمیت باشد، لکن حقیقت آن است که این توصیه ‌ها، نشانگر رواج یافتن روشهای نامتعارفی است که در حوزه دین به ویژه در مکانی که انتساب به حضرت مهدی علیه السلام دارد رخ می‌دهد.

تبعات چنین توصیه هایی از یک طرف، و دینی و مذهبی نشان آن روشها سوی دیگر، بیش از همه راه را برای باز شدن مسیرهای و مقصدهای تازه‌ای فراهم می‌کند که دشوار بتوان تعریف صحیح و صریحی در شرع از آنها به دست داد. به بخشهایی از مصاحبه ایشان توجه کنید:

عریضه نویسی یکی از راههای توسل است و توسل جزو مبانی دینی ما است . ایشان برای توجیه مخالفان گفتند: این افراد را به عریضه هایی از ائمه معصومین به ویژه از امام زمان در رابطه با ارتباطی که از طریق نائبان خاص حضرت در زمان غیبت صغری بوده توجه می دهیم.

وافی در رابطه با علت انداختن این عریضه ها صرفا در چاه جمکران گفت: به علت این که حس و حالت توجه و حضور در این فضا به دلیل مسجد بیشتر است، بسیاری از زائران دوست دارند عریضه خود را در این چاه بیندازند.

آقای وافی در توضیح روند عریضه نویسی کنار چاه جمکران و سرانجام این عریضه ها گفت: زائران از داخل یا خارج از کشور کنار چاه جمکران با عریضه مکتوب خود حاضر می شوند در غیر این صورت کاغذهایی به مبلغ 100 یا 150 ریال در اختیار آنها قرار داده می شود و با توجه به عریضه ای که توصیف شد متن عریضه خود را می نویسند و آن را داخل چاه می اندازند. هر دو تا سه ماه، ورود به چاه صورت می گیرد و این نامه ها بیرون آورده می شود. (مهرنیوز، 30 / 1 / 1389)

تمسک به کلیاتی از قبیل این که عریضه نویسی مصداقی از توسل است، تطبیق آنها با پاسخهای مکتوب امامان به نواب خاصه یا جز آنان، یا آن که چند روایت در فلان کتاب مرحوم مجلسی یا میرزا حسین نوری هست، مشکلی را حل نمی‌کند. روایت در باره بسیاری از مسائل هست اما آنچه به طور رسمی به عنوان یک امر دینی و شرعی پذیرفته می‌شود امر دیگری است. این امور نیاز به تأمل مراجع دینی و اظهار نظر آنها دارد. چگونه می‌توان با چند روایت که آن هم صراحت ندارد، چنین رسمی را رواج داد در حالی که علما صدها روایت نقل شده توسط همین میرزای نوری را در باب تحریف قرآن، رد و فاقد اعتبار و ارزش می دانند؟

اساسا فرض کنیم این روشها درست است، آیا هر حلالی را می‌توان به صورت فراگیر و عمومی مطرح کرد؟ اگر واقعا حفظ آبروی شیعه در رها کردن برخی از این روشها باشد، درست مثل نگذاشتن مهر در مکانهای خاص که مورد تأکید فقهاست، یا مخالفت با برخی از روشهای عزاداری ـ که از قضا آنها نیز شبیه همین توجیهات و تطبیق‌های کلی را برای شرعی کردنشان به همراه دارند ـ آیا در این صورت نباید دست از این اقدامات برداشت و از رواج علنی آنها جلوگیری کرد؟

نکته مهم دیگر این است که چه ضمانتی وجود دارد که در آینده در هر مسجد و امامزاده و بقعه و تکیه‌ای یک چاه درست نشده و زمینه برای ریخته شدن عریضه در آنها فراهم نشود؟ آیا در آن صورت، جناب متولی، باز هم همین استدلالها را خواهند آورد؟ یا آن که خواهند گفت بین جمکران و جاهای دیگر فرق است؟‌ برای مثال، چرا در حرم امام رضا چاهی کنده نمی شود تا میلیونها زائر عریضه خود را در آن چاه بیندازند؟ در کنار کعبه ودر مسجد النبی و بقیع هم، آیا می‌توان شبیه این چاه را کند و عریضه‌ها را داخل آن ریخت؟

در باره این قبیل امور علما و مراجع باید اظهار کرده و اگر چنان که شورایی از علمای درجه اول و مراجع ایجاد شده و رسمیت یا غیر رسمی بودن این موارد را که به لحاظ شرعی مشکوک و مسیر توسعه آنها همراه دست انداز و مشکل آفرین برای شیعه است اعلام کند، بسیار اقدام خوبی خواهد بود.

طی یک دهه اخیر شاهد بودیم که برخورد حکومت با افراد مدعی ارتباط با امام زمان علیه السلام و نیز ارتباط با عالم بالا و ایجاد برخی مراکز زیارتی با خواب و غیره، یا شفای بیماران صعب العلاج یا امامزاده های خود ساخته، و حتی تخریب آنها توسط بلدوزرهای دولتی، اقدام اساسی در کاهش آنها بوده است.

این قبیل اقدامات معقول ومعتدل و درست، باید ادامه یابد و اجازه داده نشود تا دین از مسیر واقعی و اصیل خود خارج گردد و شیعه در میان سایر مسلمانان مشکل‌دار جلوه ‌کند.

این یادداشت را در حالی نوشتم که مع الاسف بارها دیده و تجربه‌ کرده‌ایم که هرچه را مورد نقد و انکار قرار دهیم، اقبال بیشتر و حساسیت فزون‌تری روی آن صورت گرفته و گوینده آن نقد بیشتر مورد انتقادهای تند قرار می‌گیرد. اما چه کنیم با روایاتی که به هر روی، روی حق گویی تأکید کرده و از کسانی که چیزی می‌دانند خواسته است تا آن را بیان کنند.

به هر روی، باید منتظر رأی مراجع عظام و علمایی بود که در کار دین شناسی خبره بوده و همواره با مراعات مصالح اسلام و تشیع و جامعه انقلابی ـ اسلامی ایران، به راهنمایی مردم می‌پردازند. در نهایت ما تسلیم رأی عالمان هستیم.

کد خبر 56653

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
    2 2
    ایشون دلشون خوشه. مثل این که همه مسائل حل شده و فقط همین مونده. اینها بحث های انحرافی است. بچسبید به بحث های اصلی.
  • حسینی IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
    1 0
    تذکر بجایی است حتما صاحبنظران دینی تکلیف را روشن کنند در عصری که دشمنان اسلام با بهانه های واهی بدنبال تخریب دین اسلام هستند تکلیف دفاع از اسلام است
  • بدون نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    0 0
    سالهاست که دوباره به تندروی افتاده ایم و به نظر می رسد تا سالهای دیگر هم در همین وضعیت خواهیم ماند. بسیاری از روحانیونی که روشنفکر بودند وقتی جمهوری اسلامی آمد خودشان در همین مسیر ها قرار گرفتند و مبلغ همین روشها شدند در حالی که قبل از انقلاب آنها را نقد می کردند.
  • بدون نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    0 0
    با توجه به اینکه متن قابل توجهی بود ولی بهتر است نظر مراجع را جویا شوید. البته سوال کامل باشد نه اینکه این عمل صحیح است یا خیر تمام جوانب را توضیح دهید و برای همه آنها سوال جداگانه بپرسید!
  • مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    2 0
    مفارقت بین ایمان و شرک در اهمیت دادن به همین مسایل است. به بعض از برادران اهل تسنن حق بدهیم که از سر علم و دلسوزی به بعضی از اشتباهاتمان تذکر می دهند.
  • خلیل جاسم از ریگدان IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام دمت گرم ولک واقعا به موقع زدی به هدف اممیدوارم هدفت نکنند
  • هادي IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    0 0
    خواهشمنديم علما هر چه سريعتر اظهار نظر كنند.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    0 0
    جناب جعفریان به جا و به صراحت نسبت به جنبه های انحرافی در دین هشدار می دهند امیدواریم که گوش شنوایی باشد و بفهمد و رسیدگی کند چرا که خطر جدی است و اصولا امروزه پیرایه های زیادی به نام دین بافته و ساخته شده
  • حسن IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۲
    0 0
    ايلام به ذات خود ندارد عيبي / هر عيب كه هست از مسلماني ماست (صايب تبريزي)
  • محسن شفیعی GB ۱۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
    0 0
    سلام، اولا مصاحبه عریضه نویسی با دبیر شورای عالی فرهنگی جمکران بوده نه با تولیت مسجد ! هر چند که به علت رابطه فرزند و پدری بروز این اشتباه قابل پبش بینی بود. ثانیا آقای جعفریان نکات دیگر مربوط به این قضیه همچون درآمد چاه جمکران را هم ملاحظه کنند.آنوقت این توجیهات ختما وافی خواهد بود
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    0 0
    در باره این مطلب دو نکته را به عرض برسانم: 1 - در مجله نامه قم سال اول شماره دوقلوی 3 – 4 صفحه 14 (متعلق به اداره ارشاد قم) آمده است که آیت الله فیض قمی دستور پر کردن چاه جمکران را داده است. 2 - چاهی نیز که در سامرا وجود داشت و چنان که در جنات ثمانیه آمده ص 832 آمده مرحوم آیت الله میرزا محمد تهرانی دستور دادآن را پر کردند.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۴
    0 0
    ظاهرا درامد ضريح رو حضرت ايت الله مكارم منتفي كردند و موجب شدند اين افراد نادان به درامدزايي از طريق چاه رو بياورند. چند وقت ديگر كه كار چاه گرفت مقدمات و تشريفات زيادي هم براي ان ايجاد خواهند كرد...
  • توپ IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۵
    3 1
    اميدوارم علماي سني ما شعيان را به افراطي گري ببخشايند...
    • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      0 0
      امیدوارم اینقدر عقل پیدا کنی که بفهمی اونی که باید تو رو ببخشه خداست نه علمای سنی. واقعا برای کسی که این نظر رو گذاشته متاسفم.
  • سرباز مهدی عج IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۸
    0 5
    سلام من به عنوان یک طلبه از حوزه علمیه قم اعلام میکنم مسجد جمکران یک داستان وبلکه یک افسانه ساختگی بیشتر نیست .مومنین به هوش باشند که در دام این عوام فریبی نلغزند.
    • حسین IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
      3 1
      شما بیجا فرمودین اگر طلبه باشی حتی