عجیب است که بسیاری از مردم با این که نمی‌دانند نژادپرستی و تبعیض دقیقا چی است، اطمینان دارند که خودشان نژادپرست نیستند و رفتارشان نژادپرستانه نیست. این وضعیت بدی است. وضعیت کسانی که نشانگان یک بیماری را نمی‌شناسند اما چنان اعتماد به نفسی دارند که گمان می‌کنند هرگز بیمار نشده‌اند و نمی‌شوند.

بسیاری از مردم نمی‌دانند نژادپرستی چی است. در واقع بسیاری از مردم ما گمان می‌کنند نژادپرستی یک موضوع مربوط به نژاد است و حتی بعضی از مردم فکر می‌کنند نژادپرستی حتما پرستش یا ستایش یک نژاد برتر است.

در واقع تا قرن نوزدهم و حتی اوایل قرن بیستم که گمان می‌کردند نژاد یک مفهوم علمی قابل پژوش است و به نژادهای تفکیک‌شده یا قابل تفکیک باور داشتند، این تعریف از نژادپرستی می‌توانست قابل اعتنا باشد، اما الان وضع فرق کرده است و ما می‌دانیم خصوصیات مشترک انسان‌ها بسیار بسیار بیش از خصوصیات متفاوت آن‌ها است و آن خصوصیات متفاوت هم هر چند قابل تشخیص هستند، در دسته‌های قابل تفکیک توزیع نشده‌اند.

پس در قرن بیست و یکم به چه می‌گوییم نژادپرستی؟ در واقع نژادپرستی عملا از تبعیض قابل تفکیک نیست و تبعیض به دیدگاه، شیوه، یا رفتاری می‌گوییم که در پی توجیه یا اجرای توزیع نابرابر حقوق یا امتیازهای اجتماعی بین گروه‌های مختلف اجتماعی است که از لحاظ ظاهر، زادگاه، طبقه یا هر تفکیک اجتماعی دیگر با هم تفاوت دارند. جامعه‌ی فارغ از تبعیض امتیازها و حقوق اجتماعی را نابرابر توزیع نمی‌کند.

عجیب است که بسیاری از مردم با این که نمی‌دانند نژادپرستی و تبعیض دقیقا چی است، اطمینان دارند که خودشان نژادپرست نیستند و رفتارشان نژادپرستانه نیست. این وضعیت بدی است. وضعیت کسانی که نشانگان یک بیماری را نمی‌شناسند اما چنان اعتماد به نفسی دارند که گمان می‌کنند هرگز بیمار نشده‌اند و نمی‌شوند.

به همین دلیل تکیه بر سجایای اخلاقی و فضائل معنوی در مقابله با نٓادپرستی در شرایط فعلی جامعه‌ی ما به هیچ روی کافی نیست. به بیان دیگر ما نیاز به تعریف دقیق و قانونی تبعیض و نژادپرستی داریم تا از یک سو مرتکبین این اعمال مجرم شناخته شوند و به مجازات قانونی برسند و از سوی دیگر نتوان هر کسی را متهم به رفتار نژادپرستانه کرد. در واقع یک ابهام‌زدایی قانونی از تبعیض و نژادپرستی کمک می‌کند تا تکلیف مردم روشن شود و آموزش‌های عمومی نسل بعد را نیز بر مبنای همان قوانین تنظیم کرد و از آنان توقع داشت تا به آن قوانین پایبند بمانند.

یکی از توقع‌های به‌جای مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند رفع ابهام از مواردی چنین با طرح و تصویب قوانین دقیق و واضح باشد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی1 A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    2 8
    سلام. اولا من درباره این مطلبی که نوشتید می خواهم یک بحث روایی کنم. منظورم در باب نژادپرستی نیست اما نسب و جغرافیا و آب و هوا در ژن انسانها تاثیر گذار است. می خواهم روایت بنویسم تا ببینم شما این روایات را که مستند هم است چگونه می خواهید حل کنید. یکیش خطبه چهاردهم نهج البلاغه است. عرضم نژادپرستی نیست اما شما تثایر محیط جغرافیایی و غیره بر ژن افراد را نمی توانید انکار کنید. مبسوط تر نمی نویسم چون به حضرتعالی اعتراض دارم...
  • بی نام IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    3 5
    یک سری رو من میبینم به زبان و ادبیات فارسی توهین میکنند و هم زمان به افغانها هم توهین میکنند
  • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    2 8
    این یه بهونس تا یه ملی گراها فشار بیارن
    • محسن IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      0 0
      منظورت از فشار بر ملی گراها همون نژادپرستهای پان ایرانیست و اریاگراست؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    31 13
    این اولین بار است که میبینیم از وضع قوانین ضد نژادپرستی صحبت میشود و جای خوشحالی است
    • محسن IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
      12 4
      من موندم این 6 نفری که منفی دادن به نظر چرا نظرشون منفیه یعنی اینا نژاد پرستن؟ آمار نگران کننده ای هست.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    2 0
    حرف درستی است. نمونه اش هم همین مقاله شهر نجف و نظافت عمومی در همین سابت است.
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    4 0
    گرچه خلا آن احساس میشود ولی وجود قانون نیز گاهی دردسر ساز تر از عدم وجود آن است حصوصا در مورد چنین امر مهمی همین الان در ایران در موارد بسیاری تعصبات قومی و دینی برپایه نژاد پرستی و تبعیض نژادی شکل گرفته اند و بسیاری از توهین های قومی نیز بر همین اساس پایه گذاری شده اند. لطفا فقط قانون ابزار نشود صلوات..
  • یه دختر A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    13 5
    باز خدارو شکر میشه درباره ی تبعیض نژادی حرف زد. درباره ی تبعیض جنسیتی حتی حرف هم نمیشه زداگه اشتباه میکنم، یه مقاله ی مفصل درباره ی تبعیض جنسیتی بنویسید. و البته نظرمو سانسور نکنید