براساس تقسیمات جغرافیایی تعداد شهرستان‌های کشور در آبان 1385 معادل 336 شهرستان بوده که در شهریور سال جاری به 384 شهرستان افزایش یافته است.

آخرین برآوردهای جمعیتی کشور حاکی از این است که جمعیت کشور در سال جاری 74 میلیون و 733 هزار نفر است. بر اساس این برآورد استان تهران امسال با 12 میلیون و 506 هزار نفر بیشترین جمعیت را در بین استان‌های کشور دارد و استان خراسان رضوی با پنج میلیون و 941 هزار نفر، استان اصفهان با چهار میلیون و 804 هزار نفر، استان فارس با چهار میلیون و 529 هزار نفر و استان خوزستان با چهار میلیون و 471 هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به طور کلی با وجود سیاستهایی که اخیرا برای انتقال جمعیت از شهرها به روستاها و به عبارتی مهاجرت معکوس در پیش گرفته شده، طی سالهای اخیر جمعیت شهرنشین ایران با رشد چشمگیری رو به رو بوده و رفته رفته آمار کسانی که از روستانشینی به شهرنشینی تغییر موقعیت داده‌اند بیشتر شده است. در نخستین سرشماری رسمی ایران که در سال ۱۳۳۵ صورت گرفت، از کل جمعیت ایران (۱۸٬۹۵۴٬۷۰۴ نفر) حدود ۳۲ درصد (۶٬۰۰۲٬۶۲۱ نفر) در شهرها ساکن بوده‌اند. در این سرشماری، پس از تهران که با ۱٬۵۶۰٬۹۳۴ نفر پرجمعیت‌ترین شهر ایران بود، شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، آبادان، شیراز، کرمانشاه، اهواز و رشت به ترتیب در رده‌های بعدی قرار داشتند. این در حالی است که در سرشماری که در سال ۱۳۸۵ انجام گرفت، جمعیت شهرنشین ایران ۴۸٬۲۵۹٬۹۶۴ نفر بوده و ۶۸ درصد از کل جمعیت ایران (۷۰٬۴۹۵٬۷۸۲ نفر) را شامل شده‌است.

براساس آخرین تقسیمات جغرافیایی در شهریور 1389 در حال حاضر 31 استان در کشور وجود دارد که در مقایسه با سال 1385 یک استان به استان‌های کشور اضافه شده است. برآوردهای جمعیتی سال 1389 نشان می‌دهد که استان البرز با دو میلیون و289 هزار نفر در بین 31 استان، دوازدهمین استان پر جمعیت کشور است. استان جدید البرز از سه شهرستان کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد تشکیل شده است که براساس برآوردهای انجام شده جمعیت این سه شهرستان در سال جاری به ترتیب یک میلیون و 909 هزار نفر، 238 هزار نفر و 142 هزار نفر است.

براساس تقسیمات جغرافیایی تعداد شهرستان‌های کشور در آبان 1385 معادل 336 شهرستان بوده که در شهریور سال جاری به 384 شهرستان افزایش یافته است. بر این اساس طی چهار سال اخیر 48 شهرستان جدید در کشور ایجاد شده‌اند که استان خراسان رضوی دارای بیشترین تغییرات در سطح محدوده شهرستان بوده است، به گونه‌ای که هفت شهرستان به این استان اضافه شده است. استان سیستان و بلوچستان و کرمان نیز هر کدام با چهار شهرستان جدید از این نظر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در چهار سال اخیر همه تقسیمات جغرافیایی صورت گرفته در محدوده همان استان بوده و هیچ شهرستانی بین دو استان جابجا نشده است، فقط سه شهرستان کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد از استان تهران جدا شده و استان جدید البرز را به وجود آورده‌اند.

رتبه‌بندی استان‌ها و شهرستان‌های کشور از لحاظ جمعیت و همچنین رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس تعداد شهرستان‌ براساس برآوردهای جمعیتی سال 1389 را در جدول‌ها ملاحظه می‌کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =