مگر می‌شود سفینه‌ای به بزرگی آپولو روی ماه فرود بیاید و گردوخاکی به پا نشود؟

یکی از استدلال‌های عجیب طرفداران دروغ بودن سفر انسان به ماه، شرایط فرود ماه‌نشین بر سطح ماه است که در آن نه از گرد‌وخاک خبری بود و نه از حفره‌ای روی سطح ماه.

برای مطالعه بخش‌های قبلی «شبهات آپولو» به لینک‌های زیر مراجعه کنید:
بخش اول: آیا انسان واقعا به ماه سفر کرد؟
بخش دوم: دروغ 30,000,000,000 دلاری سفر به ماه از کجا شروع شد؟
بخش سوم: ماجرای پرچمی که خودجوش روی ماه تکان خورد!
بخش چهارم: فضانوردان آپولو چطور از کمربند وان‌آلن رد شدند و زنده ماندند؟
بخش پنجم: اگر سفر انسان به ماه واقعی است، چرا هیچ ستاره‌ای در آسمان ماه دیده نمی‌شود؟

پوریا ناظمی: یکی دیگر از مسایلی که طرفداران «دروغ بودن سفر انسان به ماه» مطرح می‌کنند، این است که در هنگام فرود ماه‌نشین موتور اصلی این فضاپیما نیروی معکوسی را تولید می‌کرده است. این نیرو و خروجی گاز از نازل آن باید حفره‌ای را در زیر سفینه و در محل فرود ایجاد کند اما در عکس‌ها نشانی از این حفره نیست. چطور ماه‌نشین بدون ایجاد چنین حفره‌ای فرود آمده است؟

شرح عکس: نمایی نزدیک از سطح زیر موتور ماه‎نشین ایگل، ماموریت آپولو11

پاسخ این شبهه هم چندان دشوار نیست. تصور کنید خودرویی را می‌رانید که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در بزرگراهی در حال حرکت است. زمانی که تصمیم به توقف در پارکینگ کنار این بزرگراه می‌گیرید، آیا با همان شتاب وارد پارکینگ می‌شوید؟

در شرایط عادی شما سرعت خود را کاهش داده و کم‌کم به حالت توقف در می‌آیید و برای این کار قدرت موتور خود را کاهش می‌دهید. فضانوردان ماه‌نشین نیز چنین کاری را انجام دادند و پیش از آنکه فرود بیایند، نیروی موتورهای خود را کاهش دادند تا به آرامی بر سطح ماه بنشینند. موتورهای ماه‌نشین قادر بودند رانشی معادل 44.5هزار نیوتن / 10هزار پاوند تولید کنند. فضانوردان در هنگام فرود قدرت پیشرانشان را به 3000پاوند رانش / 13.35 کیلونیوتن کاهش داده بودند.

فیل پلیت نویسنده وبلاگ بدآسترونومی در مجله دیسکاور، در این باره محاسبه‌ای را انجام داده است. براساس محاسبه او قطر نازل ماه‌نشین 57 اینچ / 137 سانتی‌متر بوده است. بنابراین مساحت این نازل معادل 2300 اینج مربع / 14838 سانتی‌متر مربع می‌شود و در نتیجه فشاری که بر سطح زیر نازل وارد می‌شده، 1.5 پاوند رانش بر هر اینچ مربع یا 9هزار پاسکال بوده است. (برای مقایسه، فشار هوا در سطح دریا حدود 100هزار پاسکال است)

این فشار به تنهایی فشار اندکی است، اما نکته دیگری هم باید به آن اضافه کرد و آن این‌که بار دیگر ما در حال صحبت درباره ماه هستیم. در ماه فشار جو وجود ندارد و با محیط تقریبا خلأ مواجه هستیم. برروی زمین وجود هوا در جو باعث می‌شود تا شعله خروجی از نازل در یک محل متمرکز شود، اما در حالت خلأ به دلیل نبودن هوا و نبودن فشار جو، گازهای خروجی بلافاصله پس از خروج از نازل پراکنده می‌شوند. به همین دلیل فشاری که به سطح زیر نازل ماه‌نشین وارد می‌شده در مقایسه با زمین بسیار کمتر شده و عملا دلیل برای به وجود آمدن حفره‌ای در زیر ماه‌نشین وجود ندارد.

یک سوال دیگر درباره گردوخاک!
سوال دیگر طرفداران دروغ بودن سفر به ماه این است که غبار سطح ماه در اطراف محل فرود در اثر فرود می‌بایست پراکنده شده باشد، پس جای پای فضانوردان در کدام غبار شکل گرفته است؟

شرح عکس: باز آلدرین، فضانورد آپولو-11 در کنار یکی از پایه‏‏‌های ماه‏‏‌نشین ایگل

بازهم کسانی که اصرار به دروغ بودن این سفر دارند، زمین و ماه را دارای شرایط یکسانی فرض کرده‌اند. در روی زمین اگر در یک اتاق پر از غبار گام بگذارید و یا سطح غبار گرفته را فوت کنید، غبارها در اثر جریان هوایی که شما تولید می‌کنید به مسافتی آن سوتر به پرواز درمی‌آیند. به عبارت دیگر آن‌چه غبارها را از روی سطح غبارگرفته به حرکت در می‌آورد و جابجا می‌کند، جریان هوایی است که دمیدن شما آن را به وجود می‌آورد. به ماه برویم. در ماه جوی وجود ندارد، در نتیجه هوایی وجود ندارد و در نتیجه جریان هوایی وجود ندارد. به همین دلیل زمانی که ماه‌نشین می‌خواهد فرود بیاید، تنها ذرات غباری به هوا برمی‌خیزند که دقیقا تحت تاثیر خروجی نازل قرار داشته باشند و یا ذراتی که به واسطه ذرات اولیه به آن‌ها نیرویی وارد شده باشد. بنابراین عملا تنها بخش کوچکی از غباری که دقیقا در زیر موتور ماه‌نشین قرار داشته، جابجا شده و در بقیه نواحی اطراف محل فرود، غبارها دقیقا همان جایی که بوده‌اند باقی می‌مانند. در واقع حتی فرود باعث می‌شود که اندکی بر ضخامت غبار در اطراف محل فرود و جایی که فضانوردان هنگام خروج از ماه‌نشین بر ماه پای می‌گذارند افزوده شود.

در بخش‌های بعدی «شبهات آپولو»، بررسی دلایل طرفداران دروغ بودن «سفر انسان به ماه» را ادامه خواهیم داد. بخش هفتم «شبهات آپولو» را فردا در خبرآنلاین بخوانید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    20 50
    جالب هست دو سال پیش وقتی ناسا تصاویر اپولو رو که با کاوشگر گرفته بود نشون میداد سایت ناسا رو میخوندم یک عده امریکایی هم اون رو دروغ میدونستند و توطئه ی امریکا مثل 11 سپتامبر !!!!!!!!!!!!! مثل اینکه درامریکا هم افراد بی سواد خیلی وجود دارد !!!!!!!!!!!! این تعداد بی سواد برای نابود کردن کشور پیشرفته ای مثل امریکا کافی هست
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    امریکای دروغگو سراسر تاریخش دروغ و فریب بوده و هست
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      51 11
      یواش!!!
    • محمد A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      81 13
      سلام دقیقا همینطوره:برق،تلفن،هواپیما،کامپیوتر، اینترنت،موبایل،جی پی اس و....همه دروغ ها و فریب هایی هستند که این فریبکار برجهان و ایضا ما تحمیل کرده:))
    • با نام ونام خانوادگی A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      64 9
      سلام آیاشما هیچ می دانستید وقتی که فکر می کنید دارید از جی پی اس استفاده می کنید این توهم وفریبی بیش نیست و در اصل کار,کاره هالیووده:)
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    46 2
    گیر دادیها
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    47 10
    این داستان را شوروی ساخته بود حالا ترجمه اش کردی داری مینویسی َ
  • داریوش A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    34 60
    یعنی جنابعالی فکر میکنی که درآن سالها که هنوز تازه ترانزیستور داشت اختراع میشد یک دهانه بزرگ خروج گاز موشکی توانسته با دقت کامل نظیر یک هواپیمای اف 35 با حفظ تعادل این سفینه رو بصورت عمودی بروی ماه بنشونه؟ یکم فکر کنید در رابطه با تکنولوژیهای روز و آنزمان تازه بر فرض نشستنش آیا واقعا حتی اگه شتاب گرانش ماه یک پنجم زمین باشه میتونه با سوختی که به نظر توی هیکلش ذخیره کرده بتونه دوباره به سفینه ی ماد در مدار ماه برگرده؟ یه نگاه به اندازه موشکها و حجم سوختشون بنداز من موندم که چرا اصرار داری ثابت کنی که آمریکاییها راست میگن؟؟ چرا خود آمریکاییها و مخصوصا ناسا هنوز که هنوزه دلایل محکمی بر راستگوییشون ارائه ندادند و یا بفکر سفر دوباره نیفتاده اند؟ از سایت خبر تعجب میکنم که توجیهات شما را مینوی
    • امر پارسا A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      50 18
      اقای محترم نقشه های تایتانیک قبل از اینکه ماشین حساب ساخته بشه محاسبه شده پس اونم دروغه؟! اهرام مصر هم قبل از اینکه خط کش و نقاله ساخته بشه ساخته شده پس اونم دروغه؟!!! با کیا ما شدیم یه ملت! تا کی می خواین سنگ "رفقای شوروی تون" رو به سینه بزنید؟!!! اصلا تصور کنید نرفته باشه ماه آیا این باعث میشه الان ابر قدرت نباشه؟! یا کشورای دیگه مثل چی ازش نترسن؟!! شوروی با اون همه جاسوس و قدرت قبول کرد اما هیچکاره هاش امروز قبول نمیکنند!!! عجبا از کرامات شیخ ما!
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      13 6
      چتربازها ترانزیستور استفاده میکنن میان پایین؟
    • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      19 13
      امیر پاراسا ، داری مغلطه میکنی ، صحبت داریوش کاملا منطقیه ، در پرتاب راکت ها مهم ترین موضوع ثابت ماندن راکته ، و خودت میتونی فیلم لحظه پرتاب آپولو از مریخ رو ببینی که خیلی ساده ، مثل جدا شدن از بده ایستگاه فضایی ، از سطح مریخ کنده میشه ، و با شتاب ثابت به اسمان میره و ناپدید میشه ، حتما میدونی برای فرستادن یک ماهواره کوچک به اندازه یک توپ فوتبال به راکتی به ارتفاع 10 متر نیازه ، حالا جاذبه یک پنجم ماه و نبود جو کارو ساده میکنه ولی باز برای پرتاب یک سفینه بیش از 10 تن ...... ضمنا در نظر بگیر که ایستگاه پرتابی هم ساخته نشده ، و وقتی فیلم پرتاب را نگاه میکنی میبینی که حتی پایه های پرتاب اندکی هم در سطح ماه فرو نمیروند ، بعضی وقت ها فاصله حقیقت و دروغ از تار مو باریک تر است
  • سید مجتبی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    شما مثله اینکه حالتون خوب نیست اصلا چند وقته هی می گین این درست نیستو .... خواستم فقط بگم چرا چرت و پرت می گین حداقل یه دلیل درست بیارین در ما اگر یک ذره در 5 متری رها شود ظرف یک ثانیه به زمین بر می گردد زیرا جو وجود ندارد و فرمول آنرا همه در کتاب ها خوانده اند ضمنا اگر این دروغ بود شوروی فورا دروغ آمریکا را روشن می کرد پس بیایید کمی سواد داشته باشیم و من یه 100000000 دلیل دیگر اینرا برای شما ثابت می کنم چرا برای تضعیف آمریکا به دروغ متوصل می شوید ؟؟؟؟؟
    • محمد رض A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      من اصلا کاری با این موضوع ندارم که این موضوع راسته یا دروغ هست و برام تفاوتی هم نداره ولی وقتی نظرت رو خوندم احساس کردم یه امریکایی داره از حقوق کشورش دفاع میکنه.
    • بی نام CA ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      85 7
      شما اول مطلب رو بخون بعد بیا نظر بده! یه تیتر خوندی فکر کردی همه چیزش رو فهمیدی؟ پوریا ناظمی اومده تو یه سری مطلب استدلال های عجیب و غریب طرفداران توهم توطئه رو نقد کرده و جوابشون رو داده، در ضمن، مثالی هم که زدی اشتباهه. جاذبه در سطح ماه یک ششم جاذبه زمینه، پس اگر سنگی رو از ارتفاع 5 متری رها کنی، 2.5 ثانیه طول میکشه تا برسه به سطح ماه. خدا بعضیا رو از توهم باسوادبودن نجات بده!
    • بی نام US ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      20 41
      شما مثل اینکه مطلب رو خوب نخوندی. نویسنده داشت سعی میکرد دروغ بودن فرضیه دروغ بودن سفر به ماه رو اثبات کنه که البته استدلالهاش کاملا غیر علمی بودن. مثلا فشار 9000 پاسکال معادل حدود یک دهم اتمسفر اصلا فشار کمی در محیط خلا نیست. فوت یک انسان کمتر از یک صدم اتمسفر ایجاد میکنه و میتونه هر گرد و غباری رو در محدوده بردش بلند کنه که در ماه به علت نبودن جو این برد افزایش هم پیدا میکنه. کل استدلالاتش چرند بودن و من رو بیشتر مشکوک کردن به دروغ بودن سفر به ماه.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      30 10
      عجب كار كار انگليسي هاست همسايمون ميگه رفته آمريكا و برگشته ولي ديگه نرفت من ميگم پس اصلا نرفته حتي دارم به اين نتيجه ميرسم كه اصلا آمريكائي وجود نداره و همه اين فيلمها رو از زمان كريسف كلمب انگليسيها ساختن تا خشم جهان رو از اروپا به سمت آمريكا هدايت كنند عجب به به عجب استدلالي از خدوم خوشم آمد اصلا نكنه من هم وجود ندارم فقط يك فيلم هاليوودي هستم ؟عيال ؛عيال بيا ببينم تو واقعي هستي ؟؟ خدا كنه اينم هاليوودي باشه
    • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      21 13
      حالا شما چتونه؟ سوال کردن و کنکاش و کنجکاوی ایراد داره؟ کاش لااقل یه ذره برا کشور خودتون اینطوری غیرتی میشدین!
    • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      5 2
      دوست دانشمندم!وقتی جاذبه نباشه که در واقه 1/63gهست اون سنگ ریزه ای که شما فرمودید دیرتر به زمین میرسه نه زودتر!
    • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      5 3
      با سلام به "سید مجتبی از آمریکا" برای من پنج تا دلیل بیار بقیش پیشکش
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    10 48
    این چیزها همش چاخانه. همه این عکسهایی که از ماهواره ها میندازن و میگن از اون بالا دارن از زمین عکس میگیرن کار هالیووده. راهمپیمایی فضایی هم از همه خنده دار تره. آخه مگه میشه بالای زمین روی هوا وایساد!!!
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    26 47
    اگر کسی یک مقدار سواد داشته باشه میدونه که مثلا بشر برای پرتاب یک ماهواره کوچک که چند کیلومتر بتونه بره آسمون چند هزار بار سعی و خطا کرده حال این ماهواره روی زمین با این همه دم و دستگاه می تونه بره به فضا اما وقتی روی ماه فرود میاد برای برگشتن نیاز به هیچ سکویی ندارد و راننده سفینه وقتی کارش تموم میشه سفینه رو روشن می کنه و بر می گرده. جایی که ما پیش از این هیچ تجربه ای رو در اونجا نداشتیم. مثل اینه که ادعا بکنیم که این فضانورد رفته اونجا و زمین و مناظرش رو پسندیده و یه روزه یک ویلا هم اونجا ساخته! کاری که روی زمین که زندگی می کنیم فابل انجام نیست چطور برای جایی که هیچ تجربه ای نداریم برای بار اول امکان پذیر میشه؟ اون ماهنشین 15 تن وزن داشته. عقل هم خوب چیزیه!
  • مرتضی A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    20 67
    این یک دروغ بزرگه که به خورد مردم جهان دادن
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    14 29
    الان باز یه عده میان گیر میدن به پوریا ناظمی که سفر به ماه اتفاق افتاده و چرا میخوای این سفر رو زیر سوال ببری؟ من هم صد در صد مطممئنم که این سفر با موفقیت انجام شده. آقای ناظمی هم فقط میخواد شبهاتی رو که در این زمینه وجود داره پاسخ بده ، منتها یه ایرادی که کار ایشون داره اینه که تیترهای بدی انتخاب میکنه و خیلی از خوانندگان سایت فقط با خوندن تیتر ، نه مطلب اصلی میان نظر میدن. ای کاش در ابتدای تیتر بنویسید(پاسخ به شبهات سفر به ماه)
  • مهران A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    28 6
    شما مطالبی رو نوشته و به تعبیر خود آنها رو توجیه میکنید ، حال آنکه در جواب توضیحات شما دلایلی وجود دارد و البته در توجیهات خود هم مطالبی رو نادیده میگیرید مثلا در مورد حرکت پرچم به صورت خود جوش http://www.khabaronline.ir/detail/342109/science/astronomy توضیحاتی دادید ، ولی فیلمی که خودتان در خبر قرار دادید ، توجیهات شما را نفی میکرد باز هم از شما دعوت میکنم 20 ثانیه آخر فیلمی که در خبر قرار داده بودید را نگاه کنید ، و ببینید که پرچم بدون برخورد تکان میخورد ! تنها با اعوجاج هوایی که " نباید وجود داشته باشد"
    • ali IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      10 2
      این رو هم اضافه کنید که در خلا صدایی وجود ندارد پس چرا صدای ماه نشین در هنگام بلند شدن از ماه شنیده می شه؟ چرا آپولو در فواصل دور و نزدیک در برخی عکسها، دارای پس زمینه هایی یکسان از مثلا تپه های ماه است؟ چرا پایه آپولو دارای فویل طلایی است؟ چرا برخی عکس های یکسان دارای رد چرخ ماه نورد و متفاوت است؟
  • مهران A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    17 23
    مستندی در باره سفر به مریخ وجود دارد که نشان میدهد که مهندسان برای سالم به مریخ نشاندن روبات خود با چه مشکلاتی مواجه بودند حال آنکه آن روبات چند صدم وزن آپولو را داشت ( با توجه به جاذبه مریخ و ماه باز هم چند دهم وزن آپولو را داشت ) گویا مهندسان فراموش کرده بودند که همکارانشان 50 سال قبل به تکنولوژی چنین کاری ، و حتی فرا تر از آن (نشاندن انسان بدون فشار مخرب به سرنیشینان و برخواستن دوباره بدون ایستگاه پرتاب ) دست یافته اند.
  • محمد IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    12 62
    باز هم می گویم دروغ است به علت اینکه هنوز هنوزه نتوانسته اند تکنولوژی بسازند که بصورت عمود پرواز فرود بیایند و باز هم نتوانستند ماشینی بسازند که بدون سکوی پرتاب سفینه را از ماه به زمین برساند
    • mostafa☻ IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      17 8
      هلیکوپتر عمود فرود میاد
    • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      20 5
      هلکوپتر تو خلاء پرواز میکنه؟ از جو خارج میشه؟
  • رضا IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    15 23
    همیشه به سفر انسان به ماه شک داشتم پس بگو!!!!
  • جوکر A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    19 3
    همینیم که هیچ وقت پیشرفت نمیکنیم .به جای تین که بخواین مقاله بنویسین که دروغ یه کشور رو در بیارین یه کاری کنید که خودمون بتونیم بریم ماه ...
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    16 6
    آخه مگه آمریکایی ها فقط یکبار رفتن روی کره ی ماه که شما اینقدر گیر دادین؟! این بحث فقط از طرف روس ها قابل قبوله چون اونها ادعا دارن اولین افراد هستن در صورتی که آمریکایی ها با این کار زودتر ماه نوردی رو عملیاتی کردن!!!!! به من و ایرانی ها چه ربطی داره؟!
  • رضا IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    12 6
    من ماندم چی رو می خواهی آخر این رمان اثبات کنی و به چی می خوای برسی خواهشا آخرش رو بگو
  • امیر پارسا A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    42 10
    آقایونی که معتقدید امریکا سرتون کلاه گذاشته و نرفته به ماه چه فایده داره که این همه اینجا سینه الکی می زنید؟! به جای اینجا برید روبروی دفتر حفظ منافعش و طی اقدامی خود جوش نفت بریزید روی خودتون و کبریت و ... تا جهانیان رو از ین اقدام ننگین امریکای جهان خو ار آگاه کنید!!! منم قول میدم بیام اونجا و براتون هورا بکشم!
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    34 6
    آقا اگه فیلم هم می بود قطعاً هموطنان عزیز نمی تونن الان همچین فیلمی بسازن.
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    8 2
    آقای ناظمی که نظریاتشون رو میگن... حالا با اتکا به این قضیه که هیچکدوم از ماها اونموقه ها کلا نبودیم و اگر هم بودیم یه تلسکوپ توپ نداشتیم تا "ماه نوردیهای آمریکایی هارو" ببینیم، پس بهتره تا نظرات مخالف رو هم بشنویم و ببینیم.
  • بی نام US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    11 3
    شبیه موضوع 11 سپتامبر داره میشه
  • حافظ IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    13 14
    آقای پوریا ناظمی چی داری میگی ؟ توی ماه هوا وجود نداره درست پس شتاب گرانش برای همه یکسانه اونوقت فکر کردی با جاذبه ی کم ماه ، چجوری باید اون فضا پیما خودش رو برسونه به سطح ماه باید انرژی زیادی مصرف کنه در نتیجه به سطح ماه فشار میاره و فرو رفتگی ایجاد میشه چون اونجا جاذبه ی طبیعی خیلی کمه و اینطوری نیست که یارو سرعتش رو کم کنه درست و بی دردسر فرود بیاد روی سطح ماه چون جاذبه کمه فرو اومدن سخته اینا چیه اخه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    20 6
    اگر چنین چیزی دروغ بود شوروی با آنهمه پیشرفت فضایی و دانشمندانش و جاسوسی گسترده اش حتما میفهمید و مدارکش را رو میکرد و این میتونست ضربه بسیار بزرگی به آمریکا در اوج جنگ سرد وارد کنه و مردم کشورهای جهان نگاهشون به آمریکا تغییر کنه. مطمئنا شوروی برنامه سفر به ماه را بطور گسترده جاسوسی کرده و احتمالا با کمک ماهواره ها و حتی تلسکوپ و غیره آنرا ردیابی کرده است. اصلا تصور اینکه آمریکا چنین ریسک بزرگی در آن دوره کرده باشه که چنین دروغی بگه معقول نیست و فرض اینکه میتونست سر شوروی و چین و خیلی کشورهای دیگه و دانشمندان جهان رو اینجوری کلاه بگذاره بسیار دور از ذهنه. بعدش هم اینهمه دانشمند از کشورهای مختلف چرا هیچ دانشمند مطرحی این مساله رو زیر سئوال نبرده؟
  • بی نام FR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    12 5
    دلیل اصلی فروپاشی شوروی شکست اقتصادی از آمریکا بود نه شکست نظامی! اصلا به نظر من رقابت آمریکا با شوروی در زمینه نظامی و فضایی علاوه بر مساله امنیتی جنبه مهم دیگری داشت و آن این بود که آمریکا میخواست با دامن زدن به این رقابت و هزینه های هنگفت آن برای دو طرف روی اقتصاد کمونیستی و بسیار ضعیف شوروی فشار زیادی وارد کنه در حالی که اقتصاد آمریکا سرمایه داری بود و بسیار قویتر و پویاتر و ثروتمندتر بود و هزینه های هنگفت برنامه نظامی و فضایی فشار چندانی روی آن وارد نمیکرد و حتی با افزایش انگیزه بین مردم شاید به رشد اقتصادی هم کمک میکرد. در واقع شوروی درصد بسیار بالایی از درآمد مردمش صرف برنامه های نظامی و فضایی میشد و این فشار بسیار سنگینی به اقتصاد شوروی وارد کرد و باعث فروپاشی اش شد.
  • انوشه انصاری A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    12 9
    بابا پرچم امریکا روی کره ماه بود من خودم دیدم
  • م ع ح RO ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    17 15
    از آقای ناطمی ممنونم که با این سری مقالاتشون به من فهموندن که با چجور آدمهای شدیم ملت ایران. من از اینجا میرم. میرم جایی که حداقل از طریق علم و منطق، مردم رو بشه قانع کرد. ما تو همه چی تعصب و افراط و تفریط داریم. درود بر علم هرجا که هست و هرجا که تولید میشه. درود بر کسایی که علم رو تولید میکنن و زندگی بشر رو مرفه تر میکنن. و ننگ بر کسانی بیاد که تو عمرشون هیچ کار علمی نکردن و منطق ندارن و با تعصب بیجا همه چی رو اعلام میکنن.
    • محمد FI ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      8 3
      سلام الان برای چی به این بنده خدا منفی دادین؟!
  • مممم عععع RO ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    23 9
    فقط و فقط آدمهای بیسواد میتونن این سفر رو زیر سوال ببرن. حالا هرکجا که باشن تو کشور پیشرفته ای مثل امریکا یا کشوری مث ایران.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    15 15
    من هر چی بیشتر اطلاعات کسب می کنم بیشتر شک می کنم به این سفر
    • کاپیتان IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
      9 8
      دوست عزیز، من مهندسی هوافضا میخونم و از شما خواهش میکنم چرت نگید خداشاهده اینقدر خندیدم که حد و حساب نداره فکر نمیکردم کسی بتونه همچین قدرت تخیلی داشته باشه! من اگر به شما بگم ایرانیا در 2000 سال پیش از باتری برای ذخیره برق استفاده میکردند باور میکنید؟ نه اما این حقیقت داره (باتری اشکانی رو در ویکی پدیا سرچ کنید) اینکه آمریکا با این تکنولوژی چطور به جای ماه به مشتری سفر نکرده چیزی هست که ما بهش فکر میکنمیم نه این که چطور به ما سفر کرده! ماه که همین بغله داداش گلم....
  • حشام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    13 4
    توهینی دیگر به فضانوردانی که به ماه رفتند. تمامش کنید.
  • اسدی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    13 7
    این سلسله مقالات کذب ارزش خواندن نداره.
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    10 36
    آمریکای جنایتکار همیشه دروغ و دغل بافته. درود بر پوتین و شوروی.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    6 20
    ما یه همسایه داریم که پسر عموش تو آمریکا زندگی میکنه. این آقا پارسال که اومده بود ایران میگفت این قضیه سفینه به مریخ بردنشون هم دروغه . ظاهرا خودش از یک مامور اف بی آی شنیده بوده
    • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
      14 2
      مامور اف بی ای؟! خخخخخخخخ
  • asal IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    4 4
    وای... اصلو ول کردین چسبیدین به فرع؟! آقای پوریا ناظمی عزیز من از طرف همه از شما عذر میخوام. بی صبرانه منتظر خوندن مقالات جدید شما هستم.
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    5 1
    ایراد وارده و این توجیه هم بسیار نادرسته هر چقدر بخوهد فرود آرامتری داشته باشه به نیروی معکوس بیشتری احتیاج داره. مسلم و قتی سقوط آزاد می کنه هیچ نیروی معکوسی در کار نیست حالا هر چقدر بخواهیم فرود ملایم تر باشه باید نیروی بیشتری وارد بشه تقریبا به اندازه نیروی گرانشی که وارد میشه مثالی هم که آورده شده اصلا درست نیست برای اینکه خودرو در راستای افق حرکت می کنه و در حالت عادی هیچ نیرویی در راستای افق بر خودرو وارد نمیشه اما در راستای عمود نیروی گرانش وجود دارد که حتی وقتی متوقف هست بر آن وارد میشه.
  • مهیار RO ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    1 0
    نویسنده مقاله آقای ناظمی و آقای بی‌ نام با چنان تعصبی با موضوع برخورد میکنند که انگار خودشون به ماه رفتند و طرفداران طوری توطئه میگن نرفتن....دوستان تعصّب نداشته باشید...واقعیت اینه کشبهت خیلی‌ بزرگی‌ در کار ولی‌ اگر هم نرفتن با توجه به مقدورات زمان انقدر خوب بازسازی کردند کگرفتن مچشن کره راحتی‌ نیست... اما در مورد گرد و غبار موضوع اینه که اگر آپولو هر چند هم که آروم فرود آماده باشه در خاک بسیار نرم ماه باید چندسنتی متری در زمین فرو میرفت اما نرفت... دوم برای این آروم فرود آمدن باید موشک آپولو شتاب منفی‌ ایجاد کنه و این احتیاج به خروج گاز از زیرش داره و می‌شه انتظار داشت که این گازیک آثاری روی زمین بگذره اما در عکس‌ها حتا خاک زیر آپولو جابجا نشده....