۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۳

فعالان بازار سرمایه از امروز در انتظار انتشار ارقام کلیدی بودجه همچون نرخ انرژی و ارز هستند.

گروه اقتصاد: در حالی بودجه سال آینده کل کشور امروز به مجلس ارائه شد که هنوز فرضیات مهمی چون نرخ حامل های انرژی و ارز اعلام نشده است. این درحالی است که،به گفته رییس ،بودجه سال 88 تاکید خاصی بر اجرای سیاست های هدفمند کردن یارانه ها و اصل 44 قانون اساسی دارد که از این نظر باید افزایش قیمت انواع سوخت و شتاب گرفتن واگذاری ها را مد نظر قرار دهیم.
به این ترتیب شرکت های بزرگ بورسی که در حوزه تولید مواد خام فعالیت دارند و انرژی فراوانی مصرف می کنند با وضعیت افزایش قیمت برق و سوخت و حذف یارانه انرژی روبرو می شوند. هر چند برخی از این شرکت ها با تاسیس نیروگاه برق، در برابر مصرف برق خود چاره اندیشی کرده اند اما باید از میزان مصرف سایر حامل های انرژی آن ها نیز آگاهی پیدا کرد تا بتوان اظهار نظر دقیق تری در این حوزه داشت اما این که بحران جهانی اجازه گسترش بازار مصرف در داخل و خارج را بدهد یا آزاد بودن نرخ گذاری محصولات در این شرکت ها بتواند به یاری آن ها بشتابد، بحث دیگری است بنابراین قضاوت زود هنگامی در مورد کاهش سودآوری این شرکت ها نباید داشت.
اما این که در چنین شرایطی واگذاری سهام شرکتهای دولتی صورت خواهد گرفت باید گفت در صورت حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت انواع سوخت زمان مناسبی برای عرضه سهام شرکتهای مشمول اصل 44 ،آن هم سهام شرکتهایی چون پالایشگاه ها نیست. نکته جالب این جاست که اجرای قانون نظام پرداخت هماهنگ کشوری در دستور کار دولت قرار گرفته که با توجه به کمبود شدید منابع، توسل به راهکارهای دیگر برای تامین هزینه های اجرای این قانون اجتناب ناپذیر است که واگذاری سهام از جمله این راهکارها به نظر می رسد. پس در این مورد شاید بتوان نگران نحوه واگذاری ها و تاثیرات آن بر بازار سهام شد.


بازار امروز
نمادهای بزرگ بازار امروز با صعود تا درصدهای مثبت و تشکیل صف پیش رفتند که در این میان سه نماد پالایش نفت اصفهان، ملی مس و فولاد خوزستان با صف هایی پر حجم تر روبرو شدند. در این میان صعود نرخ مس در بازارهای جهانی تا مرز 3450 دلار در هر تن در نماد بسیار موثر بود و تقویت قیمت نفت نیز برای دیگر تولیدکنندگان مواد خام خبری خوش به حساب می آمد.
در دیگر نمادها چون گل گهر و چادرملو و فولاد مبارکه نیز وضعیتی مثبت حاکم بود، اما پیش بینی می شود که تقویت تقاضای آن ها به فردا موکول شود. در صورتی که آخرین روز کاری هفته موید شرایط مثبتی چون امروز باشد، شاید بتوان جمع آوری صف فروش فرسایشی سرمایه گذاری امید را نیز پیش بینی کرد. نمادهای لیزینگی نیز امروز به وضعیت استوار صف خرید ادامه دادند و تقاضا در گروه بانکی نیز فزاینده بود.
شاخص کل بورس امروز 1.8 واحد مثبت شد و به رقم 8509 واحد رسید که دراین میان شرکتهای پالایش نفت،بانک کارآفرین،فولاد مبارکه و ملی مس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.گفتنی است ،امروز 41 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 54 میلیارد ریال در بورس تهران معامله شد که در جریان این معاملات قیمت سهام صنعتی آما بیشترین افزایش و دو شرکت سیمان شاهرود و کاشی سعدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =