توافق احتمالی رنو با وارکنندگان بحران تازه قطعه سازان است.

مهنازشوقی:در حال حاضر صنعت قطعه‌سازی کشور با تنگناهای مالی در آستانه توقف تولید قرار گرفته است. و حتی با پیگیری‌های انجام شده از سوی مقامات دولتی برای در‌یافت تسهیلات به قطعه‌سازان در سال‌های گذشته برای حل بخشی از مشکلات این صنعت راه به جایی نبرده است و مشکلات قطعه‌سازان به قوت خود باقی است. با این وجود این روزها نیز شنیده می‌شود که تولید تندر90را که می‌توان گفت در تاریخ صنعت خودرو ایران این خودرو اولین خودرویی است که همزمان با تولید آن در دنیا در کشور ما نیز تولید می‌شود، قرار است متوقف شده و این خودرو در کنار سایر تولیدات رنو توسط شرکت‌های خصوصی وارد کشور شود.

به گفته کارشناسان حوزه صنعت خودرو، با توجه به اینکه در حال حاضر 200 تا 300 قطعه‌ساز بزرگ و کوچک در سرتاسر کشوربا سرمایه‌گذاری کلان مشغول تولید قطعات این خودرو هستند این تصمیم از سوی دولت قطعه‌سازان رابامشکل جدی روبه رو خواهد کرد چرا که چرخش دوباره یک قطعه‌ساز به قطعه‌ای دیگر هزینه بالایی را به قطعه‌ساز تحمیل خواهد کرد و قطعاً تصمیم دولت باعت فلج شدن نه تنها صنعت خودرو و قطعه‌سازی بلکه اقتصاد کشور خواهد شد.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت مشکلات به وجود آمده در این صنعت متأسفانه فقدان برنامه راهبردی در صنعت خودرو و در نتیجه نامشخص بودن سمت وسوی آینده این صنعت است که این امر باعث سر در گمی در تصمیم‌گیری‌ها شده است.

شاید تعداد کمی از مسئولین و دست‌اندرکاران صنعت خودرو درخصوص مشکلات و معضلاتی مثل نرخ سود بانکی و یا تبعات توقف تولید تندر90 در این صنعت را ندانند، همه هم دم از چاره‌جویی می‌زنند اما چرا تاکنون نتیجه قابل‌قبولی جلوه‌گر نبوده. شاید بتوان گفت که بعضی از مدیران و مسئولان این صنعت فقط خوب حرف می‌زنند.

 

 

اعمال سیاست‌های دستوری به نفع صنعت نیست

 ساسان قربانی کارشناس خودرو و استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر این موضوع صحت داشته باشد قطعاً سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه تندر90 از بین خواهد رفت به «خبر» می‌گوید: اساس ورود رنو به بازار خودرو ایران این بود که درصد بالایی از قطعات این خودرو توسط قطعه‌سازان داخلی ساخت داخل تولید شود. اگر قرار باشد این خودرو توسط شرکت‌های خصوصی وارد شود نه تنها ضربه سنگینی به قطعه‌سازان درگیر دراین پروژه وارد خواهد شد بلکه سایر صنایع را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: با توجه به کشش بالای بازار خودرو ایران برای تولید تندر90، شرکت رنو اعلام کرده در صورتی که بتواند مطالبات خود را از خودروسازان دریافت کند مشکلی برای تولید این خودرو در ایران ندارد‌ و اگر خبر توقف تولید این خودرو و واردات آن صحت داشته باشد قطعاً این یک عقب نشینی برای شرکت رنو تلقی خواهد شد و این نمی‌تواند برای این خودرو‌ساز زیاد خوب باشد.

این عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه تندر90 اولین خودرویی است که همزمان با تولید آن در دنیا در ایران تولید می‌شود، خاطر‌نشان کرد: کسانی که تصمیم به توقف این تولید این خودرو را دارند هدفی جزضربه زدن به توسعه صنعتی و اقتصاد کشور ندارند و این تصمیم آنها یک تصمیم ضدتولید و ضدملی است.

قربانی مشکل اصلی تولید این خودرو رادر کشور اختلاف قیمت بین بازار و خودروسازان می‌داند ومعتقد است: در حال حاضر اختلاف قیمت تندر 90 بین خودروسازان و بازار 5/2 میلیون تومان می‌باشد واین اختلاف قیمت نیز قطعاً به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.

این کارشناس خودرو درادامه می‌گوید: اگر اقتصاد کشور یک اقتصاد باز باشد و قیمت در بازار تعیین شود دچار این مشکلات نخواهیم بود اما متأسفانه در کشور ما همیشه سیاست‌های دستوری اعمال می‌شود.

 

تحمیل هزینه‌های بالا به قطعه‌ساز

عظیم گودرزی کارشناس خودرو نیز با بیان اینکه اگر تولید تندر‌90 در ایران متوقف شود هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان بامشکل جدی روبه‌رو خواهند شد به خبرنگار ما می‌گوید: در حال‌حاضر 200 تا 300 قطعه‌ساز درسراسر کشور درگیر تولید قطعات خودرو تندر 90 هستند.

وی در ادامه می‌افزاید: چرخش دوباره یک قطعه‌ساز به قطعه‌ای دیگر هزینه بالایی را به قطعه‌ساز تحمیل خواهد کرد و قطعاً این تصمیم دولت باعت فلج شدن اقتصاد کشور خواهد شد.

گودرزی مشکلات به وجود آمده در صنعت خودرو و قطعه‌سازی را نبود مدیریت کلان کشور می‌داند و معتقد است: متأسفانه صنعت خودرو کشور دارای یک استراتژی مدون نیست و عدم وجود برنامه‌ریزی درست باعث شده است که سرمایه‌های ملی به راحتی از دست برود.

 

توقف تولید به ضررقطعه‌سازان است

محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در این زمینه به «خبر» می‌گوید: با توجه به اینکه واحد‌های قطعه‌سازی که با رنو قرارداد بسته‌اند در حال حاضر براساس برنامه در حال تولید قطعات این خودرو هستند و قرار نیست تولید خودرو تندر90 متوقف شود واگر این خبر صحت داشته باشد، با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در این زمینه قطعاً بیشتر قطعه‌سازان ضرر خواهند کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر چالشی که در تولید این خودرو بین خودرو‌سازان، وزارت صنایع و شرکت رنو وجود دارد قیمت این خودرو است چراکه وزارت صنایع بر ثابت نگه داشتن قیمت این خودرو تأکید دارد ولی باتوجه به افزایش قیمت یورو و مواد اولیه عرضه این خودرو در بازار با یک قیمت ثابت نه به نفع خودرو ساز است ونه به نفع قطعه‌ساز و تولید این خودرو برای خودروسازان به یک معضل تبدیل شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه امیدواریم با نشست همه جانبه بتوان این مشکل را حل کرد، تأکید می‌کند: اگر این مشکل حل نشود و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با شکست مواجه شود قطعاً هم صنعت خودرو و هم قطعه‌سازان با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد؛ چرا که این سرمایه‌گذاری باعث شد که قطعه‌سازان کشور حضوری گسترده‌تر در بازارهای جهانی داشته باشند.

 

بی اعتمادی خودروسازها به قطعه‌سازان

طبق آمار انجمن قطعه‌سازان، هم‌اکنون تنها 30 واحد بزرگ قطعه‌سازی خودرو، در کشور وجود دارد که هرکدام از آنها با ده‌ها قطعه‌ساز کوچک و متوسط دیگر کار می‌کنند و 70 درصد از کل نیاز کشور به قطعات خودرو را به تولید می‌رسانند. در واقع این 30 واحد، تولیدکننده اصلی این مجموعه به حساب می‌آیند و متشکل از 20 تا 100 زیرمجموعه هستند

 این در شرایطی است که 30 مجموعه مذکور، تولیدکننده اصلی قطعات به حساب آمده و به اصطلاح «دانه درشت ها» در صنعت قطعه‌سازی‌اند و باقی قطعه‌سازها نه در شرایط مالی مناسبی به سر می‌برند و نه کیفیت بالایی دارند.

