کاهش بیکاری هدف بانک مرکزی اعلام شد پس باید در انتظار رشد بیشتر نرخ تورم بود.

پویا دبیری مهر:در حالی که به باور کارشناسان اقتصادی، کشور با رکود تورمی مواجه است، بانک مرکزی تصمیم گرفته است با تزریق پول و چک پول های با ارقام ریزتر که به افزایش سرعت گردش پول و تورم می انجامد از این رکود بکاهد.

رئیس کل بانک مرکزی با دفاع از جمع آوری چک پول های 500 هزار تومانی در گفت و گو با "خبرآنلاین"می گوید:"چک چول های 200 هزار تومانی هم از فروردین ماه وارد چرخه مبادلات مالی می شود و پیش بینی می شود که با تزریق چک پول های 200 هزار تومانی مشکل کمبود نقدینگی برطرف شود و کشور از رکود تورمی موجود خلاص شود."

این درحالیست که کارشناسان اقتصادی معتقدند رکود تورمی موجود به دلیل واردات بی رویه و کاهش تولید به وجود آمده است.

اما بانک مرکزی بر این باور نیست. محمود بهمنی،رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که دلیل اصلی رکود تورمی بحران جهانی است و این حالت یک حالت طبیعی برای اقتصاد ایران است.

با این حال بهمنی اظهار داشت:" اگر اقتصاد ایران با رکود تورمی هم مواجه باشد و قرار بر این باشد که میان این دو یکی را انتخاب کنیم، ما کاهش بیکاری را در اولویت خود قرار می دهیم."

این اظهار نظر در شرایطی است که برخی کارشناسان اقتصاد سیاسی بر این باورند که هدفگذاری کاهش تورم به لحاظ این که تمامی اقشار جامعه را تحت فشار خود قرار می دهد نسبت به کاهش بیکاری باید اولویت داشته باشد.

 بهمنی در خصوص تامین نقدینگی شب عید نیز می گوید:"تمهیدات لازم برای پیشگیری از هرگونه کسر نقدینگی در پایان سال انجام داده ایم. چک های 200 هزار تومانی را تا کنون منتشر نکرده ایم،اسکناس به میزان کافی داریم و به بانک ها تاکید کرده ایم که اگر نیازی است درخواست شود تا بانک مرکزی کمبود نقدینگی را جبران کند."

رئیس کل بانک مرکزی می افزاید:"خودپرداز ها هم از این پس ایران چک هم پرداخت می کنند و در ایام تعطیل هر یک از بانک ها شعبه های سیار خود را فعال می کنند تا بتوانند به درخواست مشتریان بانکها پاسخ بدهند."

وی در پاسخ به این سوال که دلیل اظهار برخی بانک ها  مبنی بر نبود نقدینگی چیست، گفت:اگر این چنین چیزی از سوی بانکی اعلام شود، نشان دهنده این است که آن بانک ورشکست شده است و چنین چیزی مقبول نیست.

وی در خصوص جمع آوری چک های 500 هزار تومانی نیز گفت: این چک ها جمع آوری شده است و تا 6 ماه آینده جمع آوری این چک پول ها ادامه خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از عرضه ایران چک های 200 هزار تومانی از اوایل فروردین ماه سال 88 خبر می دهد که دستورالعمل نحوه انتشار، خرید و فروش ایران چک یا چک های مسافرتی از سوی بانک مرکزی اصلاح شد تا تناقض های ایجاد شده میان حرف و عمل بانک مرکزی پاک شود. بانک مرکزی در دستورالعمل دو سال پیش خود شرایط انتشار چک پول را منوط به عدم درج هرگونه نشانه از بانک مرکزی یا منتسب به بانک مرکزی و نیز نداشتن شبهه با اسکناس دانسته بود که این دستورالعمل در بخشنامه جدیدی که 31 مردادماه سال جاری به بانک ها صادر شد، اصلاح شده است.

این اقدام بانک مرکزی در شرایطی است که کارشناسان معتقدند توزیع چک پول های با ارقام کم به دلیل این که سرعت گردش پول را افزایش می دهد زمینه رشد بیشتر نرخ تورم را مهیا می کند و دسترسی بیشتر مردم به آنها زمینه روانی رشد تورم را نیز بیشتر می کند.

انتشار 2 هزار تومانی جدید
در همین حال و در کنار انتشار چک پول های 200 هزار تومانی مدیر اداره نشر و چاپ اسکناس بانک مرکزی نیز از انتشار 2 هزار تومانی جدید خبر می دهد.

قدس الهی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتشار چک پول‌های بانک مرکزی از رشد نقدینگی جلوگیری کرد و باعث کاهش صف‌های طویل دریافت و پرداخت اسکناس و تسهیل مبادلات روزمره‌ بانکی شد می گوید: علاوه بر این مزایا اسکناس‌های زیادی از قبیل پنج هزار ریالی، 10 هزار ریالی و 20 هزار ریالی پس از جمع آوری چک پول‌های بانک‌های مختلف و توزیع چک‌پول‌های بانک مرکزی به بانک بازگشت و نیز سفارش چاپ اسکناس به چاپخانه بانک مرکزی کاهش یافت.

وی از انتشار اسکناس 20 هزار ریالی جدید با طرح مسجد‌الاقصی در پشت اسکناس خبر داد و گفت: "این اسکناس‌ها از امروز در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و چاپ اسکناس‌های قبلی که در پشت آن طرح میدان نقش جهان اصفهان بود فعلا متوقف می‌شود."

وی با بیان اینکه در سال 86 یک میلیارد برگ سفارش چاپ اسکناس به بانک مرکزی اعلام شده بود گفت: این رقم در سال جاری به 720 میلیون برگ کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به یک پنجم سفارش سال 86 برسد.

او با بیان اینکه بر اساس تمهیدات اندیشیده شده در سال جدید اسکناس‌های مازاد در استان‌ها به سیستم بانکی استان برگشت داده می‌شود و تحت نظارت ناظر پولی بانک مرکزی خواهد ماند گفت: در حال حاضر ذخیره اسکناس در استان‌ها بیش از 10 برابر سال گذشته است و به اندازه‌ کافی اسکناس در مراکز استان‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه ذخیره اسکناس بانک مرکزی در حال حاضر مصرف سه سال کشور را جواب داده و بیش از دو برابر سال گذشته است گفت: ایران‌چک به اندازه‌ کافی در بانک مرکزی موجود است و هر چقدر که بانک‌ها تقاضا داشته باشند امکان تامین آن وجود دارد.

قدس الهی با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال گذشته پرداخت اسکناس سه برابر امسال بوده است گفت: با انتشار ایران چک بانک مرکزی بخشی از ظرفیت چاپ‌خانه بانک آزاد شده و این آمادگی وجود دارد که در صورت وجود سفارشات خارجی برای انتشار پول سایر کشورها اقدامات لازم انجام شود.

وی رقم اسکناس منتشر شده در سال گذشته را 88 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:" این رقم امسال به پنج هزار میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است همچنین امسال 640 میلیون برگ اسکناس امحا شده که ارزش ریالی آن 3800 میلیارد ریال است. از این رقم بیشترین سهم مربوط به اسکناس‌های پنج هزار ریالی با 42 درصد و کمترین مربوط به اسکناس‌های 10 هزار ریالی با 33 درصد است. "

وی قیمت تمام شده چاپ هر قطعه اسکناس در سال 86 را 199 ریال اعلام کرد و گفت: "در سال گذشته سرانه‌ اسکناس 114 برگ بود که با انتشار ایران چک‌ها این رقم به 100 برگ در حال حاضر رسیده است."

مدیر اداره نشر و چاپ اسکناس بانک مرکزی کاهش ارزش ذاتی سکه‌های رایج در کشور را عاملی برای جلوگیری از ذوب‌ کردن آن‌ها توسط سودجویان ارزیابی کرد و گفت: "سکه‌های 25 تومان پیش از این پنج گرم وزن داشت که در ضرب‌های جدید وزن آن به 8/2 گرم کاهش یافته است. همچنین ارزش ذاتی برخی سکه‌ها تا یک پنجم ارزش اسمی آنها کاهش یافته که این کار از سوءاستفاده‌ سودجویان به شدت جلوگیری کرده است. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =