۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۶

شاخص کل قیمت بورس اوراق بهادار تهران با نزول امروز خود به پایین ترین سطح خود از آبان ماه 1382 تا کنون رسید.

گروه اقتصاد: امروز شاخص کل به عدد 9032 واحد رسید تا به کمترین رقم از ابتدای آبان ماه سال 1382 تاکنون برسد. کاهش شاخص در حالی رخ داده که علائم موجود در بازار هیچ نشانی از توقف ریزش بروز نمی دهند.
روند شاخص کل بورس نشان می دهد که سیر صعودی آن در حالی از اوایل سال 82 آغاز شده بود و رکوردشکنی ‌های آن در شرایطی هر ماه سال 82 به ثبت رسیده که در 30 مهر 82 برای اولین بار ارقام این متغیر از مرز 9هزار واحد نیز عبور کرد.


شنبه چه می بینیم؟
آن چه بیشتر از تمامی تحولات برای فعالان بازار سرمایه در روز شنبه شگفت آور خواهد بود، کاهش شاخص کل تا محدوده 8 هزار واحد خواهد بود. کاهش قیمت سهام فولاد مبارکه به کمتر از 200 تومان همراه با احتمال معاملات پرحجم بر این نماد از دیگر احتمالات پیش رو در این روز است. پالایش نفت اصفهان را نیز باید در محدوده ای کمتر از 400 تومان ببینیم در حالی که نشانه ای مبنی بر تمایل به خرید در این نماد قابل مشاهده نیست. فملی، کگل، کچاد و شخارک نیز همچنان در مسیر بدون معامله نزولی هستند تا سهامداران خسته شان در انتظار فروش سهامشان باشند. تغییر روند بازار نیز تا مدتی نامعلوم منتفی به نظر می رسد.
در معاملات امروز تنها سه نماد با معاملاتی بیش از 100 میلیون تومان مواجه بودند بنابراین تا مدتی نامعلوم باید مقیاس ارزیابی ها در بورس از معاملات میلیاردی به معاملات صد میلیونی کاهش دهیم البته ادامه این وضعیت شاید ما را باز هم به تعدیل مقیاس تا معاملات ده میلیونی ترغیب کند. امروز فولاد مبارکه با 2/1 میلیارد، سرمایه گذاری توس گستر با 76/0 و سایپا با 21/0 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشتند.

کاهش دوباره ارزش معاملات
امروز بورس تهران شاهد معامله 15.7 میلیون سهم به ارزش 32.7 میلیارد ریال بود که به اعتقاد کارشناسان این شرایط مادامی که برای سهام شرکتهای بزرگ مشمول اصل 44 بازارساز وجود ندارد ادامه خواهد یافت.
چرا که سرمایه گذاران از خرید سهم به این خاطر که از فردای آن بی اعتمادند صرف نظر کرده و خرید را به بعد موکول می کنند.افت قیمت سهام و کاهش نقد شوندگی از مهم ترین مشکلات بازار سرمایه است.
اما امروزبورس های اروپایی کار خود را با رشد شاخص آغاز کرده اند. شاخص های بورس لندن، فرانکفورت و پاریس کار خود را با افزایش ارزش دنبال می کنند. احتمال قوی تصویب کمک 15 میلیارد دلاری به خودروسازان آمریکایی، سهام اکثر خودروسازان جهان را امروز را با رشد ارزش روبرو کرده که از دلایل رشد شاخص های بورس است. شاخص های مطرح بورس های آسیایی نیز امروز با رشد بیشتری روبه رو شده اند به این ترتیب که هنگ سنگ با بیش از 600 واحد افزایش ارزش روبه رو شده و استریت تایمز سنگاپور به حدود 3 درصد رشد ارزش رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =