۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۹

با آزاد شدن صادرات کلینکر امیدواری هایی برای گروه سیمانی عضو بازار سهام تهران حاصل شده است. امیدواری هایی که به زعم کارشناسان اندک است.


گروه اقتصاد: بالاخره بر اساس توافق وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی و با تائید کمیسیون ماده یک، امکان صادرات کلینکر از کشور فراهم شد که با ابلاغ این بخشنامه به گمرک، صدور کلینکر بدون پرداخت عوارض انجام خواهد شد. 
در بازار امروز به صورت گروهی، عدم انباشت صف عرضه در نمادهای سیمانی قابل تامل است. دو نماد مطرح سیمان فارس و خوزستان و سیمان تهران تنها کمی بیش از 200 هزار سهم صف فروش دارند که در برابر حجم مبنای آن ها چندان قابل توجه نیست. نماد سیمان سپاهان نیز که به نسبت P/E شگفت انگیزی رسیده، با تعادل روبروست. نماد شرکت های کوچک تر این صنعت نیز به صورت عمومی با صف های اندک یا تعادل مواجه است.
در بیان این که آیا این گروه در آینده نزدیک و برخلاف روند بازار می تواند مورد توجه قرار گیرد، باید گفت قیمت فروش محصول سیمان تثبیت شده است و متاثر از نوسانات بازار آزاد نیست. بنابراین با ریسک دیگر کالاها در رکود بین المللی فعلی روبه رو نیست. البته در صورتی که آزادسازی قیمت نیز در این حوزه رخ دهد، قیمت های فروش تا حدی نیز می توانند افزایش یابند. هزینه های این شرکت ها نیز در مقطع فعلی با ریسک احتمال اجرای طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه ها روبروست که البته این حذف یارانه ها با آزادسازی قیمت ها در این صنعت هم زمان خواهد بود. از مزایای دیگر این صنعت، دستیابی به سطوح قابل قبول تولید و احتمال دریافت مجوز صادرات است که در صورت تحقق هم فضای این صنعت را رقابتی تر خواهد کرد و هم درآمدهایی را از بازار مناسب صادراتی در منطقه ایجاد خواهد کرد. عدم وابستگی به واردات مواد اولیه نیز ریسک سیاسی صنعت را کاهش می دهد البته تنها مبادله احتمالی به صورت صادرات خواهد بود که در صورت تغییر نرخ برابری دلار که بحث های داغی در این روزها بر روی آن می شود، به سود شرکت های سیمانی خواهد بود.البته امکان صادرات کلینکر بدون عوارض برای این صنعت خبر خوشی محسوب می شود.
برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر حدود 3 میلیون و 200 هزار تن کلینکر مازاد در کشور وجود دارد که امکان صادرات آن به قطر، کویت، بنگلادش و عراق وجود دارد، هرچند به گفته کارشناسان با توجه به زمان‌بر بودن پروسه مشتری‌یابی برای فروش کلینکر، طی سال جاری تنها امکان صادرات 200 تا 300 هزار تن کلینکر فراهم خواهد بود.
بنابراین فضا برای صنعت سیمان به نسبت دیگر صنایع تولیدکننده کالاهای انرژی بر و استراتژیک آماده تر و کم ریسک تر است و شاید در صورت ادامه بحران مالی جهان به تدریج اقبال بازار سرمایه را به خود جلب کند.
امروزبورس تهران شاهد معامله 18.6 میلیون سهم به ارزش 3.4 میلیارد تومان بود. شاخص کل بورس به رقم 8890 واحد رسد که نسبت به روز گذشته 16 واحد کاهش یافته است.
سهام شرکتهای سایپا،ایران خودرو،مپنا،ایران ترانسفو،آلومتک،رایان سایپا،سرمایه گذاری بهمن،توسعه معادن روی،بهنوش ایران و سرمایه گذاری توسعه ملی از پر تقاضاترین سهام بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =