تحلیل ۷ کارشناس درباره آموزش و پرورشی برای تخریب استعدادها

دنیای زیبای مدرسه و جهان پر خروش و پر نشاط آموزشِ دانش و علم در ایران با چه آسیب هایی روبرو شده است؟

حقیقت این است که مدرسه در ایران تبدیل به سیستم تثبیت نابرابری‌های اجتماعی و تخریب استعدادها و خلاقیت های هر نسل شده است وسالیان درازی ست که  نظام آموزش و پرورش، به بنگاه پولسازی و ثروت اندوزیِ مافیای کنکور در ایران تبدیل شده است.
نظامی که هم «دانش» در آن تجلی و ارزش افزوده ای برای تحصیل کنندگان ندارد و هم «پرورش» در آن اگر فرزندان را به بیراهه و آسیب وادار نکند، عموما موجب از بین رفتن استعدادها و خلاقیت های خروجی هایش بوده است.
مهر ماه، گرچه بوی دلپذیر گشایش مدرسه دارد اما دغدغه های آموزش پرورش همچنان باقی ست و امروز ضرورت دارد برای تحول و توسعه، وضعیت موجود آموزشی مدارس را بی تعارف و هراس، نقد کنیم.
آموزش و پرورش، در سه دهه گذشته، به نهادی پولی- مالی تبدیل شده که تجلی گاه یک نظام نابرابر اجتماعی است. البته مساله فقط تبعیض و نابرابری نیست . در کنار این نابرابری ها، مساله دانش پروری و پروهشگری و «دانش»- «آموز»پروری در نظام آموزش و پرورش در ایران، تبدیل به نهادی برای تخریب استعدادهای نسل ها شده است.

امروز برخی از خانواده های آگاه و با اطلاع و با سواد را در اطراف مان می بینیم که از تحصیل فرزندان شان در این نظام آموزش و پرورش پرهیز کرده اند و به شیوه های آموزش آنلاین در مدارس مجازی در خارج از ایران مشغول اند.

تحلیل ۷ کارشناس از آموزش و پرورشی برای تخریبگر استعدادها

نویسندگان و اعضاء گروه نخبگان خبرآنلاین در سالیان متمادی، دغدغه ها، نقدها و نظرهای خود را درباره این نظام آموزشی و پرورشی عقب مانده در یادداشت های گونانگونی نوشته اند:

شیرزاد عبداللهی یکی از متخصصان و پیشتازان نقد آموزش و پرورش است که در این باره بسیار نوشته است: چالش‌های آموزش و پرورش ایران چیست؟

سید یحیی یثربی، استاد تمام و دکترای فلسفه اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، سال هاست که انتقادهایش را پیدا و پنهان درباره تبعیض آموزشی گفته و فریادها زده است: تبعیض، ریشه اهداف و ارزش های ملی و دینی ما را در آموزش و پرورش از بین برد

غلامرضا فدایی، استاد تمام دانشگاه تهران و دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، یکی دیگر چهره های منتقد جدی وضعیت آموزش و پرورش بوده است که نوشته است: آموزش‌وپرورش هم قربانی می‌شود و هم قربانی می‌دهد و در یادداشتی دیگر از زوال هویت و زوال فرهنگ در نظام آموزش کنکور محور در ایران نوشته است: از کلپاچینو تا کارپاچینو

مجید ابهری، دکترای علوم رفتاری از انگلستان و از جمله منتقدان و آسیب شناسان آموزش و پرورش است که نوشته است: جایگاه خلاقیت در نظام آموزشی ایران کجاست؟

علی زمانیان، جامعه شناس نیز در یادداشتی هشت مساله در نظام ناکارآمد آموزش و پرورش را مورد نقد قرار داده است: وضعیت آموزش و پرورش ما

میرزاعلی آیت اللهی، کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه که سال ها ریاست آموزش و پرورش شمیرانات تهران را برعهده داشته، می نویسد: «آیا در آموزش و پرورش، نسلی دانش پژوه تربیت کرده ایم یا نسلی که با اعتماد به نفس زندگی خود را اداره کند؟ اینها را باید پاسخ گفت قبل از آن که نسل های آینده ما را محاکمه کنند...: هشداری برای آینده درباره کیفیت آموزشی

فردین علیخواه، دکترای جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی منتقدانه وضعیت نابرابری در مدارس را از منظر یک جامعه شناس فرانسوی بررسی کرده و می نویسد: وقتی مدرسه نابرابری را تثبیت می‌کند

چه دقیق نوشته است دکتر یثربی، استاد فلسفه و تربیت در گروه نخبگان خبرآنلاین که : « نظام آموزش و پرورشی که در آن ظاد بی انتهای مدارس خصوصی و مدارس ملی اش آزاردهنده باشد، نه آموزش در آن به سرانجامی خواهد رسید و نه پرورش. آموزش و پرورشی، امیدآفرین است که در آن فرزندان سرمایه داران و مقامات در همان مدرسه ای با همان کیفیت، درس بخوانند که عموم فرزندان مردم در مدارس دولتی درس می خوانند. تبعیض، ریشه اهداف و ارزش های ملی و دینی ما را در آموزش و پرورش از بین برده است.»

گرچه با همه این وضعیت، ما به آینده و تحولات آینده ایران امیدواریم. نقد حال، پایان فردا نیست. آغازی نو برای آینده است.

تحلیل ۷ کارشناس از آموزش و پرورشی برای تخریبگر استعدادها

یادداشت های تازه اعضاء گروه نخبگان خبرآنلاین را درباره آموزش و پرورش بخوانید:
مدارس و دانشگاه آنلاین، آسیبی به رکن اساسی کشور 
پیشنهاد وزیر برای آموزش و پرورش
سخنی با سرپرست آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    28 4
    سلام این منتقدین هم اکثرا دخیل در بازار کنکور هستند انتقاد هم بخاطر مسائل خودشان است گردش مالی هشت هزار ملیارد در سال شوخی نیست بزرگترین تجارت خدماتی در ایران حتی جهان است
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      4 43
      وضعیت حجاب بعضی از خانوم معلما کمی نگران کننده به نظر میرسه
    • GB ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      31 4
      بی نام ۲۲:۱۷ از نظر من وضع اختلاس ها در کشور نگران کننده هست
    • GB ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      28 6
      اگر کنکور نباشه دانشگاه ها با پارتی بازی دانشجو میپذیرند
    • ایلیا IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      9 0
      ۲۲:۱۷ تا اونجایی که من میدونم حجاب معلما کوچکترین مشکلی نداره
    • سعید IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      4 0
      خییلی از این گزارش خوب ممنونیم انتقادهای به جا و درستی ست کو گوش شنوا
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    27 3
    اگر کنکور نباشه اوضاع بدتر میشه شما این سو استفاده در جذب دانشجو در رشته های تاپ مانند پزشکی را که توسط بعضی دانشگاههاانجام شده را ببینید. اگر سو استفاده مالی هست خوب جلوی ان را بگیرید .
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    43 0
    مشکل در دانشگاه هم هست وقتی به بعضی رشته ها ارزش و پول سرازیر میشه و دیگر رشته بی ارزش جلوه داده میشه وفراموش میشه و برنامه بلند مدت درستی در حرف ممکنه باشه ولی در عمل نیست.
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    33 3
    وقتی اطلاع یافتم مسولین میخوان اقدام کنند سمپاد و نمونه و تبعیض های آموزشی رو بردارند وقتی این خیر رو به هفتمی ها در یک مدرسه غیر انتفاعی به دانش آنوزانم گفتم چنان شادی به را انداختن دست میزدن و خوشحالی میکردن وقتی جویای حالشون شدم دیدم پدر و نادر ها از این سن و حتی از ابتدایی این بجه ها رو در اتاقشون حبس میکنند تا تست بزنن و این بچه ها کوچکترین اذیتی از بچگی و تو جوانیشون درک نمیکنند و تک بعدی بزرگ میشن یعنی فاجعه. بخدا اگر تبعیضهای نظام آموزشی حذف بشه ایران گلستان میشه خدمت بزرگیه
