به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در ادامه سلسله جلسات مجازی و برخط «تبیین فاطمی، تبیین زینبی» که به همت کمیته تبیین ستاد مادرانه پشتیبانی از جنگ برگزار میشود؛ نشست «نگاه قرآنی به مقاومت زنان و مادران در شرایط جنگی» با سخنرانی «انسیه برومندپور» برگزار شد.
بنا بر روایت شبستان،برومندپور در ابتدای این نشست با بیان اینکه جنگ محصول تعرض و کار عده ای غاصب و کسانی است که به حد و حدود خودشان راضی نیستند، اظهار کرد: چنین افرادی به سرزمینهای دیگر تجاوز میکنند و مادامی که دنیا دنیاست و تا وقتی که آدمهای بد هستند جنگ بدیهی است؛ فرشتگان در زمان خلقت آدم به خداوند گفتند: «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» ( چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینی خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آیا در آن کسی را می گماری که در آن فساد انگیزد و خونها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو [تو را] تنزیه می کنیم و به تقدیست می پردازیم فرمود من چیزی می دانم که شما نمیدانید)؛ مطابق این آیه خداوند سخن فرشتگان را رد نکرد بلکه فرمود: چیزی میدانم که شما نمی دانیم و این وجه برتر و بعد متعالی پروردگار است که در انبیا و مومنین خود نشان دادن است.
پیروزی نهایی با جبهه حق است
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر در مورد نقطه حرکت تاریخی انسان بحث کنیم و طبیعت متضاد با فطرت انسان را ببینیم در این صورت جنگ تا وقتی که دنیا هست، طبیعی است چون نیروی حق و باطل همواره وجود دارد و در مقابل خواسته های طبیعی و فطری؛ شر و ناپاکی نیز وجود دارد، لذا همه این دوگانه های متضاد و چالشی که طرف باطل ایجاد می کند منجر به اتفاقات نظیر جنگ میشود اما از آنجایی که سنت الهی است که «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ»؛ در نتیجه همواره حق به پیروزی میرسد.
وی گفت: در این موارد است که مفهومی به نام جهاد معنا پیدا میکند؛ ما انسان هایی را داریم که با وجودی که در شرایط صلح زندگی می کنند اما می دانند که زمانی جنگی رخ میدهد و باید با آن مقابله کنند، وقتی این نگاه را در فضای موجود خود بیاوریم از همان اول که انقلاب کردیم این غده سرطانی اسراییل بوده است؛ در واقع اگر آغاز انقلاب ما ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ باشد اسراییل قبل تر از آن بوده است و تا جایی که امام راحل را می شناسیم می دانیم که از ایده های محوری ایشان و اساسا انقلاب اسلامی، حذف اسراییل است و جملاتی نظیر اینکه «اسراییل باید از صفحه روزگار حذف شود» از جملاتی است که در ادبیات امام خمینی (ره) شنیدیم و یاد گرفتیم.
برومندپور افزود: ایده مبارزه با صهیونیسم را که در دفاع مقدس دنبال می کردیم ناشی از همین ادبیات بود، یک زمان شعار این بود که: (جنگ جنگ تا پیروزی) اما امام خمینی (ره) فرمود: (جنگ جنگ. تا رفع فتنه)؛ لذا مشخص است که از همان اول که انقلاب کردیم این رویکرد در ذهن بنیانگذار انقلاب اسلامی وجود داشت که جایی از این انقلاب مرتبط با مبارزه با اسراییل و صهیونیسم و آزاد کردن بیت القدس به عنوان قبله اول مسلمین می شود؛ پس مسأله صرف اینکه یک عده انسان مظلوم در جایی هستند و باید رها شوند نیست بلکه ریشه ها و باورهای اعتقادی دارد.
این پژوهشگر در ادامه گفت: ریشه های این موضوع در سوره «اسرا» و از جنبه تمدنی قابل بررسی است؛ پس اینگونه نبود که امام خمینی(ره) به عنوان مصلح اجتماعی بیاید و بگوید با ظلمی که در ایران وجود دارد مبارزه میکنم و بعد سراغ مبارزه با ظلم موجود در سایر نقاط منطقه خواهم رفت؛ رویکرد امام راحل ذیل منظومه تمدن اسلامی و پروژه ای بود که همه انبیا دنبال کردند.
آغاز جامعه سازی از خانواده
برومندپور ادامه داد: ایده سوره «نسا» این بود که از خانواده، جامعه سازی انجام شود و از سوی دیگر جامعه را خانواده معرفی میکند و می گوید در جامعه ارتباطات باید شبیه خانواده باشد یعنی برای مثال در جامعه باید نسبت به هم به مثابه پدر و مادر و برادر یکدیگر و اهل اصلاح ذات البین باشید، بنابراین با توجه به آنچه که اشاره شد شما با انقلاب اسلامی و خروج از سلطنت ظالمان و ایجاد حکومت اسلامی باید بدانید که باید به سمت گسترش ایده این انقلاب بروید و توسعه گفتمان دهید که شیوه تحقق آن در کلام مقام معظم رهبری «تبیین» است چراکه شیوه ما مسلمین گفت وگو و بیان حقیقت و آگاهی بخشی از طرق مختلف است؛ ما ایده و نظام فطری خودمان را تبلیغ می کنیم.
وی تصریح کرد: سالیان سال حوزه علمیه روی موضوع تبلیغ به دلیل اهمیت ویژه ای که شیوه گسترش تفکر اسلامی دارد، کار کرد؛ اساسا توسعه گفتمان اسلام از همان صدر اسلام وجود داشت و مبتنی بر گفتوگو بود نه دعوا؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) سران و پادشاهان آن زمان را به اسلام فراخواندند که بدیهی بود برخی پذیرفتند و برخی قبول نکردند؛ برای مثال گفتهاند که نجاشی این دعوت برای گرویدن به اسلام را نپذیرفت اما چون مسیحی بود مسلمین را در پناه خود قرار داد و با آنان دشمنی نکرد، اما پادشاه روم برخورد خوبی نداشت یا خسروپرویز نامه پیامبر(ص) را پاره کرد؛ بنابراین ایده توسعه اسلام ایده تبیین است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر در جایی آگاهی افزایی اتفاق افتاد، فضا به این سمت و سو میرود که دشمن سرسختی هم پیدا میشود و اجازه نمیدهد که این آگاهی افزایی بر مردم تاثیر مثبت بگذارد و در نتیجه به تدریج شیوهها تغییر میکند به ویژه اگر طرف مقابل مردم مستضعف باشند و به تعبیر سوره «نسا» آن قدر مردم تحت ظلم باشند که بگویند: «رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا» (پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده)؛ اینجاست که خداوند نهیبی به مسلمانان می زندکه چرا نمی روید آن آدمها را نجات دهید.
راه قدس از کربلا میگذرد
برومندپور گفت: این ایده امام خمینی(ره) که فرمودند «راه قدس از کربلا میگذرد»؛ بسیار قابل تامل است، راه کربلا باز شد و انشاالله راه قدس هم باز می شود؛ امروز کسانی چون سرداران سلامی و حاجی زاده ما را قویتر کردند و باعث شدند که به شیوههای مخفیانه و در حد ظرفیت خودمان به مردم فلسطین، لبنان و کشورهای منطقه کمک کرده و آنها را تقویت کنیم تا هرکدام بتوانند جلو ظلمی که در کشورشان وجود دارد بایستند و خودشان را آزاد کنند و به بتوانند به پیکره واحد جامعه اسلامی اضافه شوند؛ این سرداران مصداق بارز آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» بودند.
وی افزود: بنابراین ما باید برای جنگ آماده میبودیم؛ اگر با ایده ای که انقلاب اسلامی برای مبارزه با ظلم دارد آشنا باشیم و به این ایده توجه داشته باشیم، می فهمیم که درگیری با اسراییل دیر و زود داشت و بالاخره زمانی رخ میداد. مشکل یهود و صهیونیسم این است که میگویند ما انسان برتر و دیندار هستیم و مسلمانان کافر و مهدورالدم هستند.
وی در پایان با اشاره به شهادت فرماندهان ارشد نظامی، دانشمندان هستهای و مردم بیگناه، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با نگاه تمدنسازی و جامعهپردازانه خود جامعهای ساختند که در آن همه فرصت رشد و رسیدن به فیض شهادت را پیدا کردند.
نظر شما