۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۱

کارشناسان معتقدند امتناع محمود احمدی نژاد از اعلام کسری بودجه به غیرشفاف شدن برنامه های مالی دولت نهم منجر شده است.

پویا دبیری مهر:شاید آن زمان که محمود احمدی نژاد پیش بینی کرد که قیمت نفت ‏هیچ‌گاه از 100 دلار پایین‌تر نخواهد رفت،نیازی به پیش بینی کسری بودجه هم نبود،چه آنکه نفت 100 دلاری می توانست هزینه های جاری دولت را پوشش دهد و دولت در عمل با کسری بودجه مواجه نشود.
اما وقتی قیمت جهانی نفت به 40 دلار در هر بشکه سقوط کرد،کسری بودجه شد معضل برنامه های اقتصادی دولت.کسری بودجه ای که همزمان با تدوین لایحه بودجه 88 و تهیه لایحه طرح تحول اقتصای به طور همزمان برای دولت معضل شد.
کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند که دولت امسال تا 30 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.ادعایی که دولت آنرا قبول ندارد و حاضر به شفاف سازی هم نیست.
رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری گفته است:"امسال دولت تنها 7 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که آن هم ‏با اصلاحیه بودجه که همان جابه‌جایی ردیف‌ها است قابل حل است و نیازی به متمم بودجه نیست".
این در حالیست که موسی‌الرضا ‏ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چندی پیش در گفت و گو با "خبرآنلاین" گفت:"دولت در سال جاری 45 هزار میلیارد تومان کسری ‏بودجه دارد."‏
وزارتخانه های "راه"،"دفاع"،"بهداشت و درمان"و "آموزش و پرورش" نیز امسال با کسری بودجه روبه رو شده اند و وزارت آموزش و پرورش با کسری بودجه 7 هزار م میلیارد تومانی،سردمدار کسری بودجه در دولت است.
این در حالیست که محمود احمدی نژاد و وزرای کابینه هنوز کسری بودجه امسال را نپذیرفته اند و اعلام رسمی در خصوص کسری بودجه صورت نگرفته است.در سوی دیگر فقط نمایندگان مجلس هستند که در خصوص کسری بودجه عدد و رقم مطرح می کنند.
سیدحسین هاشمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه دولت نباید از اعلام کسری بودجه بهراسد و فرار کند، می گوید:"نباید بودجه‌ها را پنهان کرد و باید کسری بودجه شفاف به مردم اعلام شود چرا که در غیر این‌صورت ‏و در صورت شفاف شدن کسری بودجه، این مساله اثرات خود را به طریقی در قالب تورم نشان می‌دهد."‏
وی همچنین با بیان اینکه تقاضاهای مالی دولت احمدی‌نژاد از مجلس حدود 30 درصد بودجه کل کشور بوده ‏است، تاکید می‌کند:"دولت نباید از اعلام کسری بودجه هراسی داشته باشد، باید کسری بودجه را به طور شفاف ‏با مردم در میان بگذارد و با یک برنامه‌ریزی درست آن‌را کم کند.وقتی کسری بودجه پنهان می‌شود، این مساله ‏از جهات دیگر آشکار خواهد شد، چراکه به هرحال دولت مجبور به ارائه متمم و اصلاح بودجه می‌شود و هیچ‌راه ‏دیگری هم جز این نخواهد داشت."‏

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =