بانک مرکزی درآمد نفتی دولت نهم را بیش از 270 میلیارد دلار ادعا شده اعلام کرد.

علی پاکزاد: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم دولت نهم از درآمدهای نفتی بالغ بر 279 میلیارد دلار اعلام شد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی درآمد کشور از محل صادرات نفت و گاز در سال 87 به 8/81 میلیارد دلار رسیدکه بالاترین درآمد نفت طی تاریخ صنعت نفت ایران در طول یک سال محسوب می‌شود.

این رقم در مقایسه با سال 86 معادل 4/0 درصد رشد داشته است. قابل ذکر است در طول سال 87 برای نخستین بار در تاریخ نفت جهان قیمت نفت به بشکه‌ای 150 دلار نزدیک شد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد پایین‌ترین درآمد نفتی در سالهای فعالیت دولت نهم مربوط به سال 84 است که در‌آمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز کشور به رقم 8/53 میلیارد دلار رسیدو طی سه سال بعدی قیمت نفت با روندی سعودی در سال 87 به رقم 8/81 میلیارد دلار رسیده است که سرجمع این ارقام نشان می‌دهد دولت نهم طی چهار سال فعالیت خود بالغ بر 279 میلیارد دلار درآمد حاصل از صاردات نفت و گاز کسب کرده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی از بودجه جاری و عمرانی دولت در سال 87معادل 86 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با تراز درآمدهای نفتی می‌توان گفت دولت در سال اوج درامدهای نفتی نه تنها هیچ ذخیره ارزی فراهم نکرده است بلکه بیش از 5/4میلیارد دلار نیز برداشت از ذخایر ارزی داشته است که صرف هزینه‌های جاری دولت شده است.

بر اساس همین اامارها می‌توان متوجه شد در طول فعالیت دولت نهم میزان وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی از مرز 94 درصد عبور کرده است در واقع دولت طی این دوره از 279میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بلافاصله 262 میلیارد دلار را هزینه کرده است که از این رقم تنها 70 میلیارد دلار در غالب بودجه جاری صرف توسعه زیرساخت‌ها و در نهایت سرمایه‌گذاری شده است و 192میلیارد دلار از درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های جاری شده است که نتیجه آن رشد سرسام آور نقدینگی طی این سالها است.

قابل ذکر است پیش از این و در جریان مبازرات انتخاباتی بحت‌های فراوانی در مورد میزان درآمدهای نفتی کشور طی سالهای فعالیت دولت نهم مطرح شده بود و آمارهای متناقضی در مورد درآمدهای دولت مورد استناد قرار می‌گرفت ولی نکته حائز اهمیت آن است که تمامی آمارهای اعلام شده که به شکل براورد بیان می‌شده است از ارقام قطعی اعلام شده از سوی بانک مرکزی پایین‌تر بوده است و با توجه به افت قیمتهای نفت که در نیمه دوم سال 87 اتفاق افتاد حداکثر این برآوردها 270 میلیارد دلار اعلام می‌شد ولی به نظر می‌رسد افت قیمت به اندازه‌ای نبوده است که بتواند درآمدهای صادراتی کشور را از سال 86 پایین‌تر بکشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =