۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۶

در حالی که همه توجه ها متوجه سیر نزولی و بدون توقف شاخص کل بورس تهران است، شاخص قیمت سهام شرکت های صنعتی با سقوط سنگین به محدوده خرداد سال 82 بازگشته است.

گروه اقتصاد: امروز شاخص قیمت 37 واحد و شاخص صنعت 25 واحد کاهش یافت.اگر چه در بررسی وضعیت بورس ،شاخص صنعت کمتر مورد توجه قرار می گیرد،اما این شاخص که نشان دهنده بخش واقعی اقتصاد است در حقیقت اوضاع کلی بورس را به نمایش می گذارد.البته کارشناسان بر این باورند که شاخص ها در بورس واقعی نیستند و این غیر واقعی بودن موجب می شود تا سرمایه گذاران شاخص را  رویکرد سرمایه گذاری ندانند.

توقف نمادها و حذف تاثیر این شرکت ها در شاخص صنعت و همچنین تاثیر تعدیل قیمت ها در صنایع و تاخیر این تاثیر در قیمت سهام از عواملی است که موجب می شود این شاخص واقعی به نظر نرسد.

در بررسی این شاخص از ابتدا تاکنون به این نتیجه می رسیم که دوره رشد آن تا 14 مرداد 83 ادامه داشته و در آن تاریخ شاخص صنعت به رقم 13882 واحد رسید.اگر چه پس از آن و تا پایان سال 83 این رشد کمابیش ادامه داشت اما پس از آن و تا زمان عرضه های خصوصی سازی روند این شاخص  نزولی بود.

در زمان عرضه های دولتی و تاثیر شرکتهای بزرگی چون فولاد مبارکه و ملی مس که وزن زیادی را بر شاخص صنعت داشتند این شاخص مجددا دوره رشد را آغاز کرد.

این رشد پایدار نماند و با بروز بحران های مالی باز هم شاخص صنعت بورس به روندی نزولی تبدیل شد.به طوری که امروز این شاخص با رقم 6638 به خرداد 82 بازگشته است.یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این باره معتقد است:"برای سرمایه گذاری به اطلاعات دست اولی نیاز است که در این میان شاخص معیارخوبی نیست.این در حالی است که شاخص در دوره زمانی کنترل شده و توسط معاملات صوری نگه داشته می شود و حتی اطلاعات در دسترس نیز نمی تواند واقعی باشد."

وی افزود:"در شرایط کنونی، صنایع چه آن دسته که از بحران ها تاثیر گرفته اند و چه آنهایی که با تصمیم گیری های دولتی به مشکل بر خورده اند دردر وضعیت مناسبی به سر نمی برند و سرمایه کذاران به جای بررسی صنعت شرکتها را به تنهایی مورد بررسی قرار می دهند."

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت:"خروج 2600 میلیارد تومان نقدینگی توسط عرضه های دولتی بورس را ضعیف کرده است ودر این میان دولت به عنوان بزرگترین سهامدار آن باید به تقویت بورس بشتابد."

بازار امروز

شرکت های معادن و فلزات ،چادر ملو،بانک پارسیان و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر را در ارزش معاملات امروز بورس داشتند.بازار سازی برای سهام جادرملو و افت 50 درصدی قیمت سهام این شرکت نیز نتوانسته از میزان تقاضا برای فروش سهام این شرکت بکاهد.

از مرداد ماه سال جاری که بحث عدم افزایش قیمت سنگ آهن شدت گرفت،صف فروش سهام سنگ آهنی ها شروع و تا امروز نیز سهام این شرکتها به قیمت واقعی نرسیده است.این در حالی است که شرکتهای فولادی هم که در پی خبر احتمال افزایش قیمت سنگ آهن در صف فروش قرار داشتند نیز پس از تکذیب این افزایش نه تنها در صفهای فروش ماندگار شدند بلکه با شروع بحران جهانی همچنان با قیمت هایی بسیار کمتر از ماه های قبل به فروش رفته و باز هم به قیمت واقعی نرسیده اند.

امروز توسعه معادن روی و معادن منگنز بالاترین افزایش قیمت سهام را از آن خود کردند.در فهرست خرید و فروش ها هم سرمایه گذاری امید همچنان پرفروش ترین سهم بازار بود. در مقابل سرمایه گذاری توسعه شهری توس گستر همچنان پرتقاضا ترین سهام بازار سهام تهران بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =