۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵

نصرت الله تاجیک در مطلب تازه خود با عنوان «پیام اشغال لانه جاسوسی آمریکا در روابط بین الملل» به بررسی اثرات اشغال لانه جاسوسی آمریکا بر روابط بین الملل پرداخته است.

تاجیک در یادداشت خود نوشته است: اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران در آبانماه سال 1358 که لقب انقلاب دوم از رهبر فقید انقلاب گرفت، اثرات شگرفی در سیاست داخلی و جهانی بر جای گذاشت که متاسفانه به اندازه اهمیتش به آن توجه نشده است و ابعاد گوناگون آن شکافته نشده است.
دیپلمات سابق کشورمان در بخشی از مطلب خود می نویسد: پیام اصلی این حرکت دانشجویان که صرفا" قرار بود به مدتی محدود و فقط به منظور جلب افکار جهانی و مردم آمریکا به عملکرد سیاست خارجی آمریکا در منطقه و جهان سوم و ترسیم نقشه راه برای سایر ملتها بود به عناد ورزی آمریکا نسبت به ایران و کشاکش بین دو کشور تبدیل شد که متاسفانه تا امروز نیز ادامه دارد.
نویسنده در ادامه به سیر روابط بین المللی ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی و بررسی اصل اساسی حاکم بر روابط بین الملل پرداخته است.
وی در ادامه مطلب خود به بیان دیدگاه مردم ایران نسبت به آمریکا و جایگاه خود در منطقه و جهان پرداخته و در نتیجه‌گیری مطلب خود آورده است: هم اکنون با سرعت تغییراتی که در جهان شاهد آن هستیم دیگر امکان ادامه کنترل جامعه بین المللی توسط قدرتهای بزرگ وجود ندارد. مدل توزیع قدرت بین المللی باید مطابقت شرایط جدید طراحی شود. هدف اشغال لانه جاسوسی نشان دادن این راه بود و بیان این پیام که انقلاب اسلامی حاوی ایجاد حرکتی است برای پایه گذاری مدلی برای بهم زدن بازی قدرتهای بین المللی و آزادی مردم از عواقب تداوم توزیع ناصحیح قدرت در صحنه بین المللی. اگر چه آمریکا با اهداف خاص خود این پیام را نادیده می‌گیرد ولی عدم سازماندهی این حرکت دانشجوئی و عدم نهادینه نمودن این حرکت پیام رسانی، عدم ورود به محافل تحقیقاتی و دانشگاهی، نبود تئوری پردازی برای زنده نگه داشتن اهداف واقعی این پیام که می توانست آن جو انقلابی و تهاجمی را تداوم بخشد از ضعفهای این حرکت دانشجوئی محسوب می‌شود. این حرکت دانشجوئی که باعث تغییر صحنه سیاست داخلی و توازن قوا در داخل کشور شد که خود مبحث جداگانه ائی است ولی می‌توانست یکی از پروژه های دراز مدت سیاست خارجی باشد که متاسفانه دیده میشود در فقدان آن در بعضی مواقع باعث منفعل شدن سیاست خارجی و در لاک دفاعی رفتن آن در صحنه عملیاتی سیاست جهانی شده است.
برای خواندن متن کامل این مقاله، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =