بنا به گزارش جدید صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، اگر کارشناسان عامل رشد جمعیت را در بررسی های خود مد نظر قرار دهند، احتمال موفقیت توافق های بین المللی در باره مبارزه با گرمایش زمین افزایش می یابد.

بی‌بی‌سی خبر داد:

بنا به گزارش جدید صندوق جمعیت سازمان ملل متحد جلوگیری از رشد بی رویه جمعیت جهان ممکن است برای مقابله با تغییرات آب و هوا، امری حیاتی باشد. در این گزارش، با عنوان "وضعیت جمعیت جهان در سال 2009"، آمده است که آسیب های ناشی از تغییرات جوی بیشتر از هر گروه دیگر جامعه جهانی متوجه زنان فقیر است.

در همین حال، صندوق جمعیت سازمان ملل می گوید اگر زنان فقیر آموزش ببینند و به آنها قدرت بیشتری داده شود آنها بیش از هر کس دیگری می توانند آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوا را کاهش دهند و این کار را می توانند با کنترل زاد و ولد انجام دهند. این سازمان معتقد است کمتر شدن شتاب رشد جمعیت به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند.

به گفته یکی از گزارشگران بی بی سی این اولین بار است که صندوق جمعیت سازمان ملل نقش رشد جمعیت جهان در تغییرات نامطلوب آب و هوا را مطرح کرده است.

این گزارش جدید افزوده است اگر کارشناسان، عامل رشد جمعیت را در بررسی های خود مد نظر قرار دهند، احتمال موفقیت توافق های بین المللی در باره مبارزه با گرمایش زمین افزایش می یابد. صندوق جمعیت سازمان ملل در گزارش جدید خود هشدار داده است که زنان کشورهای در حال توسعه خارج از اندازه بار آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوا را بر دوش خود دارند.

بخش بزرگی از فعالیت های کشاورزی در کشورهای در حال توسعه توسط زنان صورت می گیرد و به همین دلیل آنها در مقابل هر نوع فاجعه زیست محیطی که بر تولیدات غذایی، سوخت رسانی و منابع آب آشامیدنی تاثیر سوء می گذارد، آسیب پذیرترند.

ثریا احمد عبید، مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل می گوید: "در باره این که تغییرات آب و هوا بر گروه های مختلف - زنان، مردان و کودکان پسر و دختر - و یقینا کشورهای مختلف در سراسر جهان چگونه تاثیر می گذارد، سوالات زیادی مطرح است. همچنین باید بررسی شود رفتار افراد چگونه تلاش برای مقابله با گرمایش زمین را تضعیف یا تقویت می کند."

او از مقام های شرکت کننده در کنفرانس آب و هوا، که ماه آینده در دانمارک برگزار می شود، خواست در صورتی که قرار شد پیمانی را برای جایگزین کردن پیمان کیوتو منعقد کنند، در آن، قدرت هر فرد در معکوس کردن روند گرمایش زمین را در نظر بگیرند.

گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل پیش بینی کرده است که دمای زمین تا سال 2100، بین چهار تا شش درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت و احتمال آن می رود که این افزایش دما "تاثیری فاجعه بار" بر محیط زیست، اقتصاد و مردم جهان داشته باشد.

در حالی که سطح آب اقیانوس ها بالاتر می آید و از سوی دیگر خشکسالی نیز بیشتر می شود، مردم در مناطق مختلف جهان وادار خواهند شد زمین های غیر قابل زیست را ترک و به نقاط دیگر مهاجرت کنند. در این میان این فقیران هستند که بیش از هر گروه دیگر راه معیشت خود را از دست می دهند. اما تاثیری که این وضعیت بر زنان، به ویژه در کشورهای فقیر، دارد با وضعیت مردان متفاوت خواهد بود.

این گزارش "چرخه ای از محرومیت" را برای زنان فقیر توصیف کرده و آورده است: "در حالی که زنان در کشورهای در حال توسعه سهم بزرگتری در تولید محصولات کشاورزی دارند، دسترسی آنها به فرصت های مالی کمتر است. آنها همچنین وظیفه خانه داری را بر عهده دارند که آزادی انجام فعالیت های دیگر را محدود می کند". وقتی خشکسالی رخ می دهد، زنان باید "سخت تر کار کنند تا غذا، آب آشامیدنی و سوخت مورد نیاز خانواده خود را تامین کنند."

صندوق جمعیت سازمان ملل می گوید جوامعی در مقابل تاثیرات نامطلوب تغییرات آب و هوا مصونیت بیشتری دارند که نه تنها دسترسی به امکانات تحصیلی، بهداشتی و حقوق قانونی بیشتر است بلکه همچنین مردم در مورد شیوه زندگی خود از قدرت تصمیم گیری بیشتری برخوردارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =