با انتخاب مجدد بهبهانی به عنوان وزیر راه وترابری بازهم حرف و حدیث‌هایی از تغییر و تحولات در این وزارتخانه به گوش می‌رسد.

تغییر و جا به جایی معاونان و مدیران در وزارت راه وترابری از زمانی که حمید بهبهانی بر کرسی این وزارتخانه تکیه زد طی یک‌سال گذشته به امری عادی تبدیل شده بود به طوری که در این مدت بهبهانی بسیاری از معاونان و مدیران خود را تغییر داد و حتی در کمتر از یک‌ماه مانده به پایان عمر دولت نهم رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را برکنار کرد که حاشیه‌های خاصی را به همراه داشت. اما با انتخاب مجدد بهبهانی به عنوان وزیر راه وترابری بازهم حرف و حدیث‌هایی از تغییر و تحولات در این وزارتخانه به گوش می‌رسد.

هرچند هنوز به طور رسمی خبر این جابه‌جایی‌ها تأیید نشده است اما ظاهراً این تغییرات جدی است. بهبهانی عزم خود را جزم کرده است تغییراتی را که به هر دلیلی سال گذشته موفق به انجام آن نشد این بار محقق کند. هرچند برخی از جا به جایی‌ها به نظر می‌ر‌سد به خاطر لابی‌های برخی مدیران با چالش موا‌جه شود.

در حالی که برخی از منابع خبری روز گذشته از تغییر علی محمد نوریان رئیس سازمان هواشناسی که وزرای راه و ترابری را در‌حدود 28 سال اخیر همراهی کرده است، خبر داده‌اند اما هنوز این تغییر قطعی نیست چراکه برخی شنیده‌ها حاکی از آن است با توجه به رایزنی‌های انجام شده با ریاست جمهوری این تغییر ممکن است منتفی شود. سازمانی که در این سال‌ها بیشتر در حاشیه قرار داشت و کمتر مواقعی بوده که نوریان در جمع خبرنگاران حاضر شود. هرچند در این مدت سیدمهدی هاشمی قائم مقام وزیر راه تلاش بسیاری برای تغییر نوریان انجام داده است و قرار بود چندماه پیش این تغییر انجام گیرد اما موفق نشده بود، تصمیمی که روز گذشته قطعی بود اما امروز سرنوشت آن معلوم نیست.

حکم بدون امضا

 تغییر محمد برزگر بفروئی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور که هنوز یک‌سالی نیست به این سمت منصوب شده از دیگر خبرهایی بود که به‌طور جدی این روزها مطرح شده است. علی رغم اینکه گفته می‌شود هنوز وزیر راه به طور رسمی حکم اینجا به جایی را امضا نکرده است اما نام برزگر به لیست مشاوران بهبهانی اضافه شده است و ظاهراً قرار است یارمند که مشاور فنی مهندسی مدیر عامل و عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور است جایگزین وی شود. هر چند یارمند در وزارت راه وترابری تجربه چندانی ندارد و وی پس از انتصاب برزگر به عنوان مدیرعامل این شرکت به این وزارتخانه آمد. پیش از این وی در وزارت کشور به عنوان مدیرکل فنی فعالیت کرده است. البته هنوز مشخص نیست چرا بهبهانی تصمیم گرفته برزگر را تغییر دهد. در حالی که برزگر در این مدت آنچه از سوی وزیر راه‌وترابری دستور داده شده را عمل کرده بود نمونه آن برکناری برخی از معاونان این شرکت بود که گفته شده بود دلیل تغییر مدیرعامل قبلی یعنی صادق افشار بخاطر مقاومت در برابر این تغییرات بود. از سوی دیگر برزگر در این مدت فقط دستور وزیر راه وترابری را اجرا کرد. نیم بند افتتاح شدن بسیاری از پروژه‌های بزرگ راه وترابری در پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم موضوعی است که با اعتراض‌های فراوانی مواجه شد. راه‌آهن اصفهان - شیراز، بم- زاهدان، پل دریاچه ارومیه وآزاد راه تهران - پردیس از جمله این پروژه‌های نیمه‌تمام هستند که امروز قابل بهره‌برداری نیستند و برزگر آنها را اجرا کرد که شاید اگر صادق افشار بود هیچ گاه اجازه نمی‌داد پروژه‌ها این‌گونه به سرانجام برسند.

تغییرات در هما

خبر برکناری سعید حسامی مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز از دیگر خبرهایی است که این بار ظاهراً شکل جدی به خود گرفته است، چرا که به علت ارتباط خوبی که حسامی با رئیس‌جمهور دارد و اختلاف نظرهایی که بهبهانی در طی مدت با وی داشته است باعث شده وزیر راه برای این جا به جایی نیز تصمیم‌گیری کند. گفته شده است پرورش معاون شرکت هما جایگزین وی خواهد شد. همچنین محمدعلی ایلخانی که هنوز دو ماهی نیست به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شده است نیز تغییر خواهد کرد و گفته می‌شود نخجوانی مدیرعامل شرکت کیش ایر که پیش از این نظر مساعد وزیر راه را جلب کرده بود رئیس سازمان هواپیمایی خواهد شد. البته برخی منابع از احتمال انتخاب علی عابدزاده مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان خبر داده‌اند که ظاهر این خبر جدی نیست.

از سوی دیگر برکناری حسن زیاری معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن نیز موضوعی بود که در طی یکسال گذشته چند بار مطرح شده است اما هیچ‌گاه جدی نبوده است. شاید به علت نفوذ بسیار زیاری در ریاست جمهوری و اینکه پیش از این از گزینه‌های جدی برای تصدیگری پست وزارت راه وترابری بود بهبهانی موفق به انجام تغییر نشد اما این بار نیز گفته می‌شود زیاری نیز در لیست تغییرات است. هرچند حسن زیاری به خبر در این باره گفته است: «هنوز زود است در این باره حرفی بزنم در هفته آینده ممکن است تغییرات بسیاری در وزارت راه انجام گیرد اگر بنده هم جزو این تغییرات باشم خوشحال خواهم شد از این سمت آزاد شوم». هر چند این تغییر بهبهانی را با چالش مواجه خواهد کرد و ممکن است نتواند این کار را انجام دهد که این نیز بستگی دارد طی چند روز اخیر بهبهانی تا چه اندازه در جابه‌جایی‌ها موفق می‌شود.

معاون اقتصادی جدید

جابه‌جایی اسعدی معاون اقتصاد و حمل ونقل وزیر راه نیز از دیگر گزینه‌های جدی تغییرات است و ظاهراً به علت عملکرد ضعیت و ناراضی بودن مجلس، بهبهانی وی را تغییر خواهد داد و گفته می‌شود حاج نصراللهی معاون وی جایگزینش می‌شود و اسعدی به‌جای پاک نهاد معاون امور مالی منصوب خواهد شد. همچنین عامری رئیس پژوهشگاه حمل ونقل نیز در لیست تغییرات قرار دارد.

ظاهراً علی طاهری مطلق معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه امنیت قرار دارد و گویا بهبهانی به علت نفوذی که طاهری دارد در جا به جایی موفق نخواهد شد بنابراین به دنبال جا به جایی وی نیست هرچند در سال گذشته برکناری طاهری حرف و حدیث‌های بسیاری را به خود اختصاص داد و درنهایت بهبهانی ناکام ماند اما امروز رابطه هردو باهم خوب است و ظاهراً چالشی ندارند. جالب است شهریار افندی‌زاده که سال گذشته به‌جای محمد بخارایی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای منصوب شد و در این مدت بدون حاشیه در جای خود باقی مانده و خبری درخصوص جابه جایی وی برخلاف دیگر معاونان وزیر راه شنیده نشده است. شاید رابطه خوب بهبهانی با وی و اینکه از استادان دانشگاه علم وصنعت است سبب شده وزیر راه فکر جابه‌جایی او را نکند هر چند پس از برکناری بخارایی این سازمان پیشرفت چندانی نداشته است و پروژه‌هایی مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و رفع نقاط حادثه‌خیز بر زمین مانده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داوود IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۷/۰۲
    0 0
    چرا يک مديري که 28 سال به کارمنداش ظلم کرده نبايد عوض بشه؟ بسه ديگه چقدر ديگه ميخواد خون کارمنداش رو بمکه
  • هواشناس1 IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۷/۰۵
    0 0
    سانسور نظرات واجدیت شما رو در خبرنگار بودن زیر سئوال می بره