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 2
    یک سوال تکراری ومهم : این اساتید منتقد چه روش دیگری را ارائه می کنند اگر کنکور نباشه بعضی از افراد وروسای سازمانها و ادارات بچه های خودشون را به جای دانش آموزان خوب و مستحق نبرند سر مشاغل دولتی و رشته های تاپ؟ مصاحبه و.... که تحت تاثیر همین افراد است .کنکور اگرچه ایده ال نیست ولی بهتر از گرینشی است که هر سازمان برای خودش برگزار کنه . این سوال را هم از این اساتید نگران بپرسید تا پاسخ دهند.
  • ناشناس IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    7 7
    ایران جزء معدود کشور هایی... یا بهتره بگم تنها کشوری هست که برای آموزش شهریه میگیره که حتی در کشور های آفریقایی هم چنین چیزی مشاهده نشده!حتی قبل انقلاب هم چنین چیزی نبود! کلا انقلاب باعث شده کلی دانش آموز به دلیل نداشتن پول شهریه، ترک تحصیل بکنند...
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    عالی بود دمتون گرم
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    8 0
    آموزش و پرورش ایران خرفت بار می آورد
  • امیری IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    4 0
    نهادی فروپاشیده از درون که کل بودجه مملکت را هدر می دهد
  • امیرحسین امیرپور IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    شما لطفا برگردین به سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ و از کلاس اولی های اون زمان (که من هم یکی از اونا بودم و ارزو داشتم پلیس بشم) بپرسید دوس دارین در آینده چه کاره بشین و حال برگردین به سال ۱۴۰۰ و از خودم و دوستانم بپرسید الان چی شدن؟ ما آرزو های بزرگتر از کلاس اولمون داشتیم اما با وجود نظام آموزشی افتضاحی که داشتیم الان مثل بچه های هفت هشت ساله میمونیم که به هیچ جا نرسیده! خودم سال ۱۳۹۱ در ۱۲ سالگی فک میکردم عین فیلم ها و کارتونهایی که میدیدم (اسمشونو یادم نمیاد چون خیلی زیاد بودن) قراره در ۲۰ سالگی دنیا رو فتح کنم اما الان ۱۴۰۰ هست و من ۲۱ سال عین روزای کلاس اولم بلاتکلیف و بدون آینده موندم. به خاطر آموزش و پرورش بدون کوچکترین سوادی برای تربیت نسل آینده... دلم برای کلاس اولی های الان میسوزه که قراره تا ۱۴۱۲ به وضعیت الان ما برسن و چیزی که بیش از دوازده سال ول کشید ما بفهمیم رو اینا تازه بیشتر از دوازده سال آینده بفهمن
  • فلانی IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    این گزارش از مقدمه با پارادوکس شروع شده. از طرفی به علت اختلاف کیفیت آموزشی در سطوح مختلف درآمدی، به بی عدالتی آموزشی اعتراض می‌کند؛ از طرف دیگر عده‌ای از والدین "آگاه و با اطلاع و با سواد" را به علت استفاده از آموزش آنلاین خارج از ايران می ستاید. نخست، جدا از اینکه آموزش آنلاین نقایص جدی دارد، آموزش آنلاین واقعی_ نه ویدویی_ در هیچ کجای دنیا رایگان نیست و طبیعتا با ارزش پول ما هزینه های این روش تحصیلی بسیار گزاف خواهد بود. حتی صرفا شرکت در امتحانات آنلاین معتبر، هزینه قابل توجهی خواهد داشت که کمتر از تحصیل در مدارس غیر انتفاعی داخلی نیست. دوم، ادامه تحصیل این بچه ها در خارج از کشور هم رایگان نیست و طبیعتا تحصیل خارج از ایران توان مالی مضاعفی می‌طلبد که با عدالت ادعایی در مقدمه در تناقض است. سوم عده ای از والدین "آگاه و با اطلاع و با سواد" هم هستند که با دست شستن از نظام آموزشی، به طرح هایی از قبیل "مدرسه در مسجد" روی آورده‌اند. با این اوضاع و تخریب گسترده نظام آموزشی، دیر نیست که مکتب خانه ها برگردند.