مغز کسانی که در شهر متولد و بزرگ می‌شوند، فعالیت بیشتری را در موقعیت‌های استرس‌زا نشان می‌دهد. این الگوی فعالیت حتی پس از ترک شهرنشینی تا پایان زندگی با افراد باقی می‌ماند.

بهنوش خرم‌روز: انبوهی از چراغ‌ها، بیلبوردهای گردان،‌ مردمی که عجله دارند و سریع حرف می‌زنند،‌ شهرها می توانند خیلی خیلی استرس‌زا باشند. تعجبی ندارد که شهرنشین‌ها در مقایسه با مردمی که در مکان‌های آرام‌تری زدگی می‌کنند، بیشتر از اسکیزوفرنیا، افسردگی و سایر بیماری‌های روانی رنج می برند.

به گزارش دیسکاوری،  یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد استرسی که ما در شهرها تجربه می‌کنیم، به مغز ما برمی‌گردد و حتی اگر شهر را ترک کنیم،‌ همچنان با ما باقی خواهد ماند. در موقعیت‌های استرس‌زای اجتماعی، مردمی که در شهر زندگی می‌کنند فعالیت بیشتری در قسمت خاصی از مغز خود نشان می‌دهند که با افسردگی، اضطراب و حتی خشونت مرتبط است. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که حتی کسانی که در شهر متولد شده‌اند و حالا در روستا زندگی می‌کنند هم همین الگوی فعالیت بیشتر مغزی را در چنین موقعیت‌هایی نشان می‌دهند. بنابراین جایی که متولد شده‌اید،‌ برای همیشه روی واکنش شما به استرس تاثیر خواهند داشت.

البته کسی توصیه نمی‌کند که مردم از شهر بگریزند،‌ چون زندگی در شهر هم فواید زیادی برای سلامت جسمانی و روانی دارد،‌ مثل محیط غنی‌تر و دسترسی بهتر به خدمات بهداشتی و درمانی. این مطالعه در واقع می‌خواهد توجه محققین و طراحان شهری را به دلایلی جلب کند که در زندگی شهرنشینی باعث اضطراب می‌شود.

اندره میر لیندنبرگ،‌ روانپزشک موسسه مرکزی سلامت روان منهایم دانشگاه هیدل‌برگ آلمان، در این‌باره می‌‌گوید:‌ «ما مثل جین استین اعتقاد نداریم که شهرها بد هستند و مردم بهتر است در روستاها زندگی کنند، به نظر ما داستان این‌قدر سیاه و سفید نیست.»

خطر ابتلا به اسکیزوفرنیا در بین شهرنشینان دو برابر است،‌ خطر اختلالات اضطرابی در شهرنشینان 20 درصد بیشتر و خطر ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی در بین متولدین و ساکنین شهرها 40 درصد بالاتر از متولدین محل‌های آرام‌تر است.

در این تحقیق از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد که مسئله‌های ریاضی دشواری را در بازه زمانی محدودی حل کنند، همچنین به آن‌ها گفته شد که بیشتر تلاش کنند، چون این مطالعه گران‌قیمت و مهم است. بدتر این که دائم به آن‌ها نشان می‌دادند که در مقایسه با بقیه بدترین عملکرد را داشته‌اند و نرم‌افزار مسئله‌های ریاضی را به نحوی طرح می‌کرد که هر کس بیشتر از یک‌سوم مسئله‌ها را نتواند حل کند.

شهرنشین‌ها فعالیت بیشتری در آمیگدالای مغز که مسئول پاسخ فرار یا گریز،‌ اضطراب و افسردگی است نشان دادند. هر چه شهر محل سکونت بزرگ‌تر بود، این فعالیت بیشتر هم می‌شد. جدا از محل سکونت فعلی، کسانی که در شهر متولد و بزرگ شده بودند فعالیت بیشتری در پی.ای.سی.سی مغز نشان دادند. هر چه زمان بیشتری را در شهر مانده بودند،‌ فعالیت این قسمت بیشتر می‌شد.

اما چرا؟ به گفته محققین این فعالیت بیشتر ممکن است به تعداد دفعاتی که با غریبه‌ها روبرو می شویم،‌ محرک‌های بصری فراوانی که می‌بینیم و مواردی مشابه آن در زندگی شهری مربوط باشد. جمعیت شهرها هر روز بیشتر می‌شود. شاید باید در طراحی شهرها تجدید نظر کنیم.

53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =