روایت فیرحی درباره طرد بشیریه و طباطبایی از دانشگاه تهران / دو استاد و یک نسل؛ رویکرد نوآورانه دو متفکر فلسفه و جامعه شناسی در خدمت به ایران

مخالفت هایی با مباحث دکتر بشیریه و دکتر طباطبایی وجود داشت. این مخالفت ها باعث شد که گروهی از بیرون از دانشکده استخدام شوند و تا حدی آن ها که از تربیت مدرس یا جاهای دیگر آمده بودند، خود را در مقام دفاع از وضعیت مذهب و انقلاب و غیره قرار دادند و این دو استاد را به حوزه سکولاریسم راندند که اصلاً چنین نبود. این مسأله باعث شد که به تدریج این دو استاد از یک طرف شهرت پیدا کنند و از سوی دیگر نیز طرد شوند.

گروه اندیشه: مطلب کوتاه زیر که خلاصه ای است از مقاله روانشاد دکتر داود فیرحی در سیاست نامه شماره ۹، که در کانال علوم انسانی منتشر شد است. این مطلب کوتاه به تأثیر سیدجواد طباطبایی و حسین بشیریه، دو استاد دانشگاه، بر نسل دانشجویان خود می‌پردازد. نویسنده، این دو را مکمل یکدیگر معرفی می‌کند که با وجود تفاوت دیدگاه‌ها، موفق شدند حوزه‌های اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی و تاریخ را به هم پیوند بزنند. این دو استاد با ترجمه و تألیف آثار مهم و معاصر، دانشجویان را به سوی مطالعه‌ای نظام‌مند و عمیق سوق دادند. ویژگی مهم رویکرد آن‌ها، پیوند دادن مباحث نظری و فلسفی (مانند اندیشه هگل یا فوکو) با مسائل اساسی ایران بود، که دغدغه ایران را از یک رویکرد سنتی تاریخی به یک مسئله فلسفی و جامعه‌شناختی تبدیل کرد. نویسنده اشاره می‌کند که این رویکرد نوآورانه با مخالفت‌هایی روبه رو و منجر به اتهاماتی همچون سکولاریسم به این دو استاد شد که در نهایت، هم موجب شهرت آن‌ها و هم طردشان شد. این مطلب کوتاه در زیر از نظرتان می گذرد: 

****

  آقای دکتر بشیریه و دکتر طباطبایی در آن زمان پرانرژی بودند و ما توانستیم دور آن ها حلقه ای را شکل دهیم و دو گرایش اندیشه سیاسی و جامعه شناسی این دو نفر را تبدیل به کانون مطالعه کرد. سبک مطالعات خوبی نیز داشتند. مثلا آقای دکتر طباطبایی درس خود را از یونان شروع کرده بود و کنار آن به مسائل تاریخ اندیشه در ایران و اسلام نیز می پرداخت. البته در آن زمان کارهای متدودولوژیک ایشان چندان تأثیرهای هگلی خود را نشان نمی داد و در بحث های مربوط به اندیشه ایران بود که ته مایه های هگلی دیده می شد ولی بیشتر از ادبیات روزنتال استفاده می کردند. 

  یا مثلا کارهای دکتر بشیریه درباره نظریه های جامعه شناسی چارچوب داشت. دکتر بشیریه در آن زمان روی کتاب آندرو وینسنت، «نظریه های دولت»، کار می کرد. خود آقای بشیریه با این که گرایش های جامعه شناسی داشت اما به مباحث اندیشه نیز نزدیک شده بود. مثلاً در آن زمان شروع به ترجمه آثار هابز مثل «لویاتان» کرد. کارهای مربوط به فوکو را ترجمه کرد که در عرض جامعه و فلسفه قرار داشتند. آقای طباطبایی نیز به طور کلی در حوزه تاریخ و اندیشه کار می کرد. 

  این دو نفر به گونه ای برای ما نقش مکمل را داشتند. با این که می دیدیم که آقای بشیریه و آقای طباطبایی دیدگاه های متفاوتی دارند اما موضوعات، موضوعاتی بود بین جامعه شناسی، فکر و تاریخ. این مسأله دقیقاً هنر آن دوره بود. یکی از کارهای خوب دکتر طباطبایی هم این بود که صرفاً تاریخ اندیشه نمی گفت. ایشان درگیر مسائل یا موضوعات اساسی ایران هم می شد. او با استفاده از زمینه تئوریک خود و همچنین به کار گرفتن مباحث روزنتال، وارد موضوعات اساسی ایران هم می شد و این باعث شده بود که فضای تازه ای شکل بگیرد. آقای بشیریه هم چنین کاری می کرد. این مسائل باعث شده بود که جمع ما بین دغدغه های فکری و ضرورت های زندگی سیاسی رابطه ای را ایجاد و هر کدام تحقیقی اساسی را در این زمینه ها شروع کنند.

 دغدغه ایران در این دوره شکل با اهمیتی به خود گرفت. این دغدغه ایران اما از جنس مباحث تاریخ تحولات نبود. ایران اینجا به عنوان یک مسأله فلسفی یا نظری و برخی اوقات به عنوان یک مسأله جامعه شناختی مطرح می شد. ایران در این مباحث از آن مسأله سنتی تاریخ تحولات در حال حرکت به سمت مسائل اساسی ایران بود. این اتفاق همراه با رشد زیادی بود اما مخالفت هایی نیز از بیرون با آن وجود داشت. این مخالفت ها باعث شد که گروهی از بیرون از دانشکده استخدام شوند و تا حدی آن ها که از تربیت مدرس یا جاهای دیگر آمده بودند، خود را در مقام دفاع از وضعیت مذهب و انقلاب و غیره قرار دادند و این دو استاد را به حوزه سکولاریسم راندند که اصلاً چنین نبود. این مسأله باعث شد که به تدریج این دو استاد از یک طرف شهرت پیدا کنند و از سوی دیگر نیز طرد شوند.

اصل این مقاله را می توانید در سیاست نامه، شماره ۹ مطالعه کنید

۲۱۶۲۱۶

کد خبر 2111984

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    متاسفانه ما نه از عدالت اسلامی و آزادی اسلامی برخورداریم. تندروها همه چیز را نابود کرده اند. اگر دانشگاه ما این گونه تصفیه نمی شد کشور به این روز نمی افتاد
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    امیدوارم که فضا طوری بشه که حداقل آقای بشیریه که در قید حیات هستند به کشور برگردند.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    باز ببین این فیرحی چقدر باهوش بوده که تلاش کرده تفکرات این دو استاد بزرگ را جمع بندی بکنه و یک سنتز جدیدی از میان آن ها بیرون بیاورد. خدا رحمتش کنه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    اگرمیخواهیم باافرادجامعه و اجتماع تعامل کنیم حتماً باید در حوزه عمل دارای چارچوب مشخص اخلاقی باشیم تا افراد جامعه واجتماعات بتوانندروی میزان تعهد ما حساب بازکنندوقادر به پیش‌بینی تعاملات ماباشن وگرنه تعاملات اجتماعی غیرممکن وابترمی شوند ولی اعتمادی براجتماعات سایه می‌افکند.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    برخلاف برخی اظهارات نه ایرانشهری های متعفن هستندو باطل، و نه مقابل آن ها برحق کامل و خوشبو. اولا هر گلی بوی خودش رو داره. باید روی اندیشه های متفکرانمان کار کنیم و بهترین ها را متکامل کنیم.
  • H.K IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    اطلاعات و تجربیات چون معمولا عصر آنها با عصر جدید فاصله یافته اند مرکز یا مراکز داده پس از ابداعات ابتدا باید در مراکز علمی ( متفاوت.) بررسی و در همان سطوح علمی به نتایج هم اندیشی دست یابند و در نحوه اجرا یا عدم موافقت یکدست شوند تا از تبعات سلیقه ای و اجحافات و فرصت سوزی ها جلوگیری و همواره مدار علم و عمل را پایداری بخشیم.
  • صدای عدالت IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    مرحوم استاد داوود فیرحی، شاید تنها معمم باسوادی بوده باشد که طی 50 سال گذشته تاکنون دیدم و یا بهتر بگویم آثار نفیس آن روانشاد را مطالعه نمودم روحش شاد 🖤
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
    0 0
    مملکتی که با متفکرانش این گونه رفتار کند،آن مملکت چاره ای جز ویرانه شدن ندارد.
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    همینطور شد که دانشگاه ما فقیر شد و ما ماندیم و این بدبختی ها
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    مردان بزرگ مخالفانی دارند بامغز های کو چک
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    سید جواد طباطبایی خیلی با سواد بود و شیوه برخوردش با مخالف و کسی که معتقد بود کم سواده اصلا درست نبود.
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    به طور کلی وقتی دانشگاه از موافق و مخالف علمی خالی باشه دیگر دانشگاه نیست.
  • توکل کوهی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    خداوند دکتر فیرحی را غریق رحمت خویش قرار دهند ایشان مرد بزرگی برای ایران اسلامی بودند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    ولی هم طباطبایی و هم به ویژه بشیریه آثار خیلی مهمی را منتشر کرده اند. ما برای آشنایی با متفکران خودمان باید بیشتر بخوانیم.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    همینه دیگه . جالبه که خود دانشگاهی ها هم به حذف همدیگه اعتراضی نمی کردند.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    اگر دانشگاه های توسط خود استادان اداره بشه، دیگر کسی جرات نداره به حذف اقدام بکنه. ضمن این که هر روز هم وضع اش بهتر می شه. وقتی نیروهای سیاسی دائم در کار دانشگاه دخالت می کنند طبیعی است که کشور به این روز بیفته
  • کاوه IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
    0 0
    اگر غیر از این بود باید از نظام تعجب کرد. چهل ساله تندروها نخبگان و مهندسان را فراری کرده اند
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۰
    0 0
    بشیربه یک انسان به تمام معنا است.
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۱
    0 0
    برخی مطرح می کنن که این ها وطن فروش بوده اند. من چنین اعتقادی ندارم. استاد همانطور که آقای مطهری می گفت باید آزاد باشد تفکرات خودش را صادقانه مطرح بکنه. این طور خوبه که اغلب استادان را دشمن خود و نفوذی ذکر کردند، و بعد نفوذی ها از جای دیگر این گونه در جنگ 12 روزه به کشور ضربه زدند. آقایان سوراخ دعا را گم کردند
  • محسن صمدزاده IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۴
    0 0
    چرا زمانی که این دو استاد بزرگ در معرض طرد هستند، به ویژه آقای طباطبایی این گونه به بشیریه می تازد آن هم با بدترین ادبیات. استادان تنها نیاز به سواد ندارند. بلکه ادب مرد به زدولت اوست.