۱۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
هنگام انتشار تصاویر، مراقب باشید

والدین محترم و نوجوانان عزیز توجه کنند، این یک مقدمه بسیار ساده ولی در عین حال مهم است که برای حفاظت شما و فرزندانتان از گزند مضرات شبکه‌های مجازی و دنیای اینترنت، در سال‌های آتی تهیه شده است.

اپلیکیشن‌هایی وجود دارد و اتفاقا در حال توسعه و به روز رسانی هستند که به راحتی با اسکن تصویر یک جوان، می توانند اطلاعات موجود هویتی وی را از سطح شبکه ی جهانی اینترنت استخراج کنند. دقت کنید برخی سایت‌ها که بر اساس جمع آوری اطلاعات هویتی بنا نهاده شده اند مثل فیسبوک حق عضو گیری افراد زیر ۱۳ سال را ندارند، (بر اساس مفاد سند حمایت از حریم شخصی آنلاین کودکان COPPA ) اما چه بسا والدینی که به نام و تصویر فرزندانشان اقدام به ساخت اکانت برای خود می کنند. باج گیری های اینترنتی که ابتدا از طریق جمع آوری اطلاعات و تصاویر افراد آغاز شده و سپس در دنیای واقعی گریبان گیر فرد می شوند هر روز بر تعدادشان افزوده شده و عملا خود فرد و یا نزدیکانش در شکل گیری این قبیل جرایم بسیار آزار دهنده نیز ناخواسته مشارکت دارند. مثلا در اختیار قراردادن برخی تصاویر خصوصی در دوران دوستی و سپس اقدام به سوء استفاده از آنها توسط دیگری در زمان جدایی و قطع رابطه.

وجود برخی انسانهای پدوفیل در جامعه که بنا به هر دلیل غیر موجهی مترصد بدست آوردن یک بهانه برای ارضای شهوات خود هستند و چه بسا این بهانه به راحتی توسط والدین در اختیار آنها قرار گرفته است. همین عدم آگاهی و دقت نظر سبب می شود فاجعه ای در جامعه رخ داده و کودکی مورد تعرض قرار گیرد که همانطور که در بحثها و نوشته های گذشته یادآور شدیم چنین رویدادهایی، هرگز جبران نشده و تا آخر عمر اثرات مخرب خود را بر قربانی باقی خواهند گذارد.

در کشورهای اروپایی و آمریکایی و به واسطه ی نوع نگاه حاکم بر آنها والدین به راحتی می توانند توسط فرزندانشان مورد شکایت و پاسخگویی قرار گیرند، همین امر شاید سبب شده است تا آنها در حوزه های مختلف رعایت حریم خصوصی دقت نظرهای بیشتری را از خود بروز دهند تا با عواقب اشتباهات گذشته ی خود متحمل حبس و جریمه های سنگین نشوند، در کشور ما این موضوع هنوز به شدت غرب نهادینه نشده اما، آثار تخریبی آن را نمی توان نادیده گرفت و از آن به راحتی عبور کرد.

این مقدمه برای روشن شدن میزان اهمیت و تاثیر یک کار به ظاهر کوچک بیان شد، تا خواننده محترم متوجه باشد که سواد رسانه ای در این حوزه به خود او و فرزندش تا اینجا اهمیت می دهد که به راحتی و بواسطه ی یک دلخوشی آنی و گذرا نسبت به آسیب پذیر نمودن کودک خود در بزرگسالی و حتی در دوران بعد از ازدواج توجه و هشدار بیشتری می دهد. با کمی دقت در هنگام انتشار تصاویر و پرسیدن چند سوال ساده می توان به راحتی عواقب کار را سنجیده و کنترل نمود.

برای مثال قبل از انتشار تصاویر از خود بپرسید چه کسی و یا کسانی ممکن است در آینده از دیدن این تصویر آزرده شوند؟ به راحتی با همزاد پنداری با فرزند بزرگ شده ی خود می توانید پاسخ این سوال را دریابید. همچنین از انتشار عمومی تصاویر جدا خودداری نمایید، این تصویر نهایتا برای توجه اطرافیان شما جذاب است. مراقب باشد تا در هنگام انتشار، نشانی محل تصویر مثل مهد کودک یا پارک و ... منتقل نشود. یادتان باشد برخی اپلیکیشن ها به راحتی مکان تصویر برداری را معین می کنند. از انتشار تصاویر برهنه ی فرزند خود اکیدا خودداری نمایید. در هنگام انتشار از صاحب عکس (چنانچه قدرت تشخیص دارد) اجازه بگیرید تا با این کار، ضمن نهادینه نمودن فرهنگ احترام به حریم خصوصی، به بالابردن سطح و میزان اهمیت چنین رفتارهایی بیافزایید.

* پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1259599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =