کاوشگر فضایی وایجر۲ در ۱۸ میلیارد کیلومتری زمین

کاوشگر فضایی وایجر ۲ اکنون در فاصله ۱۸ میلیارد کیلومتری از زمین قرارگرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، این دومین محصول ساخت بشر است که در فضای میان ستاره‌ای جای می‌گیرد.{لینک}

محققان با حضور در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا/ AGU در واشنگتن این موضوع را تائید کردند که وایجر ۲ از هلیوسفر / هورسپهر (پهنه‌ای است حباب مانند که بادهای خورشیدی را دربرگرفته) عبور کرده و به پوش خورشیدی/ Heliosheath رسیده است.( پوش خورشیدی منطقه‌ای میانی است که مرز بیرونی آن، مرز هلیوسفر محسوب می‌شود. به مرز هلیوسفر منطقهٔ توقف خورشیدی (به انگلیسی: Heliopause) نیز گفته می‌شود.)

به گفته نیکی فاکس مدیر بخش هلیوفیزیک ناسا با اطلاعاتی که وایجر ۲ برای زمین می‌فرستد، می‌توان بخش‌های تعریف‌نشده عالم هستی در مورد لبه نفوذی خورشید را تصویرسازی کرده و مدون نمود.

گفتنی است وایجر ۱ نیز که فعالیتش در سال ۱۹۸۰ متوقف شد در سال ۲۰۱۲ این مرز را پشت سر گذاشت.این دو کاوشگر که به شکل آنتن ماهواره و تلویزیون قدیمی است، در سال ۱۹۷۷ برای کشف سیارات به فضا پرتاب شد.

هرچند این دو از هلیوسفر عبور کرده‌اند اما هرگز منظومه شمسی را ترک نکرده‌اند. گفته می‌شود ۳۰۰ سال دیگر طول می‌کشد تا وایجر ۲ به «ابر اورت» برسد و ۳۰ هزار سال هم دو اطراف آن خواهد چرخید.( ابر اورت نام مکانی است که خیلی از دنباله‌دارها از آن سرچشمه می‌گیرند و برابر این تئوری علمی در فاصلهٔ ۵۰٫۰۰۰ واحد نجومی تقریباً یک سال نوری از خورشید قرار دارد.)

۵۶۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1211635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    5 0
    فضاپیمای وویجر 2 زودتر از وویجر 1 به فضا پرتاب شد ولی به دلیل مسیر متفاوت و اینکه برای اکتشاف بیشتر باید از نزدیکی غولهای گازی سامانه خورشیدی (هرمز، کیوان، اورانوس و نپتون) عبور می کرد، وویجر 1 زودتر از هلیوسفر بیرون رفت.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    7 0
    عبور وویجر 2 از کنار غولهای گازی سامانه خورشیدی به ترتیب عبارت است از: پرواز از کنار ژوپیتر در 9 جولای 1979 و در فاصله 570000 کیلومتری پرواز از کنار کیوان در 25 آگوست 1981 و در فاصله 101000 کیلومتری پرواز از کنار اورانوس در 24 ژانویه 1986 و در فاصله 81500 کیلومتری پرواز از کنار نپتون در 25 آگوست 1986 و در فاصله 4951 کیلومتری
  • محمد IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    9 0
    بسیار عالی است
  • رضا IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    5 0
    جالب
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    0 19
    اینا همش چاخانها و افسانه سرایی های ناساست . چهارتا تصویر فوتوشاپی میزارن فکر کردن کل جهان پشت گوششون مخملیه . ما که زیر بار این قصه های سیندرلایی ناسا نمی ریم .
    • میثم IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
      11 0
      آره خوب شد فهمیدی مهندس،ناسا باید بیاد برنامه هاشو برای توهم ثابت کنه، لابد این تکنولوژیهایم ک هروز از صب تاشب داری ازشون استفاده میکنی چاخانه هواپیماهایم ک تو آسمون سالی چند میلیون مسافر میبره اینور اونور فوتوشاپه
  • مجید JP ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    14 1
    قله های علم اینطوری در نوردیدند بعد ما هنوز منتظر کارت سوخت و یارانه و ... هستیم.
  • سعید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    1 0
    من میترسم یکی از فضا بیاد بگه کی پنجره ما رو شکست ؟!