 همین موضوع، یعنی کیفیت نه چندان مناسب قطعات، موجبات نارضایتی خودروسازان را فراهم آورده و سبب شده تا مشتریان نیز از کیفیت خودروها چندان راضی نباشند.

 هر چند مشتریان، همواره خودروسازان را در این کم کیفیتی مقصر می‌دانند، اما مسئولان ایران‌خودرو و سایپا معتقدند، 86 درصد کیفیت تولید یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد و خودروساز تنها در 14 درصد این داستان سهیم است و اگر خودرویی از کیفیت لازم برخوردار نیست، باید بیشتر این تقصیر را از ناحیه قطعه‌سازان دانست، قطعه‌سازانی که به اعتقاد خودروسازها، حرکت چشمگیر و آن چنانی برای رشد کیفیت از خود نشان نداده و پراکندگی بیش از حد واحدهای تولیدی آنها از دلایل اصلی این کم تحرکی قطعه‌سازان است

 از این سو البته قطعه‌سازان نیز اعتقاد دارند‌ اگر قطعه‌ای از کیفیت لازم برخوردار نیست، این موضوع به نوع سفارش‌گذاری خود خودروسازها برمی‌‌گردد، در شرایطی که آنها هم توانایی تولید قطعه بنز را دارند و هم پراید؛  به اعتقاد قطعه‌سازان، خودروسازها اعتماد چندانی به آنها نداشته و این بی‌اعتمادی سبب شده تا ادغام واحدهای قطعه‌سازی تا به امروز شکل نگیرد

 انجمن قطعه‌سازان حتی طی سال 80 طرحی را برای ادغام واحدهای قطعه‌سازی پیشنهاد داد اما کارها‌ آن‌طور که باید، پیش نرفت و ادغامی تا به امروز صورت نگرفته است.

 

ادغام، فرهنگ می‌خواهد

قربانی در زمینه ادغام قطعه‌سازان نیز می‌گوید: در سراسر دنیا در سال‌های گذشته ثابت شده وقتی شرکت‌هایی که فعالیت مشنرکی دارند باهم ادغام شده‌اند توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف ازجمله تحقیق و توسعه، طراحی، خدمات پس ازفروش وغیره سرمایه گذاری‌های مشترکی انجام دهند و به موفقیت‌های زیادی دست یابند.

وی درادامه می‌افزاید: ادغام باعث شده است که هم قدرت مالی شرکت‌های قطعه‌ساز افزایش وهم قیمت تمام شده محصول کاهش یابد و این عوامل قطعاً توان حضور یک شرکت قطعه‌ساز را برای حضور در بازار‌های جهانی افزایش خواهد داد.

این عضو انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه ادغام قطعه‌سازان در کشور ما نیازمند ایجاد بستر فرهنگی است، می‌گوید: دولت و تصمیم گیران در این حوزه باید قبل از هر تصمیمی جامعه صنعتی کشور را از مزیت‌های این تصمیم آگاه و بعد اقدام به این کار کنند.

 

ادغام باعث رشد کیفی می‌شود

 احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه دولت باید به ادغام قطعه‌سازان کمک کند، می گوید: با ادغام قطعه‌سازان، ما با واحدهایی بزرگ و قوی روبه رو هستیم و این بزرگی و قدرت موجب رشد کیفی قطعات تولیدی خواهد شد و از سوی دیگر ادغام قطعه‌سازان، ارزان‌سازی قطعات تولیدی را به همراه دارد.

 به گفته وی با ادغام قطعه‌سازان بزرگ و قدرتمندشدن آنها، امکان همکاری آنها با شرکت‌های خارجی و ورود سرمایه از خارج به صنعت قطعه‌سازی، بیش از پیش فراهم می‌شود.

کد خبر 18904

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =