به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایبنا نوشت: آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «راهنمای رستگاری در جابلقا» اثر علی مرسلی، جمعه ۹ آبانماه ساعت ۱۶ با حضور علاقهمندان کتاب در کتابفروشی جمله برگزار شد. در این برنامه نورالله مرادی، گیتی صفرزاده و فاطمه علیاصغر بهعنوان سخنران حضور داشتند. گزارش این نشست از نظرتان می گذرد:
کتاب تردید
رونمایی و جشن امضای کتاب «راهنمای رستگاری در جابلقا» با سخنان «امید مرجمکی»، مجری و کارشناس فرهنگی، آغاز شد. او این اثر را «کشکولی» دانست که در عین تنوع، سه تهدید بزرگ دارد که ممکن است موجب بدخوانی آن شود.
مرجمکی درباره این تهدیدها گفت: «نخست، عنوان کتاب است که با واژه جابلقا انتخابی رازآلود و غیرمتعارف دارد، اما هدف نویسنده از آن نه بازگشت به خویشتن، بلکه تأمل در وضعیت انسان خاورمیانهای است. دوم، بازار اشباعشده کتابهای خودیاری است که باعث میشود این کتاب ناآگاهانه در کنار آثار سطحی مشابه سنجیده شود. و سوم، خطر اتهام سپیدشویی و عادیسازی است؛ برای نمونه در صفحه ۱۵۳ که درباره حجاب سخن گفته شده، اگر با ذهنی بدبین خوانده شود، ممکن است نویسنده به سفیدنمایی متهم گردد.»
او افزود: «اگر بخواهم در یک جمله این کتاب را معرفی کنم، باید بگویم این کتاب، کتاب تردید است. برخلاف آثار پیشین که روشنفکری پیامبرانهای داشتند و داعیه اصلاح ذهن خواننده را دنبال میکردند، این کتاب تنها دریچه نگاه خود را نشان میدهد و ما را به بازاندیشی در بدیهیات دعوت میکند.»
خاورمیانه شاد یا غمگین؟
«فاطمه علیاصغر»، نویسنده و سردبیر روزنامه «پیام ما»، این کتاب را بازتاب تجربه زیسته هر روزه ایرانیان دانست و گفت: «تمرکز اثر بر دوران گذار جوامع شرقی از اندوه و شکست به سوی شادی و امید است. یکی از نقاط قوت کتاب، ایجاز در عین گستردگی مطالب است؛ برای مثال، بخش مربوط به خاورمیانه، تاریخ این منطقه را بهاختصار اما دقیق مرور میکند.»
او ادامه داد: «نویسنده از انزوا، تنهایی و افسردگی انسان شرقی میگوید و راه رهایی را در مشارکت اجتماعی میداند؛ همان چیزی که سالها از جامعه ایران دریغ شده است.»
علیاصغر با اشاره به مفهوم «کولیوار زیستن» افزود: «نویسنده این نوع زیست را نشانه روح آزاد و جستوجوگر میداند. برخلاف تصور عمومی، این فرهنگ ریشهای شرقی دارد و به ۲۵۰۰ سال پیش و عصر آهن بازمیگردد؛ جایی که نخستین کولیان، آهنگرانی بودند که برای ساخت ابزار به سفرهای مداوم میرفتند. آثار آنان در کاوشهای قیطریه کشف شده است.»
او درباره بخش «پرهیز از چپاندیشی» نیز گفت: «نویسنده در این بخش دیدگاهش را با قطعیت بیان میکند و سریع از آن میگذرد، در حالی که نمیتوان تأثیر اندیشههای چپ در ایران را نادیده گرفت. این بخش جای بحث بیشتری دارد.»
تراژدی-کمدی هستندگی
«گیتی صفرزاده»، روزنامهنگار و سردبیر پیشین نشریه «گلآقا»، با نگاهی طنزآمیز به کتاب پرداخت و گفت: «در این اثر، مفهوم رندی برجسته است؛ مفهومی که میتوان آن را معادل واژه آیرونی دانست. در فصل مربوط به رندی، نویسنده از عبارت «تراژدی-کمدی هستندگی در خاورمیانه» استفاده کرده که خود بیانی رندانه است.»
او در توضیح این مفهوم افزود: «رندی در واقع ابزار بقا در خاورمیانه است؛ نگاهی طنزآمیز و واقعگرایانه به زندگی که به ما امکان ادامهی زیستن در دل دشواریها را میدهد. نویسنده نیز رندانه میگوید زیستن در خاورمیانه چندان هم ناممکن نیست، به شرط آنکه ابزارش، یعنی رندی، را در اختیار داشته باشیم.»
پاسخ کتاب به پرسشهای بنیادین خود، ترکیبی است از پذیرش واقعیتهای بیرونی مانند بیثباتی، محدودیتها و جبر جغرافیایی و باور به ظرفیت درونی انسان برای معنا، امید و انتخاب آگاهانه زیستن.
۲۱۶۲۱۶






نظر شما