۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹

سیطره کمیت؛ بلی،خیر

محمدهادی پروین

بله، حالا دیگر می‌توانیم راحت پایمان را روی پایمان بیندازیم، در صندلی‌مان جابه‌جا شویم و کمی فروتر برویم یا روی مخده لم بدهیم، نفسی تازه کنیم و باد به غبغب بیندازیم و فرمایش بفرماییم: «شکر، جشنواره بیست‌وهفتم فیلم فجر هم تمام شد.»

نه، عجله نکنید، می‌دانم که هنوز یکی - دو روز دیگر مانده تا روزنامه‌ها تیتر بزنند: «سیمرغ‌های سرگردان جشنواره به خانه‌هایشان بازگشتند» یا هنری به خرج دهند و با تعابیر شاعرانه یا سینمایی یا ملغمه‌ای از هر دو، بساط امسال جشنواره تمام‌شده اعلام کنند و دست‌اندرکاران برگزاری پس از برپایی اختتامیه و تقسیم جوایز، کرکره‌ها را فاتحانه پایین بکشند و دیگران هم حاشیه‌پردازی و حرف‌وحدیث‌ها و مثلاً روایت‌های ناگفته و بده‌بستان‌های نامکشوف را آغاز کنند. 

بله، بهتر دیدم هنوز که بازار داغ و سر خلایق گرم است بگویم حالا که تمام شد و بیست‌وهفتمی آن را هم پشت‌سر گذاشتیم، بیاییم یک‌بار دیگر فکر کنیم: تا چه زمانی باید کمیت‌گرا باشیم و برای این‌که در این زمینه سنگ تمام بگذاریم، قاعده‌ها و قواعدی را برای پذیرش فیلم‌ها در جشنواره - نوشته و نانوشته - اعمال کنیم تا همه فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده مجبور باشند خودشان را به جشنواره عرضه کنند؟ 

نه، اشتباه نشود. کسی موافق بی‌قاعده بودن و شلم‌شوربایی نیست. ولی عامل زمان را هم نمی‌توان نادیده گرفت. ناسلامتی امسال بیست‌وهفتمین دوره برگزاری را از سر گذراندیم دوره‌های اول نیست (بله، سال‌های آغاز دهه شصت را خیلی‌ها به یاد دارند) که برای جاانداختن و جریان‌سازی و تفهیم بسیاری از مفاهیم مجبور باشیم از قاعده‌های سلبی بهره بگیریم، بلکه می‌تواند ضابطه‌های نوشته و نانوشته ایجابی در دستور کار باشد و هر اثری خود را با آنها محک بزند و اگر خویش را در آن‌ قدوقواره یافت، تشریف‌فرمای جشن - بله، جشنواره - شود. 

بله، حالا که در اواخر دهه سوم برگزاری جشنواره هستیم راحت‌تر می‌توان این پرسش تکراریِ پاسخ‌نایافته را مطرح کرد: اصرار پنهان و آشکار برای سوق‌دادن صاحبان همه تولیدات سینمایی کشور به عرضه آثارشان به جشنواره فیلم فجر چیست؟

نه، خواهشم این است که نفرمایید هیچ اصراری در کار نیست و همه مخیرند در جشنواره شرکت کنند یا این‌که فیلم سینمایی‌شان را در هر موقع که خواستند می‌توانند تمام کنند و به دست اکران بسپارند. 

بله، بیایید روراست باشیم. طی این‌سال‌ها، سازوکار اجرایی به‌گونه‌ای طراحی شده بود که همه صاحبان تولیدات سینمایی مختار مجبور بودند؛ نمی‌دانستند که اگر این نکنند، پس چه کنند؟ افاضات پرطمطراق رسانه‌ای و ضوابط به اصطلاح مکتوب جشنواره یک طرف، و آنچه در عمل خیلی‌ها را به‌نادرست وا می‌داشت که چاره‌ای جز عرضه اثرشان به جشنواره نداشته باشند، سوی دیگر.

نه، از کمیت شروع شد و بنا بود که به کیفیت ختم شود. ولی در این میانه - که خیلی‌ها رفتند و بسیاری هم آمدند - فراموش کردیم دیگر جشنواره برای بقای خود نیازی به کمیت ندارد و هنوز به‌نادرست هستند کسانی که کمیت را به رخ می‌کشند؛ از تعداد آثاری که فرم شرکت پرکرده‌اند، تعداد آثار بازبینی‌شده، تعداد فیلم‌های رسیده، تعداد فیلم‌های نرسیده، تعداد فیلم‌های در لابراتوار و... گرفته تا تعداد بخش‌های مختلف و متغیر، که نوبه‌نو هم رنگ عوض می‌کند و تازه می‌شود. 

بله، حالا دیگر می‌توان در این پرسش تکراری پاسخ‌نایافته، کمی بیشتر تأمل کرد و سینمای ایران را از قیدوبند نانوشته ولی عملاً‌ درحال اجرای جشنواره این سالیان سال رهایی بخشید. اگر کیفیت حرف اول را بزند - که باید چنین باشد - دیگر چه باک از این‌که صاحبان تولیدات سینمایی، برای ارائه محصولاتشان واقعاً مختار باشند؟ چرا به فضاسازی‌های کاذب و غیرمطلوب و جنجال‌آفرینی‌های گاه بیمارگونه، هرساله تن می‌دهیم؟ بیست‌وهفت سال است که می‌گذرد. جوانه زدیم، رشد کردیم و حالا که قد کشیده‌ایم دیگر چه نیاز که پرمحصول باشیم؟ خوش‌محصول باشیم ما را بس است. 

نه، دیگر بزرگ شده‌ایم و خوف به دل راه‌ ندهیم. باید از یک ‌جا شروع کنیم و خود را از سیطره کمیت رها کنیم. 

بله، حالا که جشنواره به این‌جا رسیده، بیاییم و کمیت صرف را برای برگزاری، ببوسیم و بر تاقچه بگذاریم. ملاک‌ها، ضوابط و قواعد کیفی را شفاف و حقیقی عرضه کنیم تا هرکسی که خواست متاعش را به بازار بیاورد. چرا این عادت مخل در به‌صف کردن آثار کیفی و محصولات غیرکیفی در ایام جشنواره را از خود دور نمی‌کنیم؟

کد مطلب 3575

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيروس.ب IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
    0 0
    "باد به غبغب بیندازیم و فرمایش بفرماییم" را خوب اومدي.هستم.چون چند روز ديگه افاضات آقايان شروع ميشه.ميگي نه، چند روز صبر كن تا ببيني.اون‌وقت چه شود.گوش فلك كر ميشود.
  • بهروز IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
    0 0
    آقاي عزيز، من خودم در اواخر دهه شصت واوايل دهه هفتاد در ايران بودم و با چند دفتر سينمايي كار مي‌كردم. از نزديك مي‌ديدم كه چه خبر است و همه براي رساندن فيلم‌هايشان چه مشكلات و مصائبي را دارند . از لابراتوار گرفته تا شب تحويل كپي‌صفر.با هزار زحمت كپي صفر را مي‌رساندند تا مبادا انگ همكاري نكردن را نخورند و در طول سال با مشكلات بعدي مواجه نشوند.
  • م.سامان.م IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
    0 0
    از قديم جسته گريخته گفته مي‌شد كه شما برادريت را با رساندن فيلم ثابت كن تا ما هم بدانيم كه درطول سال با چه كساني طرفيم.حتما متوجه منظورم مي‌شويد. مي‌فرمودند:از قديم دست، دست را مي‌شناسد.همه تهيه‌كنندكان اين ماراتن كشدار و طولاني و خسته‌كننده را به اجبار تحمل مي‌كردند تا بتوانند در ايام سال با مسائل پيش‌بيني نشده كمتري روبرو باشند.
  • الف.سيدي IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
    0 0
    بايد به تهيه‌كنندگان به عنوان صاحبان فيلم‌ها حق داد چون كه نمي‌توانند به سادگي پول و سرمايه‌اي را كه براي اين كار گذاشته‌اند از دست رفته ببينند. شما هم جاي آنها بودي و مي‌خواستي در سينماي ايران روي فيلم‌هاي سينمايي سرمايه‌گذاري كني چاره‌اي نداشتي كه به آن حرف‌ها و... عمل كني تا سرمايه‌ات تا حدودي در امان باشد و از يك تضمين نسبي برخوردار باشي.اين‌جوري مي‌شود كه هميشه آمارها حرف اول را مي‌زنند.
  • شهره میثاق IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    شما بالاخره موافق برگزاری جشنواره فیلم هستی یا نه؟ اینجوری که صغری و کبری کردی غلط نکنم دنبال خصوصی شدن سازمان برگزاری جشنواره هستی. هیچ میدونی انوقت چقدر از دست‌اندرکاران امور در دولت اعم از ارشاد و فارابی و دفتر امور جشنواره‌ها باید به فکر کار دیگری باشند؟اخوی،کجای کاری؟
  • منوچهر هدایتی IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    سئوال کردی: "اصرار پنهان و آشکار برای سوق‌دادن صاحبان همه تولیدات سینمایی کشور به عرضه آثارشان به جشنواره فیلم فجر چیست؟" من به شما بگویم که زیاد منتظر جواب نباش .مگر این همه که پرسیدند جوابی گرفتند؟خون خودت راکثیف نکن.
  • صادق ابروانی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    تعبیر "مختار مجبور" را که از آن استفاده کردی میدانی یعنی اینکه: شما مختاری در سینمای ایران کار کنی ولی مجبوری به هرچه سازمان جشنواره میگوید عمل کنی. یعنی برای ادامه حیات در سینمای ایران باید حتما فرم جشنواره را پر کنی تا آمار بزرگ جلوه کند . البته آنها هم به سلیقه خودشان میگویند مناسب شرکت در این بخش و آن بخش نیست. اگر میخواهی در جنبی و چندتا اسم دیگر که ردیف میکنند، شرکت کنی که تو هم بگی:مخلصتم،نخواستم.
  • امیر.ص IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    شاید بدنه سینمای ایران نیازمند به کمیت آن هم از نوع برنامه‌ریزی شده آن باشد ولی مطمئنا جشنواره فیلم مثل همه جای دنیا باید کیفیت‌گرای محض باشد.جز این چاره‌ای نیست باید از یک ‌جا شروع کنیم.
  • علي پاك‌نهاد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    جشنواره كه الحمدلله دارد كار خودش را ميكند.نميخواهيد دست از سر اينگونه بحثها برداريد؟
  • پورقاسمي IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    بيخيال عمو جان. سئوال تكراري نكن.
  • سهيل IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    خب هركسي دوست نداره فيلمش را به جشنواره نياره و مستقيم ببره براي اكران ولي اونوقت هيچ توقعي از فارابي و معاونت سينمايي ارشاد وديگران نداشته باشه، چه مالي و چه معنوي.خوبه حالا راضي شدي؟!
  • آهنگرياني IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    به قول آن آقا كه گفته بود ما كه جشنواره كن رفتيم مي‌دانيم، مال ما بهتر است...! لابد منظورش اين بود كه آن‌ها كيفيت دارند ولي ما كميت!
  • ناهيد نامدارياني IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    سازمان برگزاركننده ضمن عرضه شفاف ظوابطش، همه را براي شركت فيلمهايشان در جشنواره آزاد بگذارد و از پيغامهاي پشت‌پرده هم دست بردارد.تهيه‌كنندگان هم توليداتشان را خودشان سبك و سنگين كنند اگر مناسب فضاي عمومي جشنواره و رويكرد فرهنگي‌هنري آن نيست، عطاي شركت‌كردن را به لقايش ببخشند و متناسب با زمان‌بندي خودشان براي اكران عمومي فكري كنند. اينطوري هم جشنواره رويكرد خودش را حفظ مي‌كند و هم تهيه‌كنندگان نحوه مواجهه‌شان با جشنواره قاعده‌مند ميشود. چا اينقدر همه حرص تعداد را بخورند؟
  • س.بوربور IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
    0 0
    با توجه به برنامه عمومي كشور براي تسهيل در امور خصوصي‌سازي، چرا در عرصه فرهنگ و سينما زمينه را براي بخش‌خصوصي و حضور مردم فراهم نميكنيم؟ عده‌اي محدود مديريت هنر-صنعت سينما را قبضه كرده‌اند كه فقط در رفت و آمد دولتها جايشان را به ديگران داده‌اند.دولت وظيفه‌اش سياستگذاري و حمايت و بسترسازي است،نه تصديگري و مديريت هزينه و سپس حسابرسي.البته كه دولت بايد مساعدت كند ولي از مجاري تعريف شده خصوصي نه راسا در پست متصدي ديواني.
  • ندا.ش IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    وقتي ضوابط و چهارچوب‌‌ها و از آن مهم‌تر رويكرد جشنواره مشخص باشد ،تهيه‌كنندگان و كارگردانان مي‌دانند كه آيا فيلم‌هايشان مناسب جشنواره هست يا نه.ضمن آن كه وقتي همه در عمل درك كنند پشت پرده‌اي وجود ندارد، تشخص صدچنداني مي‌يابد و صاحبان فيلم‌ها رغبت بيشتري به شركت و حضور پيدا مي‌كنند.در اين صورت، برگزار كنندگان هم نيازي به لشكركشي و جمع‌آوري سياهي لشكر ندارند.
  • كيوان IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    اين قدر گير بدين اين هم كه هست هوا بشه.
  • كريم IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    يك عده دور هم جمع شدين اسمتان را هم گذاشتين روشنفكر كه زيرآب سينماي ايران ‌را بزنين.
  • رضايي IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    كميت يا كيفيت؟ مسئله اين است.
  • سازگاري IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    جشنواره فيلم فجر و خيلي ديگر از جشنواره‌هاي هنري و فرهنگي بايد به صورت غير دولتي برگزار شود.اين تجربه در ساير كشورها سابقه ديرينه‌اي دارد.البته اين حرف به معني كمك نكردن دولت در اين زمينه نيست.
  • سماواتي IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    اخوي اينجا ايرانه. ساير كشورها نيست كه پيشنهاد ميدي دولت خودشو از برگزاري جشنواره كناربكشه.
  • شهروز IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    مگر ايران با كشورهاي ديگر جه فرقي ميكنه كه نميشه جشنواره فيلم وتئاتر و موسيقي و عكاسيومجسمه‌سازي و گرافيك و كتاب و ساير جشنواره‌هاش توسط بخش خصوصي و مردمي برگزار بشود.مگر جه چيزي در اين مسائل از آنها كمتر داريم.بياييد خودمان را باوركنيم. تا وقتي دولتي باشه، اين حرفها به قوت خودش باقي‌ست.
  • احمد.ميم IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    عزيزاني كه كامنت از خودتون صادر مي‌فرماييد، فكر بيكار شدن فارابي و معاونت سينمايي رو كرديد كه همينجوري اظهار فضل مي‌كنيد؟
  • بهمن موسوي IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    ولي من گفته باشم كه بشدت مخالف گرفتن جشنواره از دست دولت هستم چون فكر ميكنم كه هردمبيل ميشه. خود دانيد.
  • وحيد آقاپور A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
    0 0
    اتفاقا بايد اين امور را به صنف‌هاي تخصصي و سنديكاهاي ويژه و سازمان‌هاي مردم‌نهاد(NGO)سپرد.چون هم تخصصي هستند و هم سايه دولت بر سرشان نيست.استقلال خود را دارند و شئون حرفه‌اي كار را رعايت مي‌كنند.البته در همه دنيا در اين گونه موارد، دولت يارانه فرهنگي را به سازمان‌هاي تخصصي خصوصي و مردم‌نهاد مي‌دهد وخرده فرمايش‌هايش را جور ديگري عملياتي مي‌كند كه شما بهتر از من مي‌دانيد.
  • نوید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
    0 0
    با شعار دولت درباره واگذاریها،باید این امور هم هرچه زودتر به کانونهای تخصصی هنری خصوصی سپرده شود و دولت خود را با تدبیر کنار بکشد.
  • س.همدانی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
    0 0
    به خودتان زحمت ندهید.مطمئنا دولت و وزارت ارشاد اینها را واگذار نمی‌کند. پس بنیاد فارابی را برای چی تشکیل داده؟
  • بی‌طرف IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
    0 0
    باباخوش‌مرام!جشنواره جشنواره‌ست، چه فرقی می‌کنه که کی برگزار کنه؟
  • منتظر IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۳
    0 0
    پيشنهاد ميكنم حالا كه جشنواره امسال تمام شده، اين موضوع را با كارشناسان و صاحبنظران مختلف به بحث بگذاريد.
  • سروش حسيني IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۴
    0 0
    خواهش مي‌كنم اگر از كارشناسان نظر خواهي مي‌كنيد،مديران دولتي و دست‌اندركاران آنها را هم مورد توجه قرار دهيد كه نگويند بكطرفه به قاضي رفتيد.
  • سوده IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۴
    0 0
    نگران نباشين.كسي براي اين حرفها تره هم خرد نميكنه.
  • اردشير نيكنام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۴
    0 0
    قربانت گردم! اين همه سال براي چي جشنواره يكنواخت برگزار شده؟ براي اين كه حضرات هميشه در همه چيزملاحظه‌كار تشريف دارند. جشنواره برگزار كردن چه فيلم و چه ديگر هنرها با ملاحظات اداري و ديواني سرسازگاري ندارد.در برگزاري جشنواره فقط بايد ملاحظه حرفه‌اي و تخصصي بودن داشت ولاغير.از ملاحظات اداري جز عدد و رقم و كميت بيرون نمي‌آيد.
  • محسن IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۵
    0 0
    جشنواره تموم شد. هركس هم به يك چيزي رسيد و كم و زيادش هم مهم نيست. متوليان به هدفهاشون رسيدند و سينماگران هم به جوايزشون . تا سال بعد هم مطمئن باشيد هيچ اتفاقي نمي‌افتد
  • بي‌خيال IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۵
    0 0
    اينم يك جورشه ديگه. سالهاست كه بازي همينطوري ادامه داره. يك جشنه براي دور هم بودن نه براي اين كه به كسي پيله كني و گير بدي.