۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۸

در پی نصب سیستم جدید معاملاتی بورس تهران، بازار سهام به حالت نیمه تعطیل درآمد و اطلاع رسانی بورس در خصوص شاخص ها و اطلاعات داد و ستدها مختل شد.

گروه اقتصاد: رکود حاکم بر جهان، افت قیمت جهانی فلزات اساسی، نفت و طلا کافی نبود تا با نصب سیستم جدید معاملاتی بورس تهران(آتوس) بورس تهران به حالت نیمه تعطیل درآید.
در واکنش به نابسامانی های دو روزه بازار برخی سهامداران این سوال را مطرح می کنند که باید مسوولان محترم برنامه های چند ساله خود را که راکد مانده و خاک خورده بود دقیقا در این اوضاع و احوال پیاده می کردند تا تیر خلاص را به بازار راکد زده باشند؟
در همین حال مدیر عامل سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی رسمی سامانه جدید معاملات را افق برنامه پنجم توسعه در بخش بازار سرمایه دانسته است.
در مقابل کارشناسان بازار سرمایه یادآور می شوند که کاش ایشان در این افق 5 ساله این نکته را در نظر می گرفتند که سیستم های به روز در دنیا محدودیت هایی مثل حجم مبنا را ندارد و استفاده از این سیستم جدید بدون حجم مبنا دراین دو روزی که بورس مدرن شده است فاجعه ای بیش نیست .
شاید به این خاطر است که طی دو روز گذشته عدد دقیق شاخص کل بورس تهران قابل دسترسی نیست.
یکی از سهامداران بورس تهران در واکنش به اتفاق های دو روز اخیر از خبرآنلاین خواست تا این جمله او خطاب به مسوولان بورس تهران مطرح شود که این همان تجربه ایست که متاسفانه مدیران بورس علی رغم سفرهای چندین روزه به کشورهای مختلف کسب نکرده اند.
سهامداری دیگر نیز به خبرآنلاین گفت:" کسی منکر مدرن شدن بورس نیست و باید ما نیز همگام با سایر کشورها از سیستم های به روز معاملاتی استفاده کنیم اما آیا در کشورهای دیگر حتی کشورهای همسایه در شرایط شبیه به ما سیستم های معاملاتی تغییر می کند. آیا در شرایطی که همین سرمایه گذاران نیز برای حضور در بازار استخاره می کنند با سخت شدن نحوه معاملات باز هم اصراری برای ماندن خواهند داشت؟"
در چنین شرایطی مشاور اقتصادی رییس جمهوری امروز در گفت و گو با خبر گزاری فارس اعلام کرده که شرایط کنونی بورس عادی است و دولت فعلا قصد دخالت در وضعیت کنونی بورس را ندارد. مرتضی تمدن دلیل عدم دخالت دولت را نیز استنباط برخی مبنی بر حمایت دولت از بورس در راستای دستکاری دانسته است.
بدین ترتیب دومین روز استفاده از سامانه جدید معاملات بورس در حالی سپری شد که سهامداران از ریز معاملات وروند تغییرات شاخص بی اطلاع بودند.سایت بورس که از دیروز تقریبا به حال نیمه تعطیل درآمده و سایت مرجع نیز اگر چه اخبار را تا اندکی پوشش می دهد اما این اطلاع رسانی کافی نیست و سهامداران دچار مشکل شده اند.
امروز در نتیجه تاثیرمنفی شرکت هایی که این اواخر بیشترین تقاضای فروش را داشته اند شاخص کل با کاهش مواجه و به رقم 9130 واحد رسید که البته در اعلام این رقم شک و تردید بسیار در میان کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد.
به گمان عمومی در شرایط پیاده سازی سیستم جدید معاملاتی که توانایی لحاظ حجم مبنا را ندارد، چه بسا شاخص کل بورس تهران به پایین تر از 9 هزار واحد آمده باشد و در این بلبشوی بازار همچنان ارقام بیش از 9 هزار واحد اعلام می شود.
در جریان معاملات امروز، بیشترین تقاضای فروش به سهام شرکت های گل گهر، چادرملو، سرمایه گذاری امید، معادن و فلزات، فولاد مبارکه، پالایش نفت ، میل مس و فولاد خوزستان اختصاص داشت.
سایپا، ایران خودرو، مپنا، توسعه معادن روی، رایان سایپاو توسعه ملی با در خواست ناچیز در لیست بهترین تقاضای خرید قرار داشتند.
جالب این که پر بیننده ترین نماد امروز ایران ترانسفو بود که در 30 روز اخیر 22 درصد رشد قیمتی داشته است. تک سهم های بازار امروز به معنای واقعی تک سهم بودند.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =