طراحی ETT، مجموعه‌ای از کیلومترها لوله خلأ است که محفظه‌هایی ابررسانا به اندازه خودرو با سرعت 6500 کیلومتربرساعت درون آن حرکت می‌کنند و می‌توانند فاصله نیویورک تا پکن را در دو ساعت طی کنند.

محبوبه عمیدی: فکر می‌کنید سفر در خلأ آن هم با سرعت 6500 کیلومتربرساعت ممکن باشد؟ آیا رسیدن به چنین سرعتی روی زمین امکان‌پذیر است یا تنها زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که جسمی با شتاب جاذبه سقوط می‌کند؟ طراحی عجیب ET3 که Evacuated Tube Transport (ETT) نام دارد و مجموعه‌ای از کیلومترها لوله تحت خلأ و محفظه‌هایی به اندازه خودرو است که درون آن به سرعت حرکت می‌کنند، اگر زمانی اجرایی شود، می‌تواند این سفرها را روی زمین ممکن کند.

به گزارش گیزمگ، ETT یا حمل‌ونقل در لوله‌های تحت خلأ می‌تواند ارزان‌تر از سفرهای هوایی یا زمینی دیگر مانند سفر با قطارهای سریع‌السیر یا خودرو باشد و اگر امکان‌پذیر شود، از سفر با جت هم به مراتب سریع‌تر است و فاصله نیویورک تا پکن را در دو ساعت طی خواهد کرد.

طرح اولیه این سیستم حمل‌ونقل در سال 1999 / 1378و همزمان با ثبت اختراع شماره 5950543 توسط ET3 پیشنهاد شده و این شرکت امیدوار است بتواند با جلب حمایت‌های مالی متعدد بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن آن را تأمین کند.

اگر بخواهیم بسیار ساده و کوتاه شیوه عمل ETT را توضیح بدهیم، باید بگوییم که در این طرح یک مگلو - قطار شناور مغناطیسی - ابررسانا درون لوله‌هایی که از هوا خالی شده‌اند، قرار گرفته و به کمک پیشرانه الکتریکی خطی آن‌قدر شتاب می‌گیرد تا به سرعت نهایی دلخواه برسد. پیشرانه‌های الکتریکی روی لوله اصلی نصب شده و به همین دلیل محفظه متحرک نیازی به نیروی محرکه ندارد. خاصیت ابررسانایی قطار میدان مغناطیسی مخالف تولید می‌کند و در نتیجه می‌تواند در فضایی که به تناوب قطب‌های آن تغییر پیدا می‌کنند، شناور بماند و بدون هیچ برخوردی با بدنه به حرکت ادامه دهد. کارایی این سیستم به دلیل اینکه می‌تواند در هنگام کاهش سرعت بخش برزگی از انرژی الکتریکی به کار گرفته‌شده برای حرکتش را بازیافت کند، قابل‌توجه است.

یکی از عملی‌ترین الگوهای این سیستم محفظه‌هایی به اندازه خودرو است که می‌توانند در لوله‌های خلأیی به قطر 1.5 متر حرکت کنند. این لوله‌ها به شکل پایدار در شرایط خلأ باقی می‌مانند و برای ورود محفظه‌ها از ایستگاه‌ها به درون آن از دریچه‌های هوابند استفاده خواهد شد، هنگام خروج هر محفظه نیز همین شرایط پیش‌بینی شده است. در سفرهای طولانی که سرعت می‌تواند به حد نهایی 6500 کیلومتربرساعت برسد، لرزش و نوسان اندکی وجود خواهد داشت که به دلیل وجود آن بخش بسیاراندکی از انرژی جنبشی عظیم هر کپسول که همراه با سرنشینانش حدود 550 کیلوگرم وزن دارد از دست خواهد رفت. این میزان اتلاف انرژی معادل 244 کیلووات ساعت پیش‌بینی شده است.

سرعت هر محفظه مطابق طول مسافتی که باید طی شود، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای سفرهای طولانی محفظه ظرف مدت 3 دقیقه و با شتاب اسمی شتاب جاذبه زمین آغاز به حرکت خواهد کرد که می‌تواند پس از حدود 3 دقیقه و با طی مسافتی نزدیک به 161 کیلومتر به سرعت نهایی 6500 کیلومتربرساعت برسد، اما برای سفرهای کوتاه‌تر سرعت 600 کیلومتربرساعت رقم قابل‌قبول‌تری است. لوله‌های ETT می‌توانند برای سفرهای کوتاه مانند یک شبکه به یکدیگر متصل شوند اما شبکه متفاوتی برای سفرهای طولانی طراحی خواهد شد تا از تأخیر در حرکت محفظه‌ها اجتناب شود.

در حال حاضر اعضای کنسرسیوم ET3 افرادی حقیقی و حقوقی از کشورهای گوناگون هستند و بیش از 12 مجوز در چین و 60 مجوز دیگر در 5 کشور دیگر به فروش رفته است. امکان خرید مجوزهای 100 دلاری از طریق سایت نیز وجود دارد اما به نظر می‌رسد با بودجه عظیم مورد نیاز این طرح باید انسان‌های بسیاری رؤیای سفر به دور دنیا در کمتر از 6 ساعت را داشته باشند تا این پروژه به حقیقت بپیوندد.

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    70 31
    توهم زدید.
  • مرتضی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    50 39
    انسان عادی بیش از 4جی و انسان تعلیم دیده بیش از 9 جی فشار گرانشی رو نمیتونه تحمل کنه . ساخته هم بشه مسافرین بدبخت جسدشون به مقصد میرسه عزیزم .
    • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
      86 9
      پس بهتره بین تهران تا بهشت زهرا کارکنه
    • بدون نام IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      39 5
      "یکی از عملی‌ترین الگوهای این سیستم محفظه‌هایی به اندازه خودرو است که می‌توانند در لوله‌های خلأیی به قطر 1.5 متر حرکت کنند. این لوله‌ها به شکل پایدار در شرایط خلأ باقی می‌مانند..." عزیزم انسان میره تو یه محفظه با شرایط محیطی معمولی و فشار عادی و اون محفظه درون لوله خلا حرکت میکنه. لذا کمی به متن دقت کنین بد نیست
    • محمد IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      44 2
      تاریخ نشون داده بسیاری از غیر ممکن ها ممکن شده . خیلی از ممکناته الان در گذشته غییر ممکن می نموده . شما مطمئن باش اون مشکل هم حل خواهد شد(در آینده)
    • بدون نام IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      33 2
      درون کپسول ها نیروی فشار کنترل شده است و چون خلا هم است مقاوممت هوا و در نتیجه حرارت بالا نیز وجود نخواهد داشت
    • امیر IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      19 4
      جی شتاب است نه سرعت مثلا با شتاب 4 جی در ثانیه اول به سرعت 40 متر بر ثانیه میرسد و در ثانیه 100 ام به سرعت 4000 متر بر ثانیه میرسد معادل 14400 کیلومتر بر ساعت (تنها در 100 ثانیه)پس بدون نیاز به تحمل شتاب بالا سرعت نجومی میشه اینجوری که من از متن دریافتم نیازی به شتاب 4 جی هم نیست و با شتاب جی سرعت افزایش می یابد تا به سرعت نهایی مورد نظر برسد و در انتهای مسیر هم دوباره با شتاب جی سرعت کاهش می یابد تا توقف کامل
    • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      13 3
      بله بدن انسان معمولا بیش از 4 جی رو تحمل نمیکنه ولی با همون شتاب 4 جی هم در 45 ثانیه به حداکثر سرعت میرسه
    • ای بابا IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      13 1
      بعضی از هواپیماهای مافوق صوت کپسولی دارن که خلبان در آن قار میگیرد و حتی نیازی به پوشیدن کلاه و ماسک ندارد
    • مهدي IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      7 1
      با شتاب g براي رسيدن به سرعت حداكثر فقط 10 دقيقه وقت لازمه.
  • مهدي IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    19 48
    آن طوري كه من شنيده‌ام اين طرح چندين سال قبل در جشنواره خوارزمي مطرح شده است كه با بي‌اعتنايي داوران مواجه شده است و پس از آن اين طرح در خارج از كشور مطرح شده است. اگر اين شنيده من كه مربوط به چندسال قبل است درست باشد، بايد حسرت يك طرح درست و حسابي را كه مي‌توانست به اسم ايرانيان باشد را بخوريم.
  • بدون نام A1 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    40 6
    اون موقع که چنین قطاری ساخته بشه، دکمه میزنه مشهد میاد تهران، دیگه نیازی به قطار نیست
  • بدون نام IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    63 0
    طوری تیتر زدید که ما فکرکردیم به همین زودی ها این قطار مشهد تهران حرکت میکند درحالی که این فقط یک طرح و ایده است.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    62 1
    بهتره این قطار اول بین تهران تا شیراز حرکت کند
    • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      47 0
      ما شيرازيها رو همون راه آهن افتتاح شده در خرداد88 بس
    • مهران IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      10 16
      بابا شما شیرازیا هم بد جور جوگیر شدیدا این یه طرحه ، حتی طراحیای گرافیکیشم هنوز کامل نشده ، اونقت سر این که اول بیاد شهر شما بحث میکنید باشه من قول میدم هر وقت خواستیم بسازیمش بیارم تا جلوی در خونه شما
    • بدون نام US ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      20 2
      آقا مهران شما مثه اینکه کلا موضوع نگرفتی داداش
  • خلاقیت IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    54 1
    این که کاری نداره. درسال 1388... تابلو ایستگاه راه اهن شیراز را افتتاح کردند و آن رادر مرودشت گزاردند این قطار درحالی در مرودشت بود در همان لحظه درایستگاه شیراز هم بود .خودتان این معما را حل کنید
  • amir IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    6 26
    میگن تاراختوره
  • رضا US ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    28 25
    یاد طراح ایرانی خودور بوگاتی می افتم که خودور ساز ها او را متوهم پنداشتن ولی طرح او در خارج کشور منجربه ساخت سریع ترین خودروی جهان بنام بوگاتی شد، حالا عزیزانی که به نقل اون شخصی که گفته بود این طرح رو چند سال قبل در جشواره خوارزمی شنیده و اکثرا رای منفی به اون دادن!!!! خنده ام میگیره که خیلی بیشتر عزیزان قدرت ما ایرانی ها رو اینقدر کم می بیند !!!!!!!!!!!!!!!!
  • ساعی US ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    14 0
    اگر بخواد در اینجا تولیدش کنند مطمئن باشید تو راهروهایی که مترو گی رکرد گیر میکنه و با عمر ما قد نمیده!!!
  • کعبی پور US ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    22 1
    خبر آنلاین عزیز عجب تیترهایی میزنید مترو هنوز بودجه اش رو هواست: شاید باید اینطور تیتر میزدید : در 100 سال آینده : قطاری که ۱۱ دقیقه‌ای از تهران به مشهد می‌رسد!
    • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      10 1
      خیلی خوشبینی ، 100 سال ؟ 300 سال دیگه شاید ! به هر حال من که نیستم
  • بدون نام GB ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    13 2
    خدای نکرده اکستسی نزدید که؟!
  • کشکول IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    19 1
    چه ربطی به تهران مشهد داره ...؟
  • بدون نام IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    3 21
    نه بابا! تو خارج هم به دنبال علم و پیشرفت هستند. عجب! اگر کمی به دنبال عدالت و حقوق بشر هم بروند که عالی می شود.
    • بدون نام US ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      19 0
      مطمئنا همون عدالت و حقوق بشرشون هم خیلی از ما جلوتره
    • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      2 2
      آخی چقدر حسرت اونور آبو میخوری تو ...
  • سمند CA ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    23 1
    همچين تيتر زديد تهران مشهد گفتم متروي تهران متحول شد
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    15 2
    یعنی کشته ی تیتراتونم.....
  • فرهاد گلچين IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    3 0
    ايده اوليه خيلى جديد نيست ، شايد خيلى ها مثل من coil gun درست كردند ، ETT دقيقأ همين طرح است در مقياس بزرگتر كه بجاى گلوله (bullet) از يك كابين استفاده ميشه البته با حذف مقاومت هوا ...بدون شك اين عملى است....كاش زنده باشيم باهاش سفر بريم !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    7 2
    ببخشید بلیطش چنده؟
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    2 4
    به نظر من با چه سرعت و چگونه رسیدن به مقصد مهم نیست، مهم واکنش بدن پس از رسیدن به مقصد است یعنی سرعت در تغییرات شیمیایی بدن در دو محیط متفاوت در کمترین زمان . بطور واضح تر هر کسی که از این وسیله استفاده میکند باید بدنی همچون فضانوردان داشته باشد. که البته بیماری های هم بدنبال دارد.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    3 0
    تیتراتون روز به روز زرد تر میشه...یه فکری به حالش بکنید.مخاطباتون میپرنا....
  • Ali IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    6 2
    با استفاده از فرمول V^2=2ax (وی به توان 2 برابر است با 2 ضرب در آ ضرب در ایکس) که v سرعت بر حسب متر بر ثانیه و a شتاب بر حسب متر بر مجذور ثانیه و x فاصله بر حسب متر است داریم: a= مجهول x= فاصله ای که با طی آن جسم از سرعت سکون به سرعت داده شده می رسد یعنی 161000 متر v= سرعت جسم که در متن داده شده (6500 تقسیم بر 3.6 میشود 1805.55 متر بر ثانیه) با محاسبه ای ساده می توان متوجه شد شتابی در حدود 1 جی یا معادل شتاب مترو و خودروهای معمولی برای رسیدن به سرعتی معادل 6500 کیلومتر در ساعت پس از حدود 3 دقیقه نیاز است.
  • مریم IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    0 2
    واقعا که چقدر چاخان می کنید من که اول باور کردم ما رو ساده گیر آوردین
  • میلاد US ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    2 1
    میدان مغناطیسی ایجاد شده برای رانش قطار باعث از کار افتادن سیستم عصبی و اعضای حیاتی و کارکرد بدن میشه....این طرح امکان عملی نداره...(من روی مگلو زیاد کار کردم=طرح غیر ممکن)
  • کارشناس IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    7 0
    در پیشرانه استفاده شده در این قطار از تکنولوژی ROA ایران خودرو استفاده شده سیستم خنک کنندگی و ایمنی آن هم قرار است از مدل سایپا 111 استفاده شود اگزوز تیبا هم روش نصب می شه دیگه چی میخواد.... آهان اسمش هم بذارید قطار پراید - یا پراید قطاری یا قطاروآ
  • منصور IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    3 2
    عزیز دل برادر فاصله تهران تا مشهد اگر 966 کیلومتر باشد و سرعت این وسیله هم 6500 کیلومتر در ساعت ، یعنی این قطار میتواند این فاصله را در 535 ثانیه که میشود 8 دقیقه و 55 ثانیه طی کند نه 11 دقیقه.
    • مجتبی A1 ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      1 0
      خب دوست گرامی همون ابتدا به ساکن سرعتش صفره تا بشه 6500 کیلومتر بر ساعت زمان میبره اونجاشو حساب نکرده بودی؟!
  • کارشناس IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    3 0
    .... لطفا یا نظرات را کلا تایید نکنید یا به همان صورت اوجینال بیاورید....
  • مهراد NL ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    8 0
    قبل از اينكه اين قطار اختراع بشه هواپيماهاي توپولف و عتيقه شركتهاي هوايي ايران به سرعت يك چشم به هم زدن آدم رو به اون دنيا مي برند پس احتياجي به اين قطار نيست
  • ترانسپورتر IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    6 1
    شخصا باور دارم كه شدنيه، ولي حتي اگه شدني باشه، قطعا با سرمايه گذاري يه كشور ممكن نخواهد بود (فاز عملياتي سيستم رو عرض مي‌كنم). چون در وهله اول به سبب نوع زيرساختارها و تجهيزات به شدت هزينه بر هست در مقياس حتي يه كشور مثل امريكا يا بودجه تريليون دلاري و دوم اينكه همچين طرحي به خاطر رو زميني بودن آسيب پذير نشون ميده از هر لحاظ! و با توجه به اينكه در فواصل طولاني به نظر اقتصادي مياد، باز هم همون مشكل سرمايه گذاري رو مي‌طلبه. ولي باز هم نميشه با قطعيت گفت، امريكايي ها چيزي كه ما بهش فكر مي‌كنيم رو 50 سال جلوتر (حداقل) دارن! در نهايت به نظرم اين كار فقط از U.S.A و يا Euro (كه اونم در آلمان خلاصه ميشه) بر مياد اگه بشه.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    7 2
    برای ایران 400سال اول سخته ، احتمالا 500سال دیگر بعید نیست ...
  • فرشاد A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    باورنکردنیه
  • مهدی A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    1 0
    این طرح کاملا عملی هست، فقط بسیار هزینه بر و زمان بر خواهد بود، باید اراده برا ساختش خیلی جهاتی و قوی بشه، دوستی که میگه میدان مغناطیس بدن رو از کار میندازه در جوابش میگم عزیزم محافظ مغناطیس هم وجود داره یا دوست دیگه ای میگه نیروی بیشتر از 4 g ادم رو میکشه میگم در جوابشون، قرار نیست بدوندقکر سر پیچ تند با سرعت بالا نیروی گریز از مرکز وارد بشه سرعت حرکت متناسب با تغییر زاویه ها و پیچ خواهد بود