۰ نفر
۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱

مدیر عامل شرکت بورس از تایید معامله بانک ملت خبر داد.

حسن قالیباف، مدیر عامل شرکت بورس و اوراق بهادار دقایقی پس از پایان جلسه اضطراری مدیران بازار سرمایه به خبرآنلاین گفت:" مطابق قانون موجود در مورد معاملات انجام شده در محدوده 50 تا 60 درصد تصمیم مدیرعامل و هیات مدیره بورس نتیجه را معلوم می کند که ما با بررسی وضعیت فعلی بازار تصمیم بر تایید معامله گرفتیم. تکلیف مابقی عرضه سهام بانک هم هفته آینده مشخص می شود."

در همین حال جاویدی، معاون پشتیبانی بازار سهام به خبرآنلاین گفت:" پیشتر امکان تمدید زمان معاملات بود ولی این قانون هم اکنون لغو شده و در مورد بانک ملت مصداق نداشت. چون اولین معامله سهام این بانک در ساعت 11:15 امروز ثبت شد و حداقل 45 دقیقه برای ادامه معامله فرصت بود. بر این اساس تصمیم بر تایید معامله با همین شرایط فعلی گرفته شد."

بر این اساس 340 میلیون از 655 میلیون سهم بانک ملت به قیمت هر سهم 105 تومان و به بهای مجموع 25 میلیارد و 700 میلیون تومان معامله شد. این میزان 52 درصد از 5 درصد سهام عرضه شده بانک ملت را شامل می شود.

امروز سهام اولین بانک دولتی، ملت با تاخیر 6 ماهه در بورس تهران عرضه شد. این عرضه شامل 5 درصد سهام این بانک بود. با شروع رقابت سرد خریداران قیمت هایی در محدوده 30 تا 100 تومان ارایه شد. کارگزار عرضه کننده سهام امیدوار به معامله در محدوده 110 تومان برای هر سهم بود که در نهایت تنها 340 میلیون از سهام این بانک به قیمت هر سهم 105 تومان معامله شد. تا پایان ساعات داد و ستدهای بورس این میزان افزایش نیافت. مدیریت بورس تهران نیز افزایش ساعت معامله را غیر ممکن دانست تا احتمال ابطال معامله قوت گیرد. چون ناظر بازار بر این باور بود که معامله کمتر از 60 درصد امکان تایید معامله را ایجاد نمی کند.

بلافاصله جلسه ای اضطراری در بورس با حضور مدیران بورس و سازمان خصوصی سازی تشکیل شد تا تبعات ابطال این واگذاری که در پی تبلیغات وسیع دولت نهم صورت می گرفت، بررسی شود. دولت ماه هاست متهم به توقف روند خصوصی سازی و اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44 است.

کارشناسان بر این باورند که تایید عرضه برخورد بازار با این نماد در روز شنبه جالب خواهد بود چون با بی اقبالی امروز، عدم استقبال آن روز قابل پیش بینی است. اما اگر این عرضه ابطال می شد آن گاه باید منتظر تاریخ بعدی عرضه می بودیم. در آن صورت، سهام با قیمت پایین تری به بازار عرضه می شد که اگر این عرضه در کمتر از 100 تومان رخ می داد، آن گاه استقبال از سهام وبملت به وجود می آمد و بازار در شرایط کمبود نقدینگی با مشکل روبه رو می شد اما اگر بر عرضه در نرخ های فراتر از 100 تومان اصرار ورزیده  می شد آن گاه اوضاع ورود نماد به بورس بغرنج تر می شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =