۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۶

اقدام دیر هنگام و نا بهنگام دولت در حذف عوارض صادرات سیمان سبب شد تا شرکت های سیمانی همچنان مورد اقبال سهامداران قرار نگیرند و سیر نزولی بازار سرمایه ادامه یابد.

گروه اقتصاد: حتی خبر آزادسازی سیمان و حذف عوارض صادرات این محصول نیز نتوانست اقبال را به سهام سیمانی برگرداند.
کارشناسان بر این باورند که ،رکود موجود در فعالیت های اقتصادی که به انباشت سیمان تولیدی در کارخانه ها انجامیده، از دلایل موافقت با خروج سیمان از سبد حمایتی شد که البته این اقدام بسیار دیرهنگام بود. ضمن آن که حذف عوارض صادرات نیز در حالی که رکود گسترده ای بر فعالیت های عمرانی در جهان وجود دارد، نمی تواند در این میان کارساز شود.
همچنین،اجرای طرح تحول اقتصادی که ابعاد دقیق آن برای فعالان اقتصادی مشخص نیست از دیگر دغدغه های موجود است. صنعت سیمان از صنایع انرژی بر است و با آزاد سازی قیمت سوخت با افزایش قابل توجه هزینه ها در تقابل با بسیاری از صنایع دیگر روبرو می شود.
این در حالی است که این احساس که ممکن است این قانون در پاسخ به نیازهای مقطعی به تصویب رسیده باشد و در بلندمدت ثبات نداشته باشد،سرمایه گذاران را دچار دودلی می کند.
بنابراین می توان چشم انداز سرمایه گذاری در سهام سیمانی را در بعد بلند مدت مثبت دانست اما برای کوتاه مدت باید در انتظار رفع ابهامات مطرح شده بود.
به هر رو،امروز شرکتهای سیمان خزر،درود،بهبهان،شاهرود،تهرانو کارون با افت قیمت مواجه شدند وسه شرکت سیمانی شاهرود،هرمزگان و کرمان در جدول بهترین تقاضای فروش ایستادند.
در این میان فقط شرکت سیمان کردستان در صف خرید قرار داشت که دلیل آن هم مطمئنا نزدیکی کارخانه این شرکت به مرز عراق و کاهش هزینه حمل صادرات به بازارهای خلیج فارس است.


بازار امروز
امروز در ادامه روزهای گذشته،شاخص کل متاثر از معامله منفی شرکتهای سیمانی با 55 واحد کاهش به رقم 8463 واحد رسید که اگردر روزهای آتی نیز تقاضا برای فروش سهام سیمانی افزایش یابد با وزن زیادی که این شرکتها در بورس داشته و درصد قابل توجهی از ارزش بازار سرمایه را در اختیار دارند، رسیدن شاخص به مرز 7 هزار واحد دوراز انتظار نیست.
در معاملات امروز نماد شرکت قند مرودشت که با صف خرید و نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید ، سنگ‌آهن گل‌گهر ، فرومولیبدن کرمان، کیمیدارو، سیمان شاهرود که با صف فروش بودند،در جلسه معاملاتی فردا محدودیت حجم مبنا نخواهند داشت.
62 میلیارد ریال معامله در حالی امروز به ثبت رسید که حجم تبادلات بلوکی کم بود و انباشت حجم تقاضا در صفوف خرید نیز از وضعیت مطلوب تر بازار نسبت به هفته ها و ماه های اخیر حکایت دارد.
وضعیت مطلوب سه نماد مورد توجه گروه تجهیزات برق نیز جالب توجه بود. هر چند عرضه صفوف خرید آن ها، وضعیت فردای ان ها را تا حدی در هاله ای از ابهام فرو می برد گرچه احتمال مثبت بودن قیمت را می توان بیشتر دانست. اقبال به سهام سیمانی نیز البته با افت و خیز ادامه خواهد یافت و انتظار عرضه صفوف خرید نمادهای فلزی، نفتی و گروه روی را نداریم. حجم معاملات نمادهای بانکی نیز بالا رفته که از این جهت نمی توان صعود قیمتی آن ها را نتیجه گرفت.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =