فرهنگ، تاریخ و دیپلماسی در پیاده‌روی اربعین از نگاه ۵ چهره دانشگاهی

سنت پیاده روی اربعین، بخشی از مناسک شیعی محسوب می‌شود که در سالیان اخیر مورد توجه جامعه شناسان و چهره های دانشگاهی قرار گرفته است.

چهره های علمی و نخبگان اجتماعی در یادداشت هایی در گروه نخبگان خبرآنلاین از منظر تخصص خود نسبت هایی را درباره سنت پیاده روی اربعین تشریح  و تبیین کرده اند. تاکید بیشتر این استادان در یادداشت های خود به گسترش فرهنگ، اخلاق و معرفت آفرینی بوده است.

دکتر غلامرضا فدایی، استاد دانشگاه تهران در یادداشتی به موضوع «فرهنگ‌سازی و معرفت‌آفرینی در راهپیمایی اربعین» پرداخته است.

دکتر یحیی یثربی، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشت خود به موضوع تجلی اخلاق در «اربعین» و نقش متفکران و هنرمندان پرداخت.

آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه نیز این سنت تاریخی شیعه را در عصر حاضر الگویی برای گسترش وحدت اسلامی نامیده است.

دکتر هادی انصاری، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و محقق تاریخ عراق و عتبات، در یادداشت خود با عنوان « کاروان اسرای کربلا در کدام اربعین به کربلا گام نهادند؟»  این سنت را در تاریخ اسلام بررسی کرده است.

محسن پاک آیین، دیپلمات پیشکوست و سفیر اسبق ایران در آذربایجان نیز در یادداشت خود با عنوان« سنت پیاده‌روی اربعین و سیاست خارجی» موضوع پیاده روی اربعین را در نسبت با روابط دیپلماتیک و سیاست خارجی تحلیل کرده است.

/۶۲۶۲
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1306141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =