با وجود رشد چشمگیر ورزش بانوان در ایران و حضور افتخارآمیز بانوان ورزشکار در میادین بین‌المللی، هنوز هم در پس بافت سنتی جامعه مردسالار ما، این تفکر ریشه دارد که هزینه کردن در ورزش بانوان پول دور ریختن است و دختران ورزشکار امروز که قرار است مادران فردا باشند، همان بهتر که مادری را درست بیاموزند، غافل از اینکه قطعاً یک مادر سالم، ورزشکار و پرغرور، فرزندان مفیدتری به جامعه تحویل می‌دهد.

حتی با وجود این تفکر سنتی، دختران ورزشکار کشورمان از هر فرصتی برای بروز توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود بهره می‌برند. آن از مدال باارزش کیمیای تکواندو که نگاه مسئولان به ورزش بانوان را تغییر داد و این هم از حرکت غرورآفرین سارا، بانوی شطرنج ایران که نگاه دنیا را به جامعه بانوان کشورمان تغییر می‌دهد.

ساراسادات خادم‌الشریعه، شطرنج‌باز ایرانی که می‌توانست با بی‌تفاوتی نسبت به ناراحتی روحی حریف اوکراینی‌اش در مبارزه با او پیروز شود و امتیاز کامل بازی را بگیرد، به احترام حرکت انسان‌دوستانه حریفش که شطرنج‌باز فرانسوی را به بیمارستان رسانده بود، بازی را در ۱۱ حرکت و با نتیجه مساوی تمام کرد تا رقابت‌های گرند‌پری تحت‌ تأثیر این حرکت اخلاقی شطرنج‌باز ایرانی قرار بگیرد. سارا یک بازی شطرنج را «کوتاه» کرد تا ارزش‌های «بزرگ» انسانی را به نمایش بگذارد. او نماینده شایسته بانوان ایرانی بود، بانوانی که برای بار هزارم ثابت کردند که اگر در ورزش مورد توجه قرار بگیرند، هم در بعد قهرمانی از میادین بین‌المللی با مدال برمی‌گردند و هم از لحاظ اخلاقی و فرهنگی، مبلغین خوبی برای کشور عزیزمان هستند. نه اینکه مدال‌شان کم‌ارزش باشد، نه اما قطعاً صدها مدال کارآیی رفتارهای انسانی آن‌ها را ندارد که تصویر تازه‌ای از بانوی ایرانی در جهان ارائه می‌کند و تبلیغات منفی را بی‌اثر می‌سازد. حالا آن‌هایی که خبر حرکت ارزشمند سارای شطرنج را شنیده‌اند و از بازتاب این حرکت ارزشمند در رسانه‌های غربی خبردار شده‌اند، می‌توانند باز هم سرمایه‌گذاری در ورزش بانوان را پول دور ریختن تلقی کنند؟!

* این یادداشت در سرمقاله سه‌شنبه ۹ آذر روزنامه خبرورزشی چاپ شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 607148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح RO ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    حرف شما کاملا مغالطه است.مادران سالم و ورزشکار با همگانی کردن ورزش و توسعه امکانات ورزشی برای بانوان به دست می آید نه هزینه کردن برای پرورش تعداد معدودی ورزشکار زن برای مدال گرفتن.البته این منطق در مورد ورزش مردان هم هست و باید به جای ورزش قهرمانی ویترینی، برای همگانی کردن ورزش هزینه کنیم.در میان اینهمه کشور مدال گرفتن برای یک کشور افتخار محسوب نمیشه شاید در داخل ما خیلی احساس افتخار داشته باشیم ولی در دنیا اونقدر مسابقه و مدال و ورزش های متنوع هست که دیگه چارتا مدال برای کشوری افتخار نمیشه.بلکه بیشتر توهم افتخاره.افتخار یک کشور به ایمان و اعتقاد صحیح و فرهنگ سالم و اقتصاد و قدرت نظامی و علمیش هست نه مسابقه ورزشی