۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۱

همزمان با عرضه با تاخیر سهام اولین بانک دولتی در بورس، وابستگان دولت در حال بازارسازی برای بزخری قالب سهام آن هستند.

گروه اقتصاد: افت 22.5 واحدی شاخص و فرو ریختن اکثر صف های خرید ، یک روز قبل از ورود اولین بانک دولتی نشانه خوبی در جهت موفقیت عرضه این بانک نیست و کارشناسان معتقدند که  هر سهمی دربازار کنونی عرضه شود موفق نخواهد بود. چه ملت باشد چه پست بانک.

اگر چه مدیران و مسوولان دو سازمان بورس و خصوصی سازی شرایط را برای ورود بانک ملت مناسب ارزیابی می کنند.و معتقدند که شبه دولت  می خواهد بر سر سهم بزنند تا  خودشان آن را ارزان بخرند. تحلیلگران بازار بر این باورند که تاخیر زیاد عرضه سهام بانک های دولتی همواره یک دلیل مشترک داشته و آن این که دولت توان دل کندن از بازار پول را به لحاظ نگاه امنیتی و منفعت طلبانه ندارد و بر همین اساس شرایط برای بزخری سهام بانک ملت توسط شبه دولت و نهادهای وابسته و نزدیک به دولت نهم در حال فراهم شدن است. شایعه گران بودن سهام بانک ملت نیز در این راستا ارزیابی می شود.

 در حالی گمانه زنی ها از عرضه حداقل 100 تومانی هر سهم این بانک حکایت دارد که با این تفاسیر نسبت P/E آن بیش از 5 خواهد بود در حالی که P/E بانک های خصوصی عموما کمتر از این رقم و P/E برخی شرکتهای بورسی به کمتر از 2 هم می رسد.

این در حالی است که در خوشبینانه ترین حالت  با موفقیت در عرضه 5 درصدی بانک ملت ،حدود 65 میلیارد تومان نقدینگی از بورس  خارج می شود.

امروز در پراهمیت ترین رویداد، بانک پارسیان با از دست رفتن صف خرید پیش از آغاز بازار مواجه شد در حالی که تا نزدیکی درصد منفی 1660 ریال نیز کاهش قیمت پیدا کرد و به لطف تبادل دو بلوک به حجم 7/3 میلیون سهمی رسید. در شرایطی که دو نماد دیگر بانک های خصوصی بسته است، عرضه های این نماد را بیشتر برای تامین نقدینگی حضور در عرضه اولیه «وبملت» می توان ارزیابی کرد. بانک ملت امروز با انتشار اطلاعیه مربوط به پیش بینی سود سال 88، سود هر سهم این سال را 239 ریال پیش بینی کرد که 29 درصد بیش از تخمین امسال 185 ریالی است. این در حالی است که پوشش نه ماهه وبملت 69 درصد بودجه سالانه بوده است.

بهبود محسوس تقاضا برای سه نماد برقی ایران ترانسفو، نیروترانس و جوشکاب یزد از اتفاقات جالب بود. بترانس تا حدود درصد مثبت نیز رسید اما در نماد بنیرو، عرضه ای به جز در قیمت های درصد مثبت وجود نداشت تا در صورتی که بانک ملت مزاحم این نمادها نشود و تمامی حواس بازار را به خود معطوف نکند، روز چهارشنبه روند صعودی امروز این دو نماد بهتر پیگیری شود. در گروه فعالان برقی البته امروز شاهد عرضه صف خرید کنتورسازی و کاهش قیمت تا محدوده های منفی بودیم که با توجه به برخورد قیمت به سطح مقاومت 460 تومانی - که پیش از این در همین گزارش نسبت به آن اطلاع داده بودیم - این کاهش طبیعی به نظر می رسید. مپنا نیز امروز با معاملات پر حجم روبرو بود اما نتوانست به با افزایش قیمت روبرو شود.

بزرگان بازار نیز امروز با معاملاتی پرحجم تر روبرو بودند که این مسئله در دو نماد فولاد مبارکه و چادرملو مشهودتر بود اما تمامی خریدها به علت وفور عرضه، ناکام ماند. کاهش قیمت های جهانی مواد خام از دلایل فزونی عرضه ها در این نمادها بود. شاید با حضور بانک ملت بتوان گفت که وضعیت نامتعادل نمادهای فولادی و سنگ اهنی در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و این اوضاع تا بسته شدن نمادها برای اعلام سود امسال و سال 88 پیگیری خواهد شد هر چند امکان حفظ سودهای اعلام شده پیشین در برخی نمادها وجود دارد و حتی با تعدیل منفی نیز به علت ضعف فروش، کاهش قابل توجه نرخ قابل پیش بینی نیست.

گره های فردا

 مدیریت بازار بورس اوراق بهادار تهران ، فهرست شرکتهای مشمول دستورالعمل رفع گره های معاملاتی  روز چهارشنبه 30 بهمن ماه 1387 را اعلام کرد.

 بر اساس این گزارش در معاملات امروز ، نماد شرکت های نورد قطعات فولادی ، قند شیروان قوچان و بجنورد ، سرمایه گذاری صنعت بیمه ، چینی ایران ، کابل باختر ، گروه بهمن ، سیمان سپاهان ، نفت پارس و سرمایه گذاری پتروشیمی دارای صف فروش بودندو  به این ترتیب فردا محدودیت حجم مبنا درباره این شرکت ها اعمال نخواهد شد .